W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD

dr hab. Urszula Cierniak, prof. UJD

Profesor w Instytucie Literaturoznawstwa

Dyżur: pokój ZB-4.16

e-mail: u.cierniak@ujd.edu.pl

ORCID: 0000-0003-2958-9982

GoogleScholar: https://scholar.google.pl/scholar?hl=pl&as_sdt=0%2C5&q=Urszula+Cierniak&oq=Ciernia

 

Biogram

Urodzona w 1964 roku w Częstochowie w rodzinie Jadwigi i Jana Grabowskich. Ukończyła klasę o profilu matematyczno-fizycznym w IV Liceum Ogólnokształcącym im. Henryka Sienkiewicza w Częstochowie. Jest magistrem filologii rosyjskiej i etnologii, doktorem habilitowanym nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Obecnie pracuje na stanowisku profesora w Instytucie Literaturoznawstawa UJD.

Jest także tłumaczem naukowym, prawniczym sądowym, autorką książek, redaktorką i współredaktorką monografii, publikowała artykuły w monografiach i czasopismach naukowych, jest też autorką recenzji książek i artykułów. Poza Polską publikowała w Rosji, Wielkiej Brytanii, Francji, Litwie, Kanadzie, Bułgarii. Uczestniczyła czynnie w konferencjach naukowych w kraju, w Rosji, na Białorusi, Ukrainie, Litwie, w Macedonii, Stanach Zjednoczonych, Bułgarii oraz we Francji. Była promotorem 6 zakończonych obroną doktoratów oraz recenzentem 3 prac doktorskich. Odbyła szereg zagranicznych wyjazdów w ramach staży naukowych (Rosja, Włochy, Francja, Ukraina, Stany Zjednoczone). Pracowała w archiwach rosyjskich, włoskich oraz francuskich.  

Jako samodzielny pracownik naukowy recenzuje książki dla wydawnictw Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Warszawskiego, UMK w Toruniu, Uniwersytetu Wrocławskiego, Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, Polskiej Akademii Umiejętności. Sporządza recenzje dla czasopismam „Ethos”, „Slavia Orientalis”, „Roczniki Humanistyczne”, „Acta Universitatis Lodziensis”, „Poznańskie Studia Slawistyczne”, „Teki Historyczne”, „Bibliotekarz Podlaski”, Orientalia Christiana Cracoviensia”, „Zapiski z Pogranicza”, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio FF- Philologiae”. Aktywnie udziela się w towarzystwach i komisjach naukowych. Pełni funkcję sekretarza Komisji Kultury Słowian PAU oraz sekretarza redakcji pisma „Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU”. Była pomysłodawczynią i organizatorką czterech międzynarodowych konferencji naukowych z cyklu „Człowiek-Wiara-Kultura”. Prowadzi działalność popularyzująca naukę na terenie Częstochowy dla młodzieży szkół średnich oraz dla dorosłych. Współpracuje przy organizacji wykładów i warsztatów popularyzujących sztukę pisania ikon.

Za pracę naukową i aktywność dydaktyczną otrzymała kilkakrotnie Nagrody Rektora swojej macierzystej Uczelni. Uhonorowana została także Medalem KEN.


Wykształcenie

  • Doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (16 października 2014 r.)
    Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Filologiczny.
    Na podstawie rozprawy habilitacyjnej Wiara i władza. Wokół sporu o katolicyzm i chrześcijańską Europę w dziewiętnastowiecznej myśli i literaturze rosyjskiej oraz oceny ogólnego dorobku naukowego.
  • Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa (23 listopada 1995 r.)
    Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
    Temat rozprawy doktorskiej: Literatura staroobrzędowców wobec kultury dawnej Rusi i procesu literackiego w Rosji czasów nowożytnych
    Promotor: Prof. dr hab. Ryszard Łużny
  • Magister etnologii (5 grudnia 1991 r.)
    Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Historyczny, Instytut Etnologii, studia dzienne
    Temat pracy magisterskiej: Antychryst w świecie staroobrzędowców.
    Promotor: Doc. dr hab. Janusz Goćkowski
  • Magister filologii rosyjskiej z wyróżnieniem (21 czerwca 1988 r.)
    Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Rosyjskiej, studia dzienne
    Temat pracy magisterskiej: Ethos staroobrzędowców bezpopowców na podstawie wybranych przekazów źródłowych z klasztoru nad Wygiem.
    Promotor: Prof. dr hab. Ryszard Łużny

Przebieg pracy zawodowej

  • 10.2019 – do chwili obecnej - Profesor uczelni, miejsce pracy Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie;
  • 03.2016-01.10.2019 - Profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie [wcześniej Akademia im. Jana Długosza (AJD) w Częstochowie i Wyższa Szkoła Pedagogicznej (WSP) w Częstochowie);
  • 10.2001 – 28.02.2016 - Adiunkt w Instytucie Filologii Obcych WSP / AJD (od 2004 r.) w Częstochowie
  • 02.1996 – 30.09.2001 - Adiunkt w Instytucie Historii WSP w Częstochowie w Zakładzie Historii i Kultury Krajów Europy Środkowej i Wschodniej
  • 11.1993 – 31.01.1996 - Asystenta w Instytucie Historii WSP w Częstochowie w Zakładzie Teorii i Historii Kultury.

Zainteresowania badawcze 

Badania naukowe Urszuli Cierniak skoncentrowane są wokół kultury staroruskiej, literatury i kultury duchowej mniejszości religijnych w Rosji oraz poza jej granicami, tradycjonalizmu i konserwatyzmu, konfliktów konfesyjnych oraz zderzenia kultur w literaturze rosyjskiej dawnej i nowej, kultura staroobrzędowców (także tych, którzy znaleźli się poza granicami Rosji). Ta ostatnia stała się tematem licznych artykułów oraz monografii Literacki wymiar kultury religijnej staroobrzędowców (Częstochowa 1997), w której po raz pierwszy zostały zbadane i przedstawione nieznane wcześniej rękopiśmienne utwory z przełomu XVII i XVIII wieku, pochodzące ze środowiska staroobrzędowców bezpopowców pomorskich.

Drugi ważny obszar badań U. Cierniak to dzieje i przemiany Cerkwi prawosławnej w relacji do władzy państwowej oraz specyfika religijności Słowian wschodnich na tle sporów i polemik z chrześcijaństwem zachodnim. Problematyka ta znalazła odbicie w szeregu artykułów oraz w kolejnej monografii zatytułowanej Wiara i władza. Wokół sporu o katolicyzm i chrześcijańską Europę w dziewiętnastowiecznej literaturze i myśli rosyjskiej (Częstochowa 2013), której obiektem badawczym była m.in. myśl i literatura rosyjskich katolików pozostających na emigracji we Francji.

W horyzoncie badawczym Urszuli Cierniak są również liczni reprezentanci literatury i myśli rosyjskiej XIX i XX wieku oraz ich pisma teologiczne, a także proza egodokumentalna (autobiografie, listy, dzienniki, medytacjach, zapiski religijne), rozprawy ujmujące antynomicznie prawosławie i chrześcijaństwo zachodnie.


Publikacje

Książki

  1. Literacki wymiar kultury religijnej staroobrzędowców, Częstochowa 1997, 198 s
    Recenzowana:
    Kowalska, „Slavia Orientalis” t. XLVIII, nr 1,1999, s. 101-103.
    U. Wójcicka, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Filologiczne z. 45 Filologia Rosyjska (19), Bydgoszcz 1999, s. 241-244.
  2. Wiara i władza. Wokół sporu o katolicyzm i chrześcijańską Europę w dziewiętnastowiecznej myśli i literaturze Rosyjskiej, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza, Częstochowa 2013, 362 s.
  3. Współredaktor (z Jarosławem Grabowskim) monografii Drogi i rozdroża kultury chrześcijańskiej Europy, Częstochowa, Instytut Filologii Obcych AJD 2003 (650 s.)
  4. Współredaktor (z Jarosławem Grabowskim) monografii Dziedzictwo chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu – między pamięcią a oczekiwaniem, Częstochowa Instytut Filologii Obcych AJD, 2006 (743 s.)
  5. Redaktor monografii W poszukiwaniu prawdy. Chrześcijańska Europa – między wiarą a polityką , Częstochowa: Instytut Filologii Obcych AJD, 2010 (526 p.)
  6. Współredaktor (z Alicją Bańczyk i Norbertem Morawcem) monografii, O wolność i sprawiedliwość. Chrześcijańska Europa – między wiarą i rewolucją, Częstochowa: Instytut Filologii Obcych AJD, 2018, 666 s.
  7. Redaktor numeru tematycznego Heroizm i martyrologia w kulturach Słowian, „Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU”, t. XIV, 2018.
  8. Redaktor numeru tematycznego Idee i ideologie w kulturach Słowian, „Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU” t. XVII, 2021.

Artykuły i rozdziały w monografiach

  1. Staroobrzędowców ucieczka ze świata Antychrysta, „Tygodnik Podlaski", 1989, nr 10 (55), s. 5.
  2. Bracia Andrzej i Siemion Dienisowowie - dwaj zapomniani pisarze staroobrzędowi, "Slavia Orientalis", rocznik XXXIX, nr 1-2 (1990), s. 73-82.
  3. Спасо - Троицкий старообрядческий монастырь на северо-востоке Польши [w:] Устные и письменные традиции в духовной культуре народа. Тезисы докладов, Сыктывкар 1990, s. 90-91.
  4. На рубеже культур: творчество Фаддея Зиновьевича Ионика [w:] Мир старообрядчества. Личность, книга, традиция, red. И. В. Поздеевой, Е. Б. Смилянской, Москва 1992, ss. 108-116.
  5. Wizje Antychrysta u staroobrzędowców a proroctwa biblijne [w:] Biblia a kultura Europy, M. Kamińska, E. Małek, Łódź 1992, s. 157-168.
  6. Święta Ruś i car w literaturze staroobrzędowców (koniec XVII - początek XVIII wieku) [w:] Pisarz i władza. Od Awwakuma do Sołżenicyna. Pod red. B. Muchy, Łódź 1994, s.17-26
  7. Тема смерти в выговской литературе (I половина XVIII в.), [w:] Выговская пустынь и ее значение в истории русской культуры. Тезисы докладов межд. науч. конф., Петрозаводск 1994, s. 105-107
  8. Wyobrażenia o siłach zła u dawnych i współczesnych staroobrzędowców, „Studia Religiologica” 1996, z. 29. Prawosławie, ss. 79-87.
  9. Biblia a oblicza grzechu w literaturze staroobrzędowców, "Roczniki Humanistyczne". T. XLIV, zeszyt 7 - 1996, p. 37-49.
  10. Kobieta w tradycyjnym domu prawosławnym, [w:] Płeć - kobieta - feminizm, pod. red. Z. Gorczyńskiej, S. Kruszyńskiej, I. Zakidalskiej, Gdańsk 1997, ss. 185-195.
  11. Styl życia staroobrzędowców - tożsamość i tradycja, [w:] Rozważania o tradycji i ethosie, J. Goćkowski, P. Kisiel, Kraków 1998. ss. 213-228. 
  12. Retoryka i działalność kaznodziejska staroobrzędowców pomorskich [w:] Słowianie Wschodni - duchowość - mentalność- kultura, red. D. Piwowarska, A. Raźny, Kraków 1998, ss. 21-26.
  13. „Dufny Lach” i „wierny Ross”. Rozważania o kompetencjach Polaków w sprawach rosyjskich [w:] Kręgi kompetencji i perspektywy poznawcze, pod red. J. Goćkowskiego i P. Kisiela, Kraków 1999, ss. 291-307.
  14. „Potomek przodków staroobrzędowców". Rozważania o życiu i twórczości Tadeusza Jonika, Zeszyty Muzeum Warmii i Mazur,  4. Staroobrzędowcy w Polsce, Olsztyn 2000.
  15. Współczesna Rosja w oczach publicystów rosyjskich: „Litieraturnaja gazieta” (Moskwa) i „Russkaja Mysl” (Paryż), [w:] Zagadnienie rosyjskie, M. Bohun i J. Goćkowski, Kraków 2000, s. 333-344.
  16. „Państwo prawdy” w myśli Nikołaja Aleksiejewa [w:] Inteligencja - tradycja i nowe czasy, H. Kowalska, Kraków 2001, s. 185-195. ISBN 83-233-1452.
  17. Добродетель в литературе старообрядцев (XVII-XVIII век), „Slavonica” (England) 2001, vol.7, nr 2, ss.62-74.
  18. „O wędrówkach” staroobrzędowców do krain szczęśliwych, „Biuletyn” 30 (9) 2002, ss. 3-16.
  19. Тема смерти в Выговской литературе (первая половина XVIII века), [w:] Выговская пустынь и ее значение в истории России, ред. А.М. Пашков, Санкт Петербург 2003, сс. 120-128.
  20. Вера и национализм в рассуждениях князя Александра Михайловича Волконского, [w:] Obraz świata i człowieka w literaturze i myśli emigracji rosyjskiej, pod red. Dudka, Kraków 2003, s. 217-231.
  21. Fundamentalizm prawosławny wobec demokracji, [w:] Idee i ludzie demokracji. Rozważania w kręgu Aleksego de Tocqeville’a, „Colloquia Communia”, lipiec-grudzień 2002, pod red. M. Chałubińskiego, J. Goćkowskiego, K. Machowskiej, C. Olbromskiego, Toruń 2003, s. 272-284.
  22. Święta Ruś i jej poszukiwania w dwudziestowiecznej Rosji, [w:] Musica Antiqua XIII. 2. Acta Slavica. Słowiańszczyzna wobec sacrum w kulturze świata wschodniego i zachodniego, red. A. Bezwiński, Bydgoszcz 2003, s. 197-207.
  23. „Quanta est nobis via”. Wizja papieża w kulturze rosyjskiej, [w:] Drogi i rozdroża kultury chrześcijańskiej Europy, pod red. U. Cierniak, J. Grabowskiego, Częstochowa 2003, s. 257-266.
  24. Prawosławie i katolicyzm – Konfrontacja czy dialog? [w:] Kultura tworzona w dialogu cywilizacji Europy, Szczepan Jabłoński OSPPE, Lucyna Rożek,  Częstochowa 2003, s. 83-94.
  25. Prawosławie a mocarstwowe ambicje Rosji, Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. Seria: Filozofia, 2003, z. IV, red. R. Miszczyński, Czestochowa 2003, s.107-118.
  26. Истинность” католичества в концепции Льва Платоновича Карсавина [w:] Контексты Льва Карсавина, red. Е. Костин, Вильнюс 2004, s. 73-85.
  27. Religia z krainy „świętych cudów”. Słowianofil Aleksy Chomiakow i katolicyzm [w:] Bizancjum – Prawosławie – Romantyzm. Tradycja wschodnia w kulturze XIX wieku, J. Ławski, K. Korotkich, Białystok 2004, s. 43-53. ISBN 83-86064-08-0
  28. Łacinnicy, Azymici, Fryzowie i „ortodoksi”. Rzecz o sporach prawosławnych z katolikami dziś i w dawnej Rusi [w:] Reguły i działania, Pułtusk 2005, s. 323-338.
  29. Dla „Rosji, Wiary i Tronu”. Konstanty Pobiedonoscew – zapomniany rosyjski polityk, „Pro Fide Rege et Lege” 2005, nr 4(53), s. 9-15.
  30. Дневник писателяФ. М. Достоевского как дискурс о чистом христианстве, [w:] Dzienniki pisarzy rosyjskich, “Studia Rossica” XVII, red. A. Wołodźko-Butkiewicz, L. Łucewicz, Warszawa 2006, s. 151-163.
  31. Idea bizantyjska i słowiańskość u Konstantego Leontjewa, [w:] Tradycja chrześcijańska Wschodu i Zachodu w kulturze Słowian, A. Bezwiński, Bydgoszcz 2006, s. 227-234.
  32. Papiestwo i łacińskość w rosyjskich dyskursach politycznych, „Rocznik Nauk Politycznych” 2006, nr 1(9), s. 65-82. ISSN 1508-7301
  33. Tradycja i jedność Kościoła w myśli Aleksego Chomiakowa, [w:] Dziedzictwo chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu – między pamięcią a oczekiwaniem, pod red. U. Cierniak, ks. J. Grabowskiego, Częstochowa 2006, s. 101-110. ISBN 83-918935-5-3
  34. Lew Płatonowicz Karsawin – rosyjski inteligent między prawosławiem i katolicyzmem, [w:] Inteligencja u Słowian, red. L. Suchanek, „Polska Akademia Umiejętności. Prace Komisji Kultury Słowian”, t. V, Kraków 2006, s. 73-89.
  35. Apokalipsa rosyjskich staroobrzędowców, [w:] Symbolika. Tradycja. Egzegeza, t. 1, red. K. Korotkich i J. Ławski, Białystok 2006, s. 73-98.
  36. Царь и политико-мистическая традиция старообрядцев, [w:] Старообрядчество: История и современность, местные традиции, русские и зарубежные связи, Издательство Бурятского университета, red. Н.А. Дарбанова, И.Ж. Степанова, Улан- Уде 2007, s. 71-79, ISBN 987-85213-969-6.
  37. „Dwa lata w Abezie”. Wokół obozowej biografii Lwa Płatonowicza Karsawina, [w:] Kultura rosyjska w ojczyźnie i diasporze. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Lucjanowi Suchankowi, pod r L. Liburskiej, Kraków 2007, s. 101-110.
  38. Bizancjum Rosji a rosyjskie pojmowanie bizantynizmu [w:] Filhelenizm w Polsce. Rekonesans, red. M. Borowska, M. Kalinowska, J. Ławski, Warszawa 2007, s. 92-104.
  39. Listy Jurija Samaria do Iwana Gagarina. Wokół problemów rosyjskiego katolicyzmu XIX wieku, L. Suchanek, „Polska Akademia Umiejętności. Prace Komisji Kultury Słowian”, t. VI, Kraków 2007, s. 55-71.
  40. Konstanty Pobiedonoscew – niewysłuchany prorok czy zły geniusz Rosji, [w:] Panorama myśli kontrrewolucyjnej, J. Goćkowski, J. Bartyzel, M. Bohun, A. Woźniak, Pułtusk 2007, s. 205-223.
  41. Papiestwo i „kwestia rzymska” w dziewiętnastowiecznej literaturze i myśli rosyjskiej, [w:] Z polskich studiów slawistycznych. Seria IX. Kulturologia. Folklorystyka, red. L. Suchanek, Warszawa 2008, s. 183-191.
  42. Maksym Grek i Josif Wołocki o izografach i świętych ikon pisaniu, [w:] Eikon staroobrzędowy, M. Olejnik, J. Tomalska, Szamotuły 2008, s. 177-190.
  43. Trzeci Rzym przeciwko Pierwszemu Rzymowi, [w:] Ateny, Rzym, Bizancjum. Mity Śródziemnomorza w kulturze XIX i XX wieku, pod red. J. Ławskiego i K. Korotkicha, Białystok 2008, s. 819-829.
  44. Jan Paweł II i prawosławni patrioci, [w:] Jan Paweł II i Europa, K. Kalinowska, B. Brodzińska i inni, Toruń 2009, s. 219-234.
  45. „List do chrześcijan Wschodu” (Litterae ad Orientales) Piusa IX, „Odpowiedź” wschodnich patriarchów i problemy rosyjskiej recepcji unii prawosławia z Rzymem w XIX wieku, [w:] Śladami unii brzeskiej, red. R. Dobrowolski, Lublin- Supraśl 2010, s. 95-115.
  46. „Rzymski Babilon”, czyli arcybiskupa Hermogenesa (1880-1954) polemiki z papiestwem, [w:] W kręgu wartości: Bóg, człowiek, świat w kulturze i literaturach wschodniosłowiańskich, A. Woźniak i W. Kowalczyk, Lublin 2010, pp. 213-223.
  47. Katolicyzm i losy Polski w pismach metropolity Wieniamina (Fiedczenkowa), [w:] Polsko-wschodniosłowiańskie stosunki kulturowe. W dziesiąta rocznicę śmierci profesora Ryszarda Łużnego, D. Piwowarska, E. Korpała –Kirszak, Kraków 2010, s. 111-119.
  48. Dyskusja o prymacie papieża w dziewiętnastowiecznej Rosji, czyli polityka za kulisami religii [w:] W poszukiwaniu prawdy. Chrześcijańska Europa – między wiarą a polityką, U. Cierniak, Częstochowa 2010, pp. 373-383.
  49. Historie „prawdziwe” o nieprawdziwej unii, czyli o zmaganiach rosyjskich prawosławnych z soborem we Florencji (1438-1439), [w:] Zrozumieć innego. Współczesne problemy komunikacji międzykulturowej, O. Glebowa i M. Niemiec-Knaś, Częstochowa 2010, s. 177-187.
  50. Konserwatysta Konstanty Pobiedonoscew, [w:] Idee konserwatywne w Rosji, Anna Raźny, Kraków 2011, s. 153-175.
  51. Człowiek w eschatonie. Antropologia staroobrzędowców, [w:] Obraz człowieka w kulturach Słowian, pod red. L. Suchanka, „Prace Komisji Kultury Słowian PAU, t. VIII, Kraków 2012, s. 105-118.
  52. Право и свобода выбора. Православные защитники жизни- теория и практика, [w:] Chrześcijaństwo i problemy współczesnego świata, red. Kowalska-Stus, Kraków 2012, s. 39-48.
  53. «Apologia pro vita mea» Владимира Печерина- дневник конвертита или исповедь дитяти века? [w:] Autobiografie pisarzy rosyjskich, „Studia Rossica XXI” red. naukowa A. Wołodźko - Budkiewicz, L. Łucewicz, Warszawa 2012, s. 65-76. ISBN 978 8361116196, ISSN 0239 3506.
  54. Wersalscy jezuici” i problem unii rosyjskiego prawosławia z Rzymem w XIX wieku, [w:] Między Rzymem a Nowosybirskiem. Księga Jubileuszowa dedykowana Ks. Marianowi Radwanowi SCJ, pod red. Ireny Wodzianowskiej i Huberta Łaszkiewicza, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, s. 297-307, ISBN 978-83-7702-611-3;
  55. Działalność literacka i wydawnicza Rosjan w dziewiętnastowiecznej Francji jako odzwierciedlenie konfliktów konfesyjnych między „Slavia Ortodoxa” i „Slavia Romana”, [w:] Z polskich studiów slawistycznych. Seria 12. Prace na XV Międzynarodowy Kongres Slawistów w Mińsku, red. L. Suchanek i K. Wrocławski, Warszawa 2012, 81-89;
  56. Средневековый карнавал. Поколение Рунета и РПЦ, [w:] Chrześcijaństwo a współczesne koncepcje człowieka, H. Kowalska-Stus, Kraków 2013, s. 233-250, ISBN 978-83-7676-156-5.
  57. Kobiety i rosyjski katolicyzm początku XIX wieku, [w:] Między tradycją a nowoczesnością. Tożsamość kobiety w przestrzeni domu, w historii, kulturze i na drogach emancypacji, red. W. Laszczak, D. Ambroziak, B. Pudełko, K. Wysoczańska-Pająk, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 461-474, ISBN  978-83-7395-632-2.
  58. Symbolika jezuity w Rosji, [w:] Symbole władzy- władza symboli, M. Dyras, B. Suchoń-Chmiel, T. Kwoka, Wydawnictwo „Scriptum”, Kraków 2014, s. 160-171, ISBN 978-83-64028-62-5.
  59. Deux témoignages sur la vie des convertis: «l’Apologia pro vita mea” de Vl.S. Péécherine et „l’Apologia pro vita sua” de J.H. Newman. [„Apologia pro vita mea” by Vladimir Sergeevich Petcherin and “Apologia pro vita sua” by John Henry Newman as testimonies of converted Catholics] [w:] Les mutations religieuses en Russie: conversions et secularization, F. Lesourd, „Slavica Occitania”, Toulouse, t. 41, r. 2015 s. 103-128. ISSN 124-241, ISBN 979-10-93090-00-9
  60. Les questions de la foi, de la sécularisation et d’une religion d’État dans les débats sur la réunion des Églises orthodoxe et catholique en Russie au début du XIXe siècle [w:] Les mutations religieuses en Russie: conversions et secularization, F. Lesourd, „Slavica Occitania”, Toulouse, t. 41, r. 2015 s. 293-307, ISSN 124-241, ISBN 979-10-93090-00-9.
  61. Павел Пирлинг- забытый историк русского католицизма, [w:] Słowianie na emigracji. Literatura-kultura-język, B. Kodzis, M. Giej, Opole-Racibórz 2015, s. 29- 38. (ilość stron monografii: 580)
  62. Dzieje Biblioteki Słowiańskiej w Paryżu [w:] Tradycja i nowoczesność. Język i literatura Słowian Wschodnich, red. H. Chodurska, A. Kotkiewicz, Wyd. Uniw. Ped., Kraków 2016, s. 30-41  ISBN 978-83-8084-020-1
  63. Не все дороги ведут в (Третий Рим), [w:] XLIV Международная филологическая конференция, Санкт-Петербург, 10–15 марта 2015 г.: Избранные труды. — СПб.: Санкт-Петербургский государственный университет, 2016, s. 218-231.
  64. «Вижу меркнет Божья вера, тьма полночная растет…». Д.С. Мережковский и старообрядцы, „Toronto Slavic Querterly” 2016, nr 57, (еd.) Z. Davydov, s. 111- 121, ISSN 1925-29-78.
  65. Rosyjski łubek jako odbicie idei mas, [w:] Kultura masowa w kulturach Słowian, red. H. Kowalska-Stus, „Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU”, r. 2016, t. XII, s. 133-153. ISSN 2451-4985.
  66. Петр Чaaдаев и русские католики„Slavia Orientalis” LXVI, nr 1, 2017, s. 49-60 ISSN 0037-6744– 12 pkt – (Lista B)
  67. „Центр”, „периферия” и проблемы культурной идентичности в диспутах православия с католичеством (контексты и перемены), „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Rusologica” ISSN 1689-9911, 2017, nr 10, s.  47-58. DOI 10.24917/16899911.10.4
  68. I będę niczym nieszczęsny zwierz samotnie wędrować”. Staroobrzędowcy wędrowcy w poszukiwaniu Cerkwi prawdziwej, [w:] Nihil sine litteris. Scripta in honorem professoris Venceslai Walecki, pod red. T. Nastulczyka i S. Siess-Krzyszkowskiego, Kraków, WUJ, 2017, ss. 231-242, ISBN 978-233-4446-9.
  69. „Études de théologie, de philosophie et d’histoire”- журнал российских иезуитов во Франции, „Slavia Orientalis”, 2018, t. LXVII, nr 3, s. 433-443, 12 punktów lista B
  70. Joann Wostorgow (1863-1918) i rosyjscy czarnosecińcy wobec socjalizmu i rewolucji, [w:] O wolność i sprawiedliwość. Chrześcijańska Europa – między wiara i rewolucją, U. Cierniak. N. Morawiec, A. Bańczyk, Częstochowa 2018, s. 205-220, ISSN 2544-5421, ISBN 978-918935-3-1,
  71. Misja i męczeństwo Świętej Rusi według protojereja Joanna Wostorgowa, [w:] Heroizm i martyrologia w kulturze Słowian, U. Cierniak, „Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU”, 2018, t. XIV, s. 135-150 (lista B 6 pkt.) DOI 10.4467/25439561KSR.18.006.9364 ISSN 2451-4985, e-ISSN 2543-9561.
  72. Nadieżda Teffi – nostalgiczna królowa śmiechu, [w:] Emigracja rosyjska, ukraińska i białoruska. Spuścizna literacka, religijno-filozoficzna. Kulturowe zbliżenia, red A, Woźniak, Lublin Wydawnictwo KUL, 2019, s. 50-64, ISBN 978-83-8061-648- 6,
  73. Ryszard Łużny i krakowskiej rusycystyki zainteresowania starym obrzędem, 2018, [w:] Słowiańszczyzna Wschodnia a europejskie tradycje kulturowe, red. O. Duć-Fajfer, J. Kuffel, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, Kraków 2019, s. 77-91. ISBN 978-83-8138-118-5
  74. Bogowie i ofiary. Lekarze i więźniowie od Friedricha Haassa do Kołymy, „Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU 2019, t. XV, ss 242-263. DOI 10.4467/25439561KSR.19.012.11539
  75. Cierniak, B. Lichterman, Władysław Biegański i Rosja, [w:] Doktor Władysław Biegański - polski Hipokrates: materiały z obchodów 100-lecia śmierci doktora Władysława Biegańskiego w ramach Roku Władysława Biegańskiego, red. B. Zawadowicz, Częstochowa, Towarzystwo Lekarskie Częstochowskie, 2019, ss. 183-200 ISBN 978-83-915623-9-0
  76. Церняк У., „Вечно недовольный злопыхатель” или опасный „экстремист”. Расплата Владимира Буковского с советским человеком, [w:] Другие берега русской литературы и культуры: идеи, поэтика, контексты, ред. Э. Тышковска-Каспшак, И.В. Мотеюнайте, А.И. Смирнова, Вроцлав-Краков, Wydawnictwo „Scriptum”, 2021, ss. 211-222.
  77. Słowiańszczyzna w ideach rosyjskich jezuitów w dziewiętnastowiecnej Francji, „Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU” 2021., t. XVII, ss.61-90. (wspólnie z Alicją Bańczyk UJ).
  78. Doświadczenie wiary w dziennikach duchowych Jelizawiety Golicyny. Rekonesans. „Kultura Słowian. Rocznik Komisji Kultury Słowian PAU, 2023, ss. 229-244. doi: https://doi.org/10.4467/25439561KSR.23.016.18993 (100 pkt.)
  79. Melodyjna Zinaida, romantyczna Peri”. Księżna Zinaida Wołkońska w świetle jej prywatnej korespondencji, [w:] Drogi i rozdroża literatury. Księga jubileuszowa dedykowana prof. Annie Woźniak z okazji 70. urodzin, red. A. Lenart, M. Sidor, B. Siwek, Wydawnictwo KUL, Lublin 2023, ss. 249-262.
  80. Bańczyk, U. Cierniak, Выбор двух Cофий. Католицизм в судьбах Софьи Свечиной (1782–1857) и Cофьи Ростопчиной-де Cегюр (1799–1874)/ Two SofiasChoice. Catholicism in the Fates of Sofia Svechina (1782–1857) and Sofia Rostopchina-de Ségur (1799–1874), [w:] Полемики и избори. Сборник с доклади от Международна конференция Петнадесети славистични четения София, 16–18 юни 2022 г./ Polemics and Choices. Proceedings of the Fifteenth International Slavic Studies Conference 16th–18th June 2022, T. 2. Литературознание. Културна антропология/Vol. 2. Literary Studies. Cultural Antropology, red. E. Миленкова, Sofia, Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, 2024, ss. 443-450.
  81. Doświadczenie religijne w egodokumentalnej prozie Sofii Swiecziny (1782-1857), [w :] Lustra literatury i chrześcijaństwo, red. A. Walczuk, J. Kuffel, Kraków, WUJ, 2024, ss. 113-126.
  82. Dawna Ruś w twórczości rosyjskich katolików wiekkku XIX. Wprowadzenie do problematyki, [w:] Dziedzictwo dawnej Rusi. Teksty dedykowane pamięci prof. Ryszarda Łużnego (1927-1998), Helena Duć Fajfer, J. Kuffel, Kraków, Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, 2024, ss. 39-57.

Recenzje

  1. Wokół przygotowań do wydania Słownika piśmiennictwa dawnej Rusi, "Slavia Orientalis", rocznik XXXIX, nr 1-2 (1990). s.235- 236.
  2. С. И. Николаев, Польская поэзия в русских переводах. Вторая половина XVII - первая треть XVIII века, Ленинград, "Наука", 1989, c. 210, "Slavia Orientalis", nr 3 (1991).
  3. Повесть о боярыне Морозовой, cоставление, подготовка текстов Н. С. Демкова, Москва, "Художественная литература", 1991. cc. 156, "Slavia Orientalis", t. XLII, nr 3, rok 1993, s. 453-455
  4. XVIII век. Сборник 17, отв. ред. А. М. Панченко, Санкт - Петербург 1991, "Наука", с. 304, "Slavia Orientalis", t. XLII, nr 3, rok 1993, s. 455-456.
  5. Русский рисованный лубок конца XVIII - начала XX века. Из собрания Государственного Исторического музеяч, cост. и автор текста Е. И. Иткина, Москва, "Русская книга" 1992. cc. 255, "Slavia Orientalis", nr 2, rok
  6. Międzynarodowa konferencja naukowa: Выговская пустынь и ее значение в истории русской культуры. Петрозаводск 13-17 сентябрь 1994 года, "Slavia Orientalis", t. XLIV, nr 1, rok 1995, ss.163-164.
  7. Jaroszewicz-Pieriesławcew, Starowiercy w Polsce i ich księgi, Olsztyn 1995, ss.204, "Slavia Orientalis", t. XLV, nr 2, rok 1996, ss. 298-299.
  8. Старообрядчество в России (XVII-XVIII вв). Сборник научных трудов, под ред. Е. М. Юхименко, Москва "Археографический центр", 1994, cc. 240, "Slavia Orientalis", t. XLV, nr 3, rok 1996, ss. 412-414.
  9. Международная научная конференция Кратина мира и человека в литературе и мысли русской эмиграции и ее организаторы, Краков 25-27 июля 2002. (druk w serii Филологический вестник - Rosja) (7s.)
  10. XIV Międzynarodowy Kongres Slawistów (Republika Macedonii, Ochryda, 10-16 września 2008), sprawozdanie, „Ruch Literacki” marzec 2009.
  11. Anna Stępniak, Gatunkowe i stylistyczne wyznaczniki listów miłosnych Borysa Pasternaka, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2020, 304s., „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Rossica", nr 16/2023, ss. 193-198.

Konferencje naukowe

  1. Międzynarodowa konferencja naukowa - Устные и письменные традиции в духовной культуре народа. Syktywkar (ZSRR) 15-17 maja Referat - Старообрядческий монастырь на северо-востоке Польши.
  2. Międzynarodowa konferencja naukowa - Традиционная книжность и культура русского старообрядчества. К 25-летию полевых исследований Московского университета, Moskwa 25-26 stycznia 1991 roku . Referat - Фаддей Зиновьевич Йоник - старообрядец на рубеже культур.
  3. Międzynarodowa konferencja naukowa - Biblia a kultura Europy. Łódź 26-29 maja 1992 r. Referat- Wizje Antychrysta u staroobrzędowców a proroctwa biblijne
  4. Międzynarodowa konferencja naukowa - Pisarz i władza. (Od Awwakuma do Sołżenicyna). Łódź 7-8 czerwca 1994 r. Referat - Święta Ruś i car w literaturze staroobrzędowców.
  5. Międzynarodowa konferencja naukowa- Выговская пустынь и ее значение в истории русской культуры. Pietrozawodsk (Rosja) 13-17 września 1994 roku. Referat - Тема смерти в выговской литературе ( I половина XVIII в.)
  6. Międzynarodowa konferencja naukowa - Biblia w folklorze i literaturach narodów słowiańskich. Kazimierz Dolny 25-26 września 1995 r. Referat: Biblia a oblicze grzechu w literaturze staroobrzędowców.
  7. Krajowa konferencja naukowa - Prawosławie- specyfika wschodniego chrześcijaństwa. Kraków 20 października 1995 r. Referat: Wyobrażenia o siłach zła u dawnych i współczesnych staroobrzędowców.
  8. Międzynarodowa konferencja naukowa - Historia i aktualność myśli feministycznej w perspektywie filozoficznej i socjologicznej. Gdańsk 25 -26 kwietnia 1996 r. Referat: Kobieta w tradycyjnym domu prawosławnym.
  9. Międzynarodowa konferencja naukowa- Христианское миссионерство как феномен истории и культуры. Perm (Rosja) -16-20 maja 1996 r. Referat: Вопросы православной антропологии и старообрядческое проповедническое искусство.
  10. Międzynarodowa konferencja naukowa - Słowiańszczyzna Wschodnia i pogranicze polsko-wschodnio- słowiańskie jako obszar dialogu kultur. Kazimierz Dolny 27-28 września 1996 r. Referat - Barbarzyństwo czy cywilizacja. Ludzie Zachodu o kulturze rosyjskiego prawosławia (XVI-XVII wiek)
  11. Międzynarodowa sesja naukowa z okazji siedemdziesięciolecia urodzin Profesora Ryszarda Łużnego i Profesora Wiesława Witkowskiego. Kraków 18-19 kwietnia 1997 - Słowianie Wschodni. Duchowość - kultura - język. Referat - Retoryka i działalność kaznodziejska staroobrzędowców pomorskich.
  12. Międzynarodowa konferencja naukowa Staroobrzędowcy w Polsce i ich księgi,. Olsztyn 24-25 kwietnia 1997 r. Referat - „Potomek przodków staroobrzędowców” - uwagi o życiu i twórczości Tadeusza Jonika.
  13. X Ogólnopolski Zjazd Socjologiczny, Katowice. 24 -25 września 1997 r. Referat: Kompetencje merytoryczne w sprawach rosyjskich.
  14. Międzynarodowa konferencja naukowa: Old Belief in Traditional Russian Culture Erie (USA, Pensylwania) 15-18 października 1998 roku. Referat: The Concept of Virtue in 17-18th Century Old Believer Literature.
  15. XVI Powszechny Zjazd Historyków Polskich, Wrocław 15-18 września 1999 roku. Referat: Współczesna Rosja w oczach publicystów rosyjskich: „Litieraturnaja Gazieta” (Moskwa) i „Russkaja Mysl” (Paryż).
  16. Polsko - rosyjskie seminarium: Inteligencja - tradycja i nowe czasy, Kraków 27 - 29 października 1999 r. Referat: „Państwo prawdy” w myśli Nikołaja Aleksiejewa.
  17. Międzynarodowe Sympozjum Interdyscyplinarne, Kultura tworzona w dialogu cywilizacji europejskiej Częstochowa, 21-24 kwietnia 2002 - referat Prawosławie i katolicyzm – Konfrontacja czy dialog?
  18. Konferencja Naukowa Idee i ludzie demokracji, Szklarska Poręba 17-21 czerwca 2002 – referat – Fundamentalizm prawosławny i demokracja.
  19. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Картина мира и человека в литературе русской эмиграции - Krakуw 25-27 lipca 2002 - referat Вера и национализм в рассуждениях князя Александра Волконского.
  20. I Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Człowiek- Wiara-Kultura” – Drogi i rozdroża kultury chrześcijańskiej Europy – Częstochowa 30 kwietnia- 02 maja 2003 – referat – „Ut unum sint ne”. Wizja papieża w kulturze rosyjskiej.
  21. Konferencja towarzysząca XIII Kongresowi Musica Antiqua Europae Orientalis zatytułowana Słowiańszczyzna wobec sacrum w kulturze świata wschodniego i zachodniego – Bydgoszcz 06-07 września 2003. Referat – Święta Ruś i jej poszukiwania w dwudziestowiecznej Rosji.
  22. Konferencja Dziedzictwo Bizancjum. Prawosławie, tradycja wschodniochrześcijańska w literaturze Romantyzmu i Młodej Polski, Białystok 29-30 września, referat – Religia z „krainy świętych cudów”. Słowianofil Aleksy Chomiakow i katolicyzm.
  23. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Русская филология в контексте гуманитарных наук Европы, Wilno 14-17 kwietnia 2004, referat: „Истинность” католичества в мысли Льва Платоновича Карсавина.
  24. Konferencja w Białymstoku 27-28 czerwca 2004 Mity w kulturze. Referat: Trzeci Rzym przeciwko Pierwszemu Rzymowi. Rosyjscy myśliciele Srebrnego Wieku w walce o czystość wiary.
  25. XVII Powszechny Zjazd Historyków Polskich w Krakowie 15-16 września 2004 roku– sympozjum Poetyki dyskursów w myśli społecznej i politycznej Referat: Papiestwo i „łacińskość” w rosyjskich dyskursach politycznych.
  26. I Międzynarodowa Konferencja naukowa z cyklu Ego dokument i literatura, 20-21 maja 2005 Warszawa – temat roku 2005 Дневники русских писателей: литературный и исторический контекст- referat: Дневник писателя Ф.М. Достоевского как дискурс о чистом христианстве
  27. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Eikon staroobrzędowy 6-18 czerwca 2005, Wigrywystąpienie z referatem Maksym Grek i Josif Wołocki o izografach i świętych ikon pisaniu.
  28. Krajowa Konferencja Naukowa Panorama myśli kontrrewolucyjnej 15-17 września 2005, Toruń,– wystąpienie z referatem Konstanty Pobiedonoscew – niewysłuchany prorok czy zły geniusz Rosji?
  29. II Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Człowiek- Wiara-Kultura” – Dziedzictwo chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu: między pamięcią a oczekiwaniem, Częstochowa 04-06 maja 2006, referat – Tradycja i jedność Kościoła w myśli Aleksego Chomiakowa.
  30. XIV Festiwal i Kongres Musica Antiqua Europae Orientalis, 12-14 września 2006 temat roku: Tradycja chrześcijańska Wschodu i Zachodu w kulturze Słowian - referat: Idea bizantyjska i słowiańskość u Konstantego Leontjewa.
  31. Konferencja Naukowa Idee Konserwatywne w Rosji, 8 grudnia 2006 – referat: Konserwatysta Konstantin Pobiedonoscew.
  32. Międzynarodowa Konferencja Naukowa poświęcona Profesorowi Lucjanowi Suchankowi - Kultura rosyjska w ojczyźnie i diasporze, Kraków, 25-26 maja 2007 – referat: Dwa lata w Abezie. Wokół obozowej biografii Lwa Płatonowicza Karsawina.
  33. V Międzynarodowa naukowo-praktyczna konferencja-Старообрядчество: История и современность, местные традиции, русские и зарубежные связи, 31 maja- 2 czerwca 2007 roku, Ułan- Ude (Rosja, Buriatia), referat: Царь и политико-мистическая традиция старообрядцев.
  34. Międzynarodowa konferencja naukowa - Śladami Unii Brzeskiej – Supraśl 20-21 października 2007. Referat: Litterae ad Orientales” (List do chrześcijan Wschodu) Piusa IX i problemy rosyjskiej recepcji unii prawosławia z Rzymem w XIX wieku;
  35. Krajowa Konferencja Naukowa – Polsko-wschodniosłowiańskie stosunki kulturowe- Kraków 7-8 marca 2008. Referat – Katolicyzm i losy Polski w pismach metropolity Wieniamina (Fiedczenkowa);
  36. Konferencja naukowa upamiętniająca dziesiątą rocznicę śmierci Profesora Ryszarda Łużnego (1927-1998) – W kręgu wartości: Bóg, człowiek, świat w kulturze i literaturach wschodniosłowiańskich, Lublin 18-19 kwietnia 2008. Referat: „Rzymski Babilon”, czyli arcybiskupa Hermogenesa (1880-1954) polemiki z papiestwem;.
  37. Ogólnopolska Konferencja Naukowa - Jan Paweł II i Europa – Toruń 29 maja 2008 r. Referat: Jana Paweł II i prawosławni patrioci;
  38. XIV Międzynarodowy Kongres Slawistów, Ochryda (Macedonia) 10-16 września 2008: referat: Папство и римский вопрос в русской литературе и общественной мысли XIX века.
  39. Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Ego dokument i literatura, 23-24 kwietnia 2009, Мемуары русских писателей, referat: Мемуары Aнатолия Ванеева «Два года в Абези».
  40. Konferencja Naukowa: Współczesne problemy komunikacji międzykulturowej (aspekty językowe, literackie, socjologiczne i glottodydaktyczne), Częstochowa 15 maja 2009, referat: Historie „prawdziwe” o „nieprawdziwej” unii, czyli o zmaganiach rosyjskich prawosławnych z soborem we Florencji (1439).
  41. III Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu „Człowiek – Wiara- Kultura”, Częstochowa, 4-6 maja 2010, zatytułowana W poszukiwaniu prawdy. Chrześcijańska Europa – między wiarą a polityką, referat: Dyskusja o prymacie papieża w dziewiętnastowiecznej Rosji, czyli polityka za kulisami religii.
  42. Międzynarodowe Colloquium IEA, Paryż – 18 czerwca 2010 Le « centre » et la « périphérie » dans l’histoire religieuse de l’Europe de l’Est au commencement des temps modernes (Centrum i peryferia w kulturze religijnej Europy Wschodniej na początku czasów nowożytnych). Referat Le problème du « centre » et de la « périphérie » dans les discussions des orthodoxes russes avec les catholiques au XIX-ième siècle (sources et transformations)
  43. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Dziedzictwo unii brzeskiej, Supraśl 16-17 października 2010, paper: „Wersalscy jezuici” i problem unii rosyjskiego prawosławia z Rzymem w XIX wieku.
  44. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Les conversions dans l’Empire russe, Lyon (Francja) 13-15 grudnia 2010, paper: „Apologia pro vita mea” de Vladimir Petcherine et „Apologia pro vita sua” de John Newman comme témoignages sur la vie des convertis).
  45. Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Ego-dokument i literatura, Warszawa, 2-3 czerwca 2011, paper: «Apologia pro vita mea» Владимира Печерина- дневник конвертита или исповедь дитяти века?
  46. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Chrześcijanin wobec problemów współczesnego świata, Kraków 17-18 czerwca 2011, paper: Prawo i wolność wyboru. Prawosławni obrońcy życia- teoria i praktyka. Law and freedom of choice. Orthodox defenders of life –theory and practice.
  47. Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Tożsamość, indywidualizm i wspólnotowość w kulturze rosyjskiej (Identity, individualism and community in Russian culture), 25-26 maja 2012, Kraków, paper: Katolicyzm rosyjskiej emigracji wieku XIX. Przyczynek do dyskusji o problemie tożsamości religijnej i narodowej Rosjan. (Catholicism of Russian emigrants of the 19th century). Contribution to the discussion on religion and national identity of Russians.
  48. Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Chrześcijaństwo i współczesne koncepcje człowieka, (Christianity and contemporary concepts for the man) 3-4 lipca 2012 Kraków, paper: Средневековый карнавал? Поколение Рунета в действии. (Mediewal carnival? Generation of the „runet” in action.
  49. Międzynarodowa Konferencja Naukowa: Sécularisation et Culture Russe, Lyon, 20-21 Novembre 2012, referat: Les questions de la foi, de la sécularisation et d’une religion d’État dans les débats sur la réunion des Églises orthodoxe et catholique dans la Russie du XIXe siècle.
  50. XV Międzynarodowy Kongres Slawistów, Mińsk (Białoruś) 20-28 sierpnia 2013 r. Referat: Działalność literacka i wydawnicza Rosjan w dziewiętnastowiecznej Francji jako odzwierciedlenie konfliktów konfesyjnych między „Slavia Ortodoxa” i „Slavia Romana”;
  51. Kobiety i rosyjski katolicyzm początku wieku XIX, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Między tradycją a nowoczesnością. Tożsamość kobiety w przestrzeni domu, w historii, kulturze i na drogach emancypacji, Opole, 7-8 października 2013 r.
  52. Międzynarodowa Konferencja Naukowa In hoc signo vinces. Symbole władzy- władza symboli w przestrzeni kultury Słowian dawniej i dziś (w 1700 rocznicę edyktu tolerancyjnego cesarza Konstantyna Wielkiego), Kraków 23-24 października 2013 r. Referat: Symbolika jezuity w dziewiętnastowiecznej Rosji.
  53. II Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Neofilologie na przełomie tysiącleci – porozumienie i dialog na płaszczyźnie wielokulturowej. Tekst – dyskurs – komunikacja, Częstochowa 21-22 listopada 2013 r. Referat: Polska i Polacy w recepcji Rosjan drugiej połowy XIX wieku. 
  54. Colloque International, Mobilité religieuse et construction d’espace dans le champ religieux à l’époque moderne (Russie, Ukraine et Pologne), Paryż (Francja) 29-20 sierpnia 2014 referat: Les catholiques russes au XIXe siècle : la voie vers Rome.
  1. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Słowianie na emigracji- literatura-kultura-język, Opole 22-23 września 2014, referat : Павел Пирлинг- забытый историк русского католицизма.
  2. 44 Międzynarodowa Konferencja Filologiczna, Sankt Petersburg 9-13 marca 2015, referat : Не все дороги ведут в (Третий) Рим. Записки и воспоминания русских католиков XIX века как свидетельства духовных исканий верноподданных России.
  3. Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Tradycja i nowoczesność. Język i literatura Słowian Wschodnich, Kraków, 24-25 kwietnia 2015 referat : Fenomen Biblioteki Słowiańskiej we Francji.
  4. Posiedzenie Komisji Kultury Słowian PAU, Kraków 22 maja 2015, referat :
  5. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Konflikty zbrojne i ideologiczne w dawnym piśmiennictwie Słowian oraz ich echa w nowszej kulturze, Nowy Sącz, Miasteczko Galicyjskie, 22-24 czerwca 2015, referat: „Przelać krew niczym wodę”, czyli o interpretacji Powstania Sołowieckiego w literaturze staroobrzędowców.
  6. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Cerkiew w drodze 17-19 września 2015 Supraśl, referat: „I będę niczym zwierz ten nieszczęsny samotnie wędrować”. Staroobrzędowcy –wędrowcy w poszukiwaniu Cerkwi prawdziwej.
  7. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Rozdroża. Europa Środkowa i Wschodnia Inter-, wielo- i transkulturowo, Częstochowa 8-9 grudnia 2015. Referat: «Центр», «периферия» и проблемы культурной идентичности в диспутах православия с католичеством (истоки и контексты).
  8. „Études de théologie, de philosophie et dhistoire”- журнал российских иезуитов во Франции, Międzynarodowa Konferencja Naukowa z cyklu Transfer w literaturze i kulturze. Temat Пресса в русском историко-литературном процессе, Warszawa 10-11 grudnia
  9. Мережковский и старообрядцы, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Д. С. Мережковский- литератор, религиозный философ. Социальный экспериментатор, Warszawa 21-23 kwietnia 2016;
  10. Międzynarodowa konferencja Naukowa: Peter Chaadaevbetween the love of Fatherland and the Love of Truth, Kraków 5-8 czerwca, referat: Петр Чаадаев и русские католики.
  11. Władysław Biegański i Rosja referat na konferencji: Doktor Władysław Biegański. Biegański i jego epoka. Filozofia i etyka w medycynie wczoraj i dziś, Częstochowa 6-8 kwietnia 2017;
  12. Nadieżda Teffi –nostalgiczna królowa śmiechu, referat na konferencji: Emigracja rosyjska, ukraińska i białoruska. Kulturowe zbliżenia i miejsca wspólne, oddziaływanie i odrzucenie, Lublin 25-26 maja 2017 roku.
  13. Misja „Świętej Rusi” w kazaniach Joanna Wostorgowa (1863-1918) referat na II Międzynarodowej Konferencji Naukowej Tradycja i nowoczesność. Język i literatura Słowian Wschodnich, Kraków, 20-21 kwietnia 2017.
  14. Protojerej Joann Wostorgow i czarnosecińcy o socjalizmie i rewolucji, referat na IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Człowiek –Wiara-Kultura”. O wolność i sprawiedliwość. Chrześcijańska Europa między wiarą i rewolucją, Częstochowa 18-20 września 2017.
  15. Ryszard Łużny i krakowska szkoła badania Starego Obrzędu, Kraków 8-9 marca 2018, Międzynarodowa konferencja naukowa Słowiańszczyzna Wschodnia a europejskie tradycje kulturowe
  16. Rosyjska emigracja we wspomnieniach Nadieżdy Teffi, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Europa Wschodnia w dyskursie naukowym, Warszawa 10 maja 2018.
  17. Gods and victims. Doctors and prisoners from Friedrich Haass to Kolyma, 2 Międzynarodowe Sympozjum Naukowe Doctor as a Humanist, Moskwa (Rosja) 1-3 kwietnia 2019.
  18. „Melodyjna Zinaida, romantyczna Peri”. Księżna Zinaida Wołkońska w oczach jej korespondentów, referat na Międzynarodowej Konferencji Nauokowej Kobiety w historii, kulturze, literaturze i języku: Europa Środkowo-Wschodnia, Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Warszawa 9-11 maja 2019.
  19. Iwan Gagarin contra Aleksy Chomiakow – dwugłos w sprawie podzielonego dziewiętnastowiecznego Kościoła, XVII Międzynarodowa Konferencja Naukowa Церква – наука – суспільство: питання взаємодії” Kijów, Ukraina 28 maja-1 czerwca 2019;
  20. Matka Boska Częstochowska i rosyjskie Hodigitrie, II Konferencja Maryjna „Tam Twoje serce, kędy skarb przebywa”. Jasna Góra – skarbiec kultury polskiej i europejskiej, Częstochowa 9–10 grudnia 2019;
  21. Европа и католический вопрос в переписке Ивана Гагарина и Пaвла Пирлинга, Międzynarodowa Konferencja Naukowa Письмо и память культуры), Instytut Nauk Humanistycznych i Archiwum Łotmana Uniwersytetu w Tallinie (Институт гуманитарных наук и Лотмановский архив Таллинского университета), Tallin, 11-13 czerwca 2021r, referat wygłoszony wraz z Alicją Bańczyk (UJ);
  22. „Nieostrożny zapał”. Dylematy religijne rosyjskich arystokratek wieku XIX, Konferencja naukowa pamięci Iriny Tatarovej: Sens ikony-Sens świata, Uniwersytet Warszawski, Wydział Artes Liberales, 5-6 maja 2022;
  23. Выбор двух Софий. Католицизм в судьбах и творчестве Софьи Свечиной (1782-1857) и Софьи Ростопчиной – Де Сегюр (1799-1874), Международна Конференция Петнадесети Славистични чтения на тема Полемики и избори, Sofia, Bułgaria, 16-18 czerwca 2022, referat wygłoszony wraz z A. Bańczyk (UJ);
  24. Dawna Ruś w twórczości rosyjskich katolików wieku XIX wykład plenarny na Ogólnopolskim Sympozjum Naukowym Dziedzictwo dawnej Rusi dedykowane pamięci prof. Ryszarda Łużnego, 8 marca 2023 Instytut Filologii Wschodniosłowiańskiej UJ:
  25. Dylematy imperialne rosyjskiej inteligencji. Rekonesans na XI Seminarium Historyków Filozofii Polskiej, Częstochowa, 15-16 maja 2023.
  26. Ikona – Ikonopisarz – Ikonopisanie. Tradycja a zmiana na Seminarium Międzynarodowym Nowosielski i co dalej? Sztuka współczesna w przestrzeni liturgicznej, Muzeum Ikon w Supraślu, Akademia Supraska i in., Supraśl 10 lutego 2024.’

Inne działania badawczo-dydaktyczne

Pełnione funkcje

  • 12.2019 – do chwili obecnej Kierownik Zespołu Badań Interkulturowych Europy Wschodniej na Wydziale Humanistycznym UJD
  • 10.2019 - do chwili obecnej - Członek Rady Dyscypliny Literaturoznawstwo
  • 10.2019 – 30.09.2023 - Członek Rady ds. Nadawania Stopni Naukowych i Stopni w Zakresie Sztuki UJD
  • 10.2001 – 30.09.2019 - Kierownik Zakładu Badań Interkulturowych w Instytucie Filologii Obcych na Wydziale Filologiczno-Historycznym WSP/AJD/UJD (od 2018 r.)
  • 10.1996- 30.09.2019 Członek Rady Wydziału na Wydziale Filologiczno-Historycznym WSP/AJD/UJD
  • Grudzień 2016 - do chwili obecnej - Sekretarz czasopisma „Kultura Słowian PAU”

Projekty badawcze krajowe i zagraniczne

  • Grant międzyuczelniany: Filhellenizm romantyków – specyfika polska i konteksty europejskie (słowiańskie i polskie) KBN nr 1H01C05330 – realizowany - kwiecień 2006-kwiecień 2009 (współwykonawca).
  • Grant zespołowy: Le « centre » et la « périphérie » dans l’histoire religieuse de l’Europe de l’Est pendant le temps nouveau moderne – grant Fondation Réseau Français des Instituts d’Etudes Avancées realizowany z 5 innymi uczestnikami  (Ukraina- Kanada- USA- Rosja- Francja) projekt realizowany w Institut d’Etudes Avancées- Paris (01.06.2010-31.07.2010)
  • Kierownik projektu : La «question romaine» dans la littérature et la pensée des émigrés russes en France du XIXe siècle. – indywidualny grant Rządu Francuskiego, realizowany 01.09.2011-30.09.2011 w Fonds Slaves w École Normale Superiéure, Lyon, Francja.
  • Ars sacra - dialog kultur. Organizacja XX Jubileuszowego Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" nr UDA-RPSL.04.03-00-00-034/09-00 – współwykonawca (z Ośrodkiem Promocji Kultury « Gaude Mater » w Częstochowie). Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013. Priorytet 4. Kultura. Działanie 4.3 „Promocja kultury”. Nr projektu 503.
  • Uczestnik programu NAWA PROM PPI/PRO/2018/1/00021 (09.2019-20.09.2019) – Archivio Segreto Vaticano, Archiwum Księży Zgromadzenia Zmartwychwstania Pańskiego, Rzym.
  • Grant indywidualny Idealistki, romantyczki, muzy. Rosyjskie katoliczki w kulturze dziewiętnastowiecznej Europynr 2021/41/B/HS2/04015 – Kierownik grantu- 21. edycji programu OPUS Narodowego Centrum Nauki.

Członkostwo w organizacjach naukowych:

  1. Członek Komisji Kultury Słowian Polskiej Akademii Umiejętności (od grudnia 2003 roku)
  2. Sekretarz Komisji Kultury Słowian PAU (od 2019).
  3. Członek Komisji do Badania Starego Obrzędu (Комиссия по исследованию старообрядчества) przy Międzynarodowym Kongresie Slawistów (od września 2008)
  4. Członek Komisji Emigrantologii Słowian Komitetu Słowianoznawstwa Polskiej Akademii Nauk (od stycznia 2009)

Wykłady zagraniczne:

  • Rosja: Moskiewski Państwowy Uniwersytet Pedagogiczny: 16.11 2015-21.11.2015; Tradycje i obyczaje świąteczne Słowian Zachodnich i Wschodnich dla studentów 1,2,3 roku dla kierunku Języki Obce Instytutu Filologii i Języków Obcych MPGU.
  • Francja: Wykład otwarty w ramach prac grupy badawczej IEA, Paryż, czerwiec 2010- Le « centre » et la « périphérie » dans l’histoire religieuse de l’Europe de l’Est au commencement des temps modernes (Centrum i peryferia w kulturze religijnej Europy Wschodniej na początku czasów nowożytnych)., część 2 - 30 czerwca 2010.
  • Francja: Wykład otwarty w ramach prac grupy badawczej IEA, Paryż, czerwiec 2010- Le catholique en tant qu’ennemi. Autour des discussions du XIX-ième siècle sur la réconciliation de l’Eglise russe avec l’Eglise romaine.  (Katolik jako wróg. Wokół dziewiętnastowiecznych dyskusji o połączeniu Cerkwi rosyjskiej z Kościołem rzymskim)  
  • Słowacja: Wykład na Wydziale Filozoficznym Uniwersytetu św. Cyryla i Metodego w Trnavie: Культурный феномен перехода российских женщин в католичество в XIX веке. 16 kwietnia 2024.

Inne doświadczenia

  • Biegły sądowy w zakresie języka rosyjskiego, tłumacz przysięgły, wpisany na listę Ministerstwa Sprawiedliwości: TP/2492/06; około 300 tłumaczeń rozmaitych dokumentów prawnych i sądowych
  • Sekretarz redakcji czasopisma „Kultura Słowian. Rocznik PAU” (od 2016)
  • Ekspert NCBiR, powołany 7 października 2016 r. przez Dyrekcję Narodowego Centrum Badań i Rozwoju do opiniowania projektów w ramach POIR (2014-2020) poddziałanie 1.1. „Szybka ścieżka” w obszarze kryteriów naukowo-technologicznych oraz gospodarczo-biznesowych
  • Ekspert Narodowego Centrum Nauki
  • Pomysłodawca i organizator I Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Człowiek- Wiara – Kultura” zatytułowanej w roku 2003 – Drogi i rozdroża kultury chrześcijańskiej Europy
  • Pomysłodawca i organizator II Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Człowiek- Wiara – Kultura” zatytułowanej w roku 2006 – Dziedzictwo chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu – między pamięcią a oczekiwaniem
  • Pomysłodawca i organizator III Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Człowiek- Wiara – Kultura”, zatytułowanej w roku 2010 – W poszukiwaniu prawdy. Chrześcijańska Europa – między wiarą a polityką
  • Pomysłodawca i organizator IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej z cyklu „Człowiek-Wiara-Kultura”, zatytułowanej w roku 2017 – O wolność i sprawiedliwość. Chrześcijańska Europa – między wiarą i rewolucją

Promotor doktoratów

  1. Mgr Beata Wiesława Biel Nowy Człowiek w utopii „Nowych Dróg” i jego literackie konteksty (obrona 17.09.2022)
  2. Mgr Aleksandra Stavros Twórczość Danuty Mostwin i przemiany tożsamości polskiego emigranta w USA ( obrona 22.12.2022)
  3. Mgr Bożena Pindus, Polskie tematy w twórczości księcia Piotra Wiaziemskiego 91817-1831) (obrona 12 .09.2023).
  4. Mgr Irena Kozerska, Utopia i fantastyka w twórczości Tadeusza Bułharyna (1789-1859) (obrona 6 .11.2023)
  5. Mgr Daria Serebrennik, Recepcja polskiej literatury dziecięcej w ZSRR (1917-1991 (obrona 9 grudnia 2024)
  6. Mgr Vladimir Samsonov Wizerunek Polaków i Polski we współczesnej literaturze rosyjskiej po roku 1991.

Wyróżnienia i odznaczenia

  • Medal KEN 23 sierpnia 2011 (legitymacja nr 126502)
  • Nagroda Rektora WSP w Częstochowie indywidualna II stopnia (1998)
  • Nagroda Rektora Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie indywidualna I stopnia (2015)
  • Nagroda Rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego we Częstochowie indywidualna II stopnia (2018)
  • Nagroda Rektora Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie indywidualna I stopnia (2021)
  • Nagroda Rektora Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie indywidualna I stopnia (2022)
  • Nagroda Rektora Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie indywidualna I stopnia (2023)




Data dodania: 10 lutego 2025