W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

dr hab. Dorota Suska, prof. UJD

imię i nazwisko: Dorota Suska

stopień / tytuł naukowy: doktor habilitowany

stanowisko: profesor uczelni

adres e-mail: d.suska@ujd.edu.pl


Dydaktyka / Prowadzone zajęcia:

zajęcia z zakresu językoznawstwa współczesnego, komunikacji medialnej, m.in.: opis systemowy współczesnej polszczyzny, kultura języka i komunikacji, kulturowe konteksty języka, komunikacja językowa w Internecie, język mediów - specyfika i przemiany, seminaria i in.


Obszar prac badawczych:

lingwistyka kulturowa, mediolingwistyka (prasa współczesna i dawna, komunikacja w przestrzeni internetowej, onomastyka medialna), stylistyka, przemiany współczesnej polszczyzny, kultura języka.


Wybrane publikacje:

  • Kategoria prasowości i jej wykładniki w osiemnastowiecznych gazetkach rękopiśmiennych Jędrzeja Kitowicza, „Poradnik Językowy” 2020, nr 1, s. 69 78
  • Realizacja wzorca gatunkowego wiadomści prasowej w gazetach rękopśmiennych Jędrzeja Kitowicza z lat 1771 1776, „Філологічний Часопис”, 2019, 1(13), s. 111 121
  • Konceptualizowanie Innego w prasie okresu przedsolidarnościowego (1978‒1980). Od stereotypu wroga do oponenta politycznego, „Studia Filologiczne UJK”, 2019, tom 32, s. 271 288
  • Strategie poradnikowe w blogach ekonomicznych, „Prace Językoznawcze”, 2019, XXI/3, s. 173 184
  • Blogosfera parentingowa: o profilach nowych ojców, w: Język a media. Wzory komunikacji we współczesnych mediach, red. B. Skowronek, E. Horyń, A. Walecka-Rynduch, Kraków 2018, s. 44-55
  • Dyskurs wokół śmierci Stanisława Pyjasa (językowe strategie zarządzania kryzysem w prasie krakowskiej), „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica 5” (43), 2017, s. 115-13
  • Tytuły blogów ekonomicznych jako werbalne wykładniki kategorii dyskursywnych, „Słowo. Studia Językoznawcze” nr 8/ 2017, s. 235-246
  • „Tacierzyństwo” jako leksykalny wykładnik nowego ojcostwa w świetle męskich blogów rodzicielskich (refleksja lingwistyczno-kulturowa), „Rozprawy Komisji Językowej ŁTN”, t. LXII, 2016, s. 145-156,
  • O kulturze języka w Internecie dziś – rekonesans badawczy, w: Język w Internecie. Antologia, red. M. Kita, I. Loewe, Katowic 2016, s. 187-198
  • Gry językowe w publicystyce internetowej (na przykładzie wybranych blogów dziennikarskich), w: Dialog z tradycją. Język – Komunikacja – Kultura, t. IV, red. R. Dźwigoł, I. Steczko, Kraków 2015, s. 177-189
  • Wykładniki emocji w blogach ojcowskich (przyczynek do lingwistyczno-kulturowych badań nad współczesnym obrazem mężczyzny), „Poznańskie Studia Slawistyczne” nr 9, 2015, s. 109-121
  • Sposoby ekonomizacji w zapowiedziach internetowych informacji dziennikarskich, w: Mechanizmy ekonomizacji języka, red. R. Bizior, D. Suska, Częstochowa 2014, s. 89-100
  • Blog dziennikarski – stylistyczny aspekt gatunku, „Studia Slavica” XVII/1, 2013, s. 115-123
  • Wyznaczniki gatunkowe blogów dziennikarskich, w: Dyskursy trzeciego tysiąclecia II, red. E. Pajewska, Szczecin 2013, s. 191- 202
  • Stylistyka i pragmatyka tytułów internetowych tekstów dziennikarskich, „Prace Naukowe AJD w Częstochowie. Językoznawstwo VIII”, 2012, s. 179-194
  • Z problemów stylizacji językowej w opowiadaniach Marka Hłaski, Częstochowa 2012, ss. 287
  • Obraz przemian komunikacyjno-kulturowych utrwalony w najnowszej warstwie polskiej frazeologii, w: Dialog kultur VI, red. M. Puža, Hradec Kralove 2011, ss. 15
  • Anglicyzmy w języku młodzieży. Zagrożenie czy konieczna globalizacja polszczyzny?, w: Współczesna polszczyzna w badaniach językoznawczych. Od leksyki do języka poezji, red. P. Zbróg, Wydawnictwo, Kielce 2010, s. 217-226
  • Tabloidy internetowe – wybrane aspekty pragmalingwistycznej charakterystyki gatunku, w: Język – Tekst – Kultura, red. H. Bartwicka, Bydgoszcz 2010, s. 53-63
  • Wizerunek własny jako produkt. O autoreklamie w internetowych ogłoszeniach towarzyskich, w: Język – Biznes – Media, red. A. Rypel, D. Jastrzębska-Golonka, G. Sawicka, Bydgoszcz 2009, s. 333-342
  • O wybranych strategiach komunikacyjnych w blogu – (auto)reklamowość, w: Współczesna polszczyzna – stan, perspektywy, zagrożenia, red. Z. Cygal-Krupa, Kraków - Tarnów 2008, s. 139-148
  • Stereotyp płci we współczesnej prasie kobiecej (lingwistyczno-kulturowe aspekty wartościowania), w: Język – Społeczeństwo – Wartości, red. E. Laskowska, I. Benenowska, M. Jaracz, Bydgoszcz 2008, s. 415-425
  • Mody kulturowe, mody językowe w czasopismach młodzieżowych. Uwagi o najnowszej przestrzeni medialnej (dla) młodego odbiorcy, w: Cudne manowce? Kultura czasu wolnego we współczesnym społeczeństwie, red. W. Muszyński, Toruń 2008, s. 380-390
  • Przemiany gatunków w dyskursie internetowym. Globalny język – globalna subkultura?, w: Definiowanie McLuhana. Media a perspektywy rozwoju rzeczywistości wirtualnej, red. M. Sokołowski, Olsztyn 2006, s. 231-240
  • O sposobie transpozycji stylu biblijnego w komedii Jerzego Jurandota „Dziewiąty sprawiedliwy” (z zagadnień intertekstualności), w: Współczesne analizy dyskursu, red. M. Krauz, S. Gajda, Rzeszów 2005, s. 280-288
  • Z zagadnień internetowej antroponimii. Nick – forma i funkcje pragmatyczne, w: Oblicza Internetu. Internet a globalne społeczeństwo informacyjne, red. M. Sokołowski, Elbląg 2005, s. 225-238
  • Obraz przemian kulturowych w komunikacji internetowej młodzieży, w: Oblicza Internetu, red. M. Sokołowski, Elbląg 2004, s. 113-126
  • O współczesnej grzeczności komputerowej, „Prace Naukowe AJD w Częstochowie. Językoznawstwo V”, 2004, s. 137-144
  • „Czytaj albo rzuć”: o formie i funkcjach nagłówków prasowych (w kontekście zjawisk unifikacji języka współczesnych mediów), w: Media i edukacja w globalizującym się świecie. Teoria, praktyka, oddziaływanie, red. M. Sokołowski, Olsztyn 2003, s. 557-569

redakcja naukowa monografii:

  • Zjawisko ekonomii w języku, tekście i komunikacji, red. R. Bizior, D. Suska, Częstochowa 2010, ss. 274
  • Zjawisko nobilitacji i deprecjacji w języku Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2012, ss. 352
  • Zjawisko nobilitacji i deprecjacji w języku. Komunikacja, red. R. Bizior, D. Suska, Częstochowa 2012, ss. 372
  • Mechanizmy ekonomizacji języka, red. R. Bizior, D. Suska, Częstochowa 2014, ss. 272
  • Przemoc w komunikacji, red. R. Bizior, D. Suska, Częstochowa 2019, ss. 208

Dodatkowe informacje:

Od 2015 prowadzi - razem z dr hab. Renatą Bizior - Internetową Poradnię Językową, a od 2018 roku także stronę internetową Poradni.





Data dodania: 19 marca 2025