W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

dr Beata Rusek

imię i nazwisko: Beata Rusek

stopień / tytuł naukowy: doktor

stanowisko: adiunkt

adres e-mail: beata.rusek@ujd.edu.pl



Dydaktyka / Prowadzone zajęcia:

  • Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego
  • Specjalistyczny język turystyki i rekreacji, język niemiecki
  • Personalizacja procesu kształcenia z elementami tutoringu
  • Język niemiecki – tłumaczenia
  • Tutoring – Efektywny nauczyciel = efektywny uczeń. Czy na pewno?
  • Język niemiecki w komunikacji i przedsiębiorstwie
  • Konwersatorium specjalistyczne do wyboru
  • Dydaktyka przedmiotowa języka niemieckiego  w szkole podstawowej
  • Dydaktyka przedmiotowa języka niemieckiego  w szkole ponadpodstawowej
  • Metody uczenia się i studiowania
  • Seminarium licencjackie
  • Seminarium magisterskie



Obszar prac badawczych:

  • Językoznawstwo stosowane
  • Glottodydaktyka
  • Metody aktywizujące w nauczaniu
  • Techniki ludyczne
  • Metody rozwijania sprawności mówienia



Wybrane publikacje:

Monografia:

  • Rusek Beata (we współautorstwie z Małgorzatą Niemiec-Knaś): Aktivierung der Lernenden im Fremdsprachenunterricht. Częstochowa 2016, 112, Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, ISBN 978-83-7455-495-4, język niemiecki



Artykuły:

  • Rusek, Beata (2024): Kulinarische Sprechanlässe in Lehrwerken für Deutsch als Fremdsprache w: Marcelina Kałasznik/ Elżbieta Pawlikowska-Asendrych/ Joanna Szczęk (Hrsg.) Interdisziplinäre Zugänge zum kulinarischen Diskurs. Beiträge der 29. GeSuS-Linguistik- und Literaturtage Paris/ Frankreich 2023. Hamburg: Verlag Dr. KOVAC. 2024, s. 271-290
  • Rusek, Beata (2024): Szenario-Methode im berufsbezogenen DaF-Unterricht – Ankündigung einer Pilotstudie für die Tourismusbranche w: Studia Neofilologiczne. Rozprawy językoznawcze XX. Języki środowiskowe, terytorialne i fachowe, Częstochowa 2024, S. 87-100
  • Beata Rusek: Effektives Üben und Wiederholen. „Studia Neofilologiczne” 2019 z. XV, str. 73-88. ISSN 2657-3032
  • Beata Rusek: Möglichkeiten, Lernende mit digitalen Tools kognitiv zu aktivieren. Glottodidactica Vol. XLIV/2 (2017), str. 161-174, ISSN 0072-4769
  • Rusek, Beata, Jak wspierać aktywny udział studenta w procesie nauczania i uczenia się? Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Pedagogika, 2016, tom XXV, nr 1, str. 255-266, ISSN 1734-185X (8 punktów)
  • Beata Rusek: Chunks im DaF-Unterricht. „Linguistische Treffen in Wrocław. Phrasenstrukturen und -interpretationen im Gebrauch III.” 2016. Vol. 12. str. 169-179. ISSN 2084-3062
  • Beata Rusek Schreiben mal anders – Schreibkompetenz im Fremdsprachenunterricht spielerisch fördern. w: Linguistische Treffen in Wrocław, 2012, vol. 8 Im Anfang war das Wort, (hg. Iwona Bartosiewicz, Joanna Szczęk, Artur Tworek, Wrocłwa, Dresden, Neisse Verlag, S. 273-280, ISSN 2084-3062
  • Rusek, Beata (2011): Karikatur als Sprechanlass im Fremdsprachenunterricht auf der Fortgeschrittenenstufe. [w] Lingustische Treffen in Wrocław vol. 6, Germanistische Linguistik im interdisziplinären Gefüge I, pod redakcją Iwony Bartosiewicz, Joanny Szczęk, Artura Tworka. Wrocław – Dresden 2011, s. 193-200
  • Rusek, Beata (2010): Zabawy rozwijające sprawność mówienia w języku obcym. [w] Homo Ludens. Czasopismo ludologiczne Polskiego Towarzystwa Badania Gier. 1(2)/2010, PTBG Poznań 2010, s. 151-150
  • Rusek, Beata (2009): Vom Text zum freien Sprechen – zur Rolle der Frage. [w] Lingustische Treffen in Wrocław vol. 3, Germanistische Linguistik extra muros – Inspirationen, pod redakcją Iwony Bartosiewicz, Martine Dalmas, Joanny Szczęk, Artura Tworka, Wrocław – Dresden 2009, s. 103-110
  • Rusek, Beata (2008): Lęk jako element hamujący wypowiedzi ustne na zajęciach języka obcego na poziomie zaawansowanym. [w] Język a komunikacja 20. Nowe perspektywy dydaktyki języków obcych. Monografia z cyklu „Język trzeciego tysiąclecia” pod redakcją Marii Jodłowiec, Kraków, s. 73-80
  • Rusek, Beata (2007): Zabawy interakcyjne w nauczaniu języków obcych. [w:] Język Kultura Komunikacja 1. Kulturotwórcza funkcja gier. Gra jako medium, tekst i rytuał. Wydawnictwo UAM w Poznaniu. red. Augustyn Surdyk, s. 81-89



Inne:

  • Beata Rusek: Können alle Lernenden im Unterricht aktiv sein? - Mit kooperativem Lernen Fremdsprachenlernende kognitiv aktivieren. [w:] Tradition und Erneuerung: Sprache und Sprachen in Forschung und Anwendung, Marie-Laure Durand / Michel Lefèvre / Peter Öhl (Hrsg.), Hamburg 2020, Verlag Dr. Kovac, ISBN 978-3-339-11110-4, 456 stron, język niemiecki, język niemiecki, str. 309-318
  • Beata Rusek Poteniale deutschsprachiger Popmusik im DaF-Unterricht nutzen. w: Budapester Beiträge zur Germanistik, Budapeszt 2013, Band 70, S. 287-292, ISSN 0138 905x



Publikacje dydaktyczne:

  • Rusek Beata: Nomen im Akkusativ w: E-book dla germanistów „Lass uns lehren 1” styczeń/ luty 2019, str. 84-94 https://drive.google.com/file/d/1rBTQZ1bNIpw9wqAFdtdE5Hciwc8Zzkdq/view,
  • Rusek Beata: Konditionalis w: E-book dla germanistów „Lass uns lehren 1” styczeń/ luty 2019, str. 105-112 https://drive.google.com/file/d/1rBTQZ1bNIpw9wqAFdtdE5Hciwc8Zzkdq/view
  • Rusek Beata: Infinitiv mit und ohne zu w: E-book dla germanistów „Lass uns lehren 2”, marzec/ kwiecien 2019, str. 16-53 http://www.englishland.com.pl/e-sklep/lass-uns-lehren-nr-2-mar-2019
  • Rusek Beata: Konditionalis II – Ratschläge geben w: E-book dla germanistów „Lass uns lehren 2”, marzec/ kwiecien 2019, str. 54-70, http://www.englishland.com.pl/e-sklep/lass-uns-lehren-nr-2-mar-2019
  • Rusek Beata: Konditionalsätze mit wenn w: w: E-book dla germanistów „Lass uns lehren” maj/ czerwiec 2019, str. 55-70 http://www.englishland.com.pl/e-sklep/lass-uns-lehren-nr-4



Współredakcja monografii:

  • Redakcja tekstów do czasopisma Pedagogika 1(2016), ISSN 1734-185X
  • (Współ)redakcja monografii: Neofilologie na przełomie tysiącleci. Najnowsze tendencje w literaturze, językoznawstwie i glottodydaktyce. Częstochowa 2014, 232 strony, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, ISBN: 978-83-7455-419-0.
  • (Współ)redakcja monografii: Neofilologie na przełomie tysiącleci. Najnowsze tendencje w literaturze, językoznawstwie i glottodydaktyce. Częstochowa 2012, 590 stron, Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe ATUT, ISBN: 978-83-7432-805-0.



Dodatkowe informacje:

  • Przewodnicząca Zespołu ds. Jakości Kształcenia na kierunku filologia, filologia angielska, filologia germańska
  • Wydziałowy Koordynator Programu Erasmus+



Data dodania: 19 marca 2025