dr Małgorzata Niemiec-Knaś, prof. UJD
imię i nazwisko: Małgorzata Niemiec-Knaś
stopień / tytuł naukowy: doktor nauk humanistycznych
stanowisko: profesor UJD
adres e-mail: m.niemiec-knas@ujd.edu.pl
Dydaktyka / Prowadzone zajęcia:
Praktyczna Nauka Języka Niemieckiego, dydaktyka specjalności głównej, podstawy glottodydaktyki, metodyka wczesnej nauki języka obcego, specjalistyczny język niemiecki biznesu i inne …
Obszar prac badawczych:
metoda projektów, metoda scenario, podejście zadaniowe w nauczaniu języka obcego i języka specjalistycznego, język niemiecki jako drugi język obcy w szkole.
Wybrane publikacje:
Poradniki:
- Małgorzata Niemiec-Knaś, Metoda projektów w nauczaniu języków obcych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków, 2011, język polski.
- Małgorzata Niemiec-Knaś, Beata Rusek Aktivierung der Lernenden im Fremdsprachenunterricht, Częstochowa, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego, 2016, język niemiecki.
Najnowsze publikacje:
- Małgorzata Niemiec-Knaś, Katastrofy lądowe jako motywy inspirujące pracę z tekstem czytanym na lekcji języka niemieckiego. [in/w:] Żywioły w Poznaniu Tom 1. Metodologie badań z perspektywy językoznawczej i literaturoznawczej (red.) Elżbieta Pawlikowska-Asendrych. Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, Str. 177- 189, 2017.
- Małgorzata Niemiec-Knaś, Die Rolle vom Wirtschaftsdeutsch in der Ausbildung der Germanistikstudenten - Perspektiven einer berufsorientierten Germanistik [in/w:] Dimensionen der Glottodidaktik (red.): Beata Mikołajczyk/Renata Nadobnik, Schriftenreihe PHILOLOGIA Band 230, S.97-110, Hamburg: Verlag Dr. Kovač 2018.
- Małgorzata Niemiec-Knaś, Phraseologismen in der modernen deutschen Handelskorrespondenz (Anfrage, Angebot, Bestellung, Kreditauskunft, Werbebrief usw.) aus der Perspektive der polnischen Lernenden [in/w:] Phraseologie und Parömiologie. Einblicke und Rückblicke: Beiträge zur deutschen Phraseologie und Parömiologie aus intra- und interlingualer Sicht (red.): Anna Gondek, Alina Jurasz, Joanna Szczęk, Band 34, S. 253- 262, Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren GmbH, 2018.
- Małgorzata Niemiec-Knaś, Interdyscyplinarny charakter nauczania języka niemieckiego a zdobycie kompetencji w drugim przedmiocie jako szansa dla nauczyciela języka obcego drugiego na rynku pracy [in/w:] Neofilolog. Innowacyjność w glottodydaktyce – kształcenie i doskonalenie nauczycieli (red.): Mariola Jaworska, Tom 51/1 (2018) str.109-122, Poznań- Olsztyn.
- Małgorzata Niemiec-Knaś, Andrzej Skwara Przykład kształcenia językowego w formacie dualnym: kooperacja, komunikacja i innowacja w: Studia dualne szansą na wdrażanie innowacji i rozwój gospodarki, red. Sylwia Skrzypek-Ahmed, 2019 str. 57-70, Lublin: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji.
- Małgorzata Niemiec-Knaś, Kompetenzorientierte Lernaufgaben im fächerübergreifenden DaF-Unterricht, Durand, Marie-Laure/ Lefèvre, Michel/ Öhl, Peter (Hgg.), Tradition und Erneuerung: Sprachen, Sprachvermittlung, Sprachwissenschaft. Akten der 26. Fachtagung der Gesellschaft für Sprache und Sprachen GeSuS e.V. in Montpellier, 5.-7. April 2020. Hamburg: Kovač. (Sprache und Sprachen in Forschung und Anwendung 9)
Dodatkowe informacje:
Koordynator projektu finansowanego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju: Studia dualne Język niemiecki w obrocie gospodarczym (realizacja 1.06.2019-30.11.2022)
Data dodania: 19 marca 2025