dr Katarzyna Milik
dr Katarzyna Milik
Adiunkt w grupie pracowników dydaktycznych
Przewodnicząca Kierunkowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia na Kierunku Historia
e-mail: k.milik@ujd.edu.pl
ORCID: 0000-0001-8492-2800
Biogram
Dr Katarzyna Milik jest wieloletnim pracownikiem Instytutu Historii Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Od października 2020 r. pracuje na stanowisku adiunkta dydaktycznego. W latach 2020-2024 pełniła funkcję Pełnomocnika Dziekana ds. kierunku historia; jako przewodnicząca Kierunkowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia na kierunku historia w latach 2018-2020 oraz w kadencji 2024-2028, odpowiada za kwestie związane z dydaktyką oraz jakością kształcenia. Od wielu lat sprawuje opiekę nad praktykami studenckimi na specjalności nauczycielskiej oraz stażami studenckimi. W styczniu 2017 r. uzyskała certyfikat tutora i regularnie prowadzi zajęcia tutoringu ze studentami. Opracowała kurs dla nauczycieli: Nauczanie historii z wykorzystaniem metody tutoringu oraz studia podyplomowe: Nauczanie historii jako kolejnego przedmiotu.
Zainteresowania badawcze
Zainteresowania naukowe dr Milik oscylują wokół problemów związanych z działalnością Rady Nieustającej oraz Rady Głównej Opiekuńczej Szpitali; sprawy wojska, policji, sądownictwa oraz szpitalnictwa. Bliskie są jej również tematy związane z dydaktyką oraz tutoringiem.
Wykształcenie
1999; magister na kierunku historia; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Częstochowie;
2008; doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie historia; Akademia im. J. Długosza w Częstochowie.
Publikacje (wybór)
Więźniowie twierdzy kamienieckiej na przykładzie rejestrów z 1785 roku, [w:] Twierdze osiemnastowiecznej Europy. Studia z dziejów nowożytnej sztuki wojskowej, pod red. M. Trąbskiego, Oświęcim 2016, s. 68-75, wyd. Napoleon, ISBN 978-83-7889-462-9.
Karol Boscamp-Lasopolski – cudzoziemiec w służbie Stanisława Augusta Poniatowskiego, [w:] Rozdroża. Europa środkowa i wschodnia w refleksjach humanistów, t.3, red. R. Dymczak, I. Krywoszeja, N. Morawiec, Częstochowa-Humań-Poznań 2016, s. 13-25, ISBN 978-83-947379-2-4.
The voice of Archbishop Cambrai Fénelon concerning girls’ upbringing – from the experience of French pedagogy of the 17thcentury, “Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pedagogika” 2016, t. XXV, nr 2, s. 313-324, ISSN 1734-185X, cz. B.
Testamenty mieszczan sieradzkich (1767-1793). Przyczynek do badań dziejów mentalności polskiej w XVIII wieku, [w:] Historia na źródłach oparta. Studia ofiarowane Profesorowi Tadeuszowi Srogoszowi w 65. rocznicę urodzin, pod red. A. Stroynowskiego, Częstochowa 2017, s. 833-847, wyd. AJD, ISBN 978-83-7455-528-9.
Uwagi w sprawie lazaretu garnizonu twierdzy jasnogórskiej, [w:] Twierdze osiemnastowiecznej Europy. Studia z dziejów nowożytnej sztuki wojskowej, t. II, pod red. M. Trąbskiego, Wydawnictwo im. Stanisława Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, ISBN 978-83-7455-590-6, Częstochowa 2018, s. 285-296.
Koproterapia w osiemnastowiecznym Compendium medicum auctum, [w:] Origines, fontes et narrationes – pośród kręgów poznania historycznego. Prace ofiarowane Prof. Marcelemu Antoniewiczowi w 65. rocznicę urodzin, pod red. M. Cewińskiego i M. Janika, przy współudziale M. Nity, Częstochowa 2018, s. 423-444, Wydawnictwo im. S. Podobińskiego Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, ISSBN 978-83-7455-565-4.
Sądownictwo w dobie rządów Rady Nieustającej 1778-1780, [w:] Między barokiem a Oświeceniem. Prawo i bezprawie, pod red. J. Kiełbika, B. Krysztopy-Czupryńskiej, Olsztyn 2018, s. 139-160, ISBN 978-83-60839-87-4.
Kwestia równouprawnienia intelektualnego kobiet w XVI-XVIII w., [w:] Kobiety w dziejach. Od nowożytności do współczesności. Mare Integrans. Studia nad dziejami wybrzeża Morza Bałtyckiego, red. M. Franz, Z. Pilarczyk, Toruń 2018, s. 26-46, Wyd. A. Marszałek, ISBN 978-83-66220-06-5.
Szkoły elementarne powiatu częstochowskiego w świetle raportów (1817-1828), „Pedagogika. Studia i Rozprawy, T. 28 (2019), s. 323-339. https://czasopisma.ujd.edu.pl/index.php/Pedagogika
Wpływ Kościoła na rozwój szpitalnictwa polskiego w XVI-XIX wieku, „Prace Naukowe Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie. Zeszyty Historyczne”, t. XVIII, pod red. M. Trąbskiego, Częstochowa 2019, s. 69-83, ISSN 2545-3580.
Szkoła Rycerska jako przykład kontynuacji idei wychowawczych Stanisława Konarskiego, [w:] NAJJAŚNIEJSZA RZECZYPOSPOLITA. Studia ofiarowane Profesorowi Andrzejowi Stroynowskiemu, pod red. Małgorzaty Durbas, Częstochowa 2019, ss. 643-659, ISBN 978-83-9549-237-2.
Szpital – dom schronienia dla ubogich w Krzepicach, [w:] Lekarz i duchowny na prowincji, t. 5, red. A. Czerniecka-Haberko, B. Szargot, N. Morawiec, J. Spyra, wyd. UJD, Częstochowa 2022, ss. 17-28, ISBN 978-83-66536-64-7.
Inne działania badawczo-dydaktyczne
Dr Katarzyna Milik jest członkiem Polskiego Towarzystwa Historycznego – Oddział Częstochowa oraz Polskiego Towarzystwa Badań nad Wiekiem Osiemnastym.
Przewodnicząca Kierunkowego Zespołu ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia na kierunku historia w latach 2018-2020 oraz na kadencję 2024-2028.
Pełnomocnik Dziekana ds. kierunku historia od października 2020 do września 2024 r.
Udział w projektach: „Doskonałość dydaktyczna uczelni – doskonalenie dydaktyki akademickiej i dydaktyk przedmiotowych” - (2023 r.) oraz „Uniwersyteckie Laboratoria Wiedzy i Doświadczeń” - projekt realizowany (2024-2026).
Data dodania: 10 stycznia 2025