W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Regulamin Studencko-Doktoranckiego Koła Naukowego Historyków UJD

Przepisy ogólne

§ 1

1. Studencko-Doktoranckie Koło Naukowe Historyków UJD (pełna nazwa) – jest Organizacją działającą w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie.

2. Organizacja może używać skróconej nazwy w brzmieniu: SDKNH UJD.

3. Organizacja zrzesza wyłącznie studentów/doktorantów Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, zwanego dalej Uniwersytetem.

4. Siedzibą Organizacji jest Wydział Humanistyczny.

5. Opiekunem Organizacji jest dr hab. Katarzyna Chmielewska, prof. UJD.

6. Organizacja działa w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.), Statutu Uniwersytetu oraz Zarządzenia Rektora w sprawie Regulaminu rejestracji, funkcjonowania i rozwiązywania Organizacji studenckich i doktoranckich w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie.

7. Organizacja podlega rejestracji w Rejestrze uczelnianych organizacji działających w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie.

Cele organizacji

§ 2

1. Podstawowym celem Organizacji jest prowadzenie działalności naukowej w dyscyplinie historii, a także rozwijanie zainteresowań jego członków.

2. Celami Organizacji są w szczególności:

- popularyzowanie wiedzy historycznej;

- stworzenie możliwości naukowego rozwoju członków;

- popularyzowanie i realizowanie inicjatyw członków Koła;

- promowanie wiedzy z zakresu historii regionalne.

3. Cele, o których mowa w ust. 2, będą realizowane poprzez:

- organizowanie konferencji naukowych;

- publikowanie wyników badań członków Koła;

- organizowanie wykładów ze znanymi przedstawicielami świata nauki;

- podejmowanie współpracy i wspólnych działań z organizacjami o podobnych celach.

Obowiązki organizacji

§ 3

W ramach realizacji swoich celów Organizacja współpracuje z władzami Uniwersytetu, a w działaniach promocyjnych i edukacyjnych poprzez współpracę z jednostkami zajmującymi się promocją Uniwersytetu.

§ 4

Organizacja informuje Prorektora ds. studenckich na piśmie o:

a) zmianach statutu,

b) zmianach w organach Organizacji,

c) zmianie Opiekuna naukowego,

d) uchwałach podjętych przez Organizację.

§ 5

Organizacja przedkłada władzom Uniwersytetu sprawozdanie merytoryczne z działań podjętych w minionym roku akademickim (sprawozdanie z działalności) oraz sprawozdanie finansowe w przypadku przyznania środków finansowych do dnia 15 października każdego roku następującego po roku akademickim, za który jest składane.

Członkostwo w organizacji

§ 6

1. Członkiem Organizacji może zostać każdy kto łącznie spełnia następujące warunki:

1) jest studentem lub doktorantem UJD,

2) jest zainteresowany tematyką związaną z działalnością Organizacji,

3) uzasadni zainteresowanie realizacją celów Organizacji,

4) wyraża chęć bycia członkiem Organizacji.

2. Studenta / doktoranta deklarującego chęć członkostwa w Organizacji przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji złożonej przez studenta/doktoranta. Warunkiem pozytywnego rozpatrzenia wniosku jest spełnianie warunków, o których mowa w ust. 1.

3. Zarząd Organizacji może nadać tytuł członka honorowego

1) absolwentowi Uniwersytetu,

2) pracownikowi Uniwersytetu.

4. Członek Organizacji ma prawo:

1) udziału we wszelkich formach działalności Organizacji;

2) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego;

3) zgłaszania wniosków i propozycji w czasie zebrań Organizacji;

4) wnioskowania w każdej sprawie dotyczącej Organizacji,

5) zgłaszania opinii, wniosków, postulatów dotyczących pracy Organizacji,

6) dokonywania oceny działalności Zarządu.

5. Członek Organizacji ma obowiązek:

1) regularnie brać udział w zebraniach Organizacji;

2) aktywnie uczestniczyć w pracach Organizacji;

3) stosować się do postanowień organów Organizacji;

4) przestrzegać postanowień Regulaminu.

6. Członkostwo w Organizacji ustaje na skutek:

1) dobrowolnej rezygnacji członka, przedłożonej Zarządowi w formie pisemnej;

2) utraty przez członka Organizacji statusu studenta/doktoranta Uniwersytetu;

3) wykluczenia członka w drodze uchwały Zarządu Organizacji, w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 7;

4) śmierci członka;

5) rozwiązania Organizacji.

7. Zarząd Koła może wykluczyć członka z następujących powodów:

1) świadomego działania na szkodę Organizacji;

2) nieprzestrzegania postanowień Regulaminu, przepisów prawa powszechnie obowiązującego, statutu UJD oraz innego prawa wewnętrznego obowiązującego w Uniwersytecie;

3) rażącego niewywiązywania się z podjętych wobec Organizacji zobowiązań;

4) nieusprawiedliwionej nieobecności na 2 zebraniach Organizacji w ciągu roku kalendarzowego.

8. O podjęciu uchwały w sprawie wykluczenia Zarząd Organizacji informuje wykluczonego członka w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem i pouczeniem o przysługującej mu drodze odwoławczej.

9. Od uchwały Zarządu w sprawie określonej w § 6 pkt. 8 wykluczonemu członkowi przysługuje odwołanie do Prorektora ds. studenckich. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu w terminie 14 dni od daty otrzymania przez wykluczonego Członka pisemnej informacji o wykluczeniu.

10. Po otrzymaniu odwołania i jego rozpatrzeniu Zarząd, jeśli uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, może uchylić swoją uchwałę w sprawie wykluczenia i przywrócić studenta/doktoranta w prawach członka; o tym fakcie student/doktorant winien być powiadomiony w formie pisemnej.

Walne zebranie organizacji

§ 7

1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Organizacji.

2. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy m.in.:

- wybór członków Zarządu Koła;

- decydowanie o strukturze;

- określanie kierunków działalności;

- rozpatrywanie wniosków i propozycji zgłaszanych przez Zarząd i poszczególnych członków;

- zatwierdzanie przedkładanego przez Zarząd sprawozdania z działalności Organizacji za poprzedni rok akademicki oraz sprawozdania finansowego za poprzedni rok akademicki, jeżeli takie zostało sporządzone w przypadku przyznania środków finansowych oraz planu pracy na kolejny rok akademicki – po ich uprzednim zaopiniowaniu przez opiekuna naukowego;

- uchwalanie zmian Regulaminu;

- uchylanie uchwał Zarządu;

- podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Organizacji.

3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd informuje wszystkich członków z co najmniej 4-dniowym wyprzedzeniem. O Walnym Zebraniu Członków Zarząd każdorazowo powiadamia Opiekuna.

4. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, na wniosek 30% członków lub na wniosek Opiekuna.

5. W Walnym Zebraniu Członków mają prawo uczestniczyć wszyscy członkowie Organizacji.

6. Zwyczajne Walne Zebranie Członków odbywa się co najmniej dwa razy w roku kalendarzowym, przy czym pierwsze Walne Zebranie winno się odbyć niezwłocznie po dokonaniu rejestracji.

7. W razie potrzeby może być zwoływane Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków.

8. Walne Zebranie Członków jest zdolne do podejmowania ważnych uchwał, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa aktualnej liczby członków.

9. Jeżeli kworum, o którym mowa w ust. 8, nie zostanie osiągnięte w pierwszym terminie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w drugim terminie, z zachowaniem trybu określonego w ust.3. Uchwały podjęte podczas Zebrania zwołanego w drugim terminie są ważne bez względu na liczbę członków uczestniczących w Walnym Zebraniu.

10. Uchwały na Walnym Zebraniu Członków są podejmowane zwykłą większością głosów.

Zarząd organizacji

§ 8

1. Zarząd jest wybierany przez Walne Zebranie Członków spośród członków Organizacji. Uchwały w sprawie wyboru Zarządu są podejmowane w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Organizacji.

2. Zarząd Organizacji składa się z 5 osób, które spośród swego grona wybierają Przewodniczącego, który kieruje pracami Zarządu i reprezentującego go na zewnątrz.

3. Kadencja Zarządu trwa 2 lata.

4. Dokumenty w imieniu Organizacji podpisuje Przewodniczący lub z jego upoważnienia członek Zarządu.

5. Uchwały Zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów.

6. Zarząd jest organem wykonawczym i reprezentacyjnym Organizacji.

7. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:

1) reprezentowanie Organizacji;

2) kierowanie jego działalnością;

3) sporządzanie i wykonywanie planu pracy na dany rok akademicki;

4) sporządzanie sprawozdań merytorycznych z działalności i finansowych (w przypadku, gdy na działalność zostały przyznane środki) w poprzednim roku akademickim;

5) rozpatrywanie deklaracji członkowskich oraz podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i utraty członkostwa w Organizacji.

8. Na wniosek co najmniej 30% członków Organizacji Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą zostać odwołani przez Walne Zebranie Organizacji w czasie trwania kadencji większością kwalifikowaną 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków.

9. Wybór nowego Zarządu lub uzupełnienie jego składu odbywa się w trybie określonym w ust. 1.

Opiekun organizacji

§ 9

1. Opiekunem Organizacji może zostać wyłącznie nauczyciel akademicki UJD, który wyrazi pisemną zgodę na pełnienie tej funkcji.

2. W przypadku, gdy Organizacja działa przy konkretnym wydziale, opiekuna powołuje Dziekan właściwego wydziału.

3. W przypadku, gdy Organizacja zrzesza studentów lub doktorantów z różnych wydziałów i nie można jej przypisać do konkretnej jednostki, opiekuna powołuje Prorektor ds. studenckich.

Zawieszenie lub rozwiązanie organizacji

§ 10

1. Wniosek o czasowe zawieszenie działalności może złożyć Zarząd Organizacji bądź opiekun naukowy.

2. Zawieszenie działalności może nastąpić, na okres nie dłuższy niż dwa lata.

3. Jeżeli Organizacja nie wznowi działalności w terminie, określonym we wniosku o zawieszenie lub wyznaczonym przez Prorektora ds. studenckich. Prorektor może podjąć decyzję rozwiązaniu i wykreśleniu Organizacji z Rejestru.

§ 11

1. Prorektor ds. studenckich może z własnej inicjatywy lub na wniosek dziekana właściwego wydziału lub opiekuna naukowego, podjąć decyzję rozwiązaniu i wykreśleniu Organizacji z Rejestru po stwierdzeniu:

1) niepodjęcia działalności w okresie dwóch lat kalendarzowych

lub

2) zmniejszenia się liczby członków poniżej wymaganej minimalnej liczby członków,

lub

3) gdy w działalności Organizacji rażąco lub uporczywie naruszane są obowiązujące przepisy prawa, Statut UJD lub Regulaminu Organizacji.

2. Z wnioskiem o wykreślenie z rejestru Organizacji może również wystąpić opiekun naukowy lub Zarząd po podjęciu przez Walne Zebranie Organizacji uchwały o rozwiązaniu, co najmniej bezwzględną większością głosów przy obecności 50% członków.

Przepisy końcowe

§ 12

1. Uchwały Organizacji niezgodne z obowiązującym prawem powszechnie obowiązującym, prawem wewnętrznym Uniwersytetu w tym Statutem Uniwersytetu, lub godzące bądź naruszające powagę i interes Uniwersytetu mogą być uchylone przez Prorektora ds. studenckich.

2. Organizacja nie posiada podmiotowości prawnej, nie może zaciągać żadnych zobowiązań finansowych. Organizacja korzysta z osobowości prawnej UJD, co oznacza, że wszelkie zobowiązania mogą być zaciągane zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, statutu UJD oraz innego prawa wewnętrznego obowiązującego w Uniwersytecie.

3. Organizacje rozpoczynają swoją działalność z chwilą wpisania jej do Rejestru.

4. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia go przez Prorektora ds. Studenckich Uczelni.





Data dodania: 04 lutego 2025