Regulamin Studencko-Doktoranckiego Koła Naukowego Historyków UJD
Przepisy ogólne
§ 1
1. Studencko-Doktoranckie Koło Naukowe Historyków UJD (pełna nazwa) – jest Organizacją działającą w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie.
2. Organizacja może używać skróconej nazwy w brzmieniu: SDKNH UJD.
3. Organizacja zrzesza wyłącznie studentów/doktorantów Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, zwanego dalej Uniwersytetem.
4. Siedzibą Organizacji jest Wydział Humanistyczny.
5. Opiekunem Organizacji jest dr hab. Katarzyna Chmielewska, prof. UJD.
6. Organizacja działa w oparciu o przepisy Ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.), Statutu Uniwersytetu oraz Zarządzenia Rektora w sprawie Regulaminu rejestracji, funkcjonowania i rozwiązywania Organizacji studenckich i doktoranckich w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie.
7. Organizacja podlega rejestracji w Rejestrze uczelnianych organizacji działających w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie.
Cele organizacji
§ 2
1. Podstawowym celem Organizacji jest prowadzenie działalności naukowej w dyscyplinie historii, a także rozwijanie zainteresowań jego członków.
2. Celami Organizacji są w szczególności:
- popularyzowanie wiedzy historycznej;
- stworzenie możliwości naukowego rozwoju członków;
- popularyzowanie i realizowanie inicjatyw członków Koła;
- promowanie wiedzy z zakresu historii regionalne.
3. Cele, o których mowa w ust. 2, będą realizowane poprzez:
- organizowanie konferencji naukowych;
- publikowanie wyników badań członków Koła;
- organizowanie wykładów ze znanymi przedstawicielami świata nauki;
- podejmowanie współpracy i wspólnych działań z organizacjami o podobnych celach.
Obowiązki organizacji
§ 3
W ramach realizacji swoich celów Organizacja współpracuje z władzami Uniwersytetu, a w działaniach promocyjnych i edukacyjnych poprzez współpracę z jednostkami zajmującymi się promocją Uniwersytetu.
§ 4
Organizacja informuje Prorektora ds. studenckich na piśmie o:
a) zmianach statutu,
b) zmianach w organach Organizacji,
c) zmianie Opiekuna naukowego,
d) uchwałach podjętych przez Organizację.
§ 5
Organizacja przedkłada władzom Uniwersytetu sprawozdanie merytoryczne z działań podjętych w minionym roku akademickim (sprawozdanie z działalności) oraz sprawozdanie finansowe w przypadku przyznania środków finansowych do dnia 15 października każdego roku następującego po roku akademickim, za który jest składane.
Członkostwo w organizacji
§ 6
1. Członkiem Organizacji może zostać każdy kto łącznie spełnia następujące warunki:
1) jest studentem lub doktorantem UJD,
2) jest zainteresowany tematyką związaną z działalnością Organizacji,
3) uzasadni zainteresowanie realizacją celów Organizacji,
4) wyraża chęć bycia członkiem Organizacji.
2. Studenta / doktoranta deklarującego chęć członkostwa w Organizacji przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnej deklaracji złożonej przez studenta/doktoranta. Warunkiem pozytywnego rozpatrzenia wniosku jest spełnianie warunków, o których mowa w ust. 1.
3. Zarząd Organizacji może nadać tytuł członka honorowego
1) absolwentowi Uniwersytetu,
2) pracownikowi Uniwersytetu.
4. Członek Organizacji ma prawo:
1) udziału we wszelkich formach działalności Organizacji;
2) korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego;
3) zgłaszania wniosków i propozycji w czasie zebrań Organizacji;
4) wnioskowania w każdej sprawie dotyczącej Organizacji,
5) zgłaszania opinii, wniosków, postulatów dotyczących pracy Organizacji,
6) dokonywania oceny działalności Zarządu.
5. Członek Organizacji ma obowiązek:
1) regularnie brać udział w zebraniach Organizacji;
2) aktywnie uczestniczyć w pracach Organizacji;
3) stosować się do postanowień organów Organizacji;
4) przestrzegać postanowień Regulaminu.
6. Członkostwo w Organizacji ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji członka, przedłożonej Zarządowi w formie pisemnej;
2) utraty przez członka Organizacji statusu studenta/doktoranta Uniwersytetu;
3) wykluczenia członka w drodze uchwały Zarządu Organizacji, w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 7;
4) śmierci członka;
5) rozwiązania Organizacji.
7. Zarząd Koła może wykluczyć członka z następujących powodów:
1) świadomego działania na szkodę Organizacji;
2) nieprzestrzegania postanowień Regulaminu, przepisów prawa powszechnie obowiązującego, statutu UJD oraz innego prawa wewnętrznego obowiązującego w Uniwersytecie;
3) rażącego niewywiązywania się z podjętych wobec Organizacji zobowiązań;
4) nieusprawiedliwionej nieobecności na 2 zebraniach Organizacji w ciągu roku kalendarzowego.
8. O podjęciu uchwały w sprawie wykluczenia Zarząd Organizacji informuje wykluczonego członka w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem i pouczeniem o przysługującej mu drodze odwoławczej.
9. Od uchwały Zarządu w sprawie określonej w § 6 pkt. 8 wykluczonemu członkowi przysługuje odwołanie do Prorektora ds. studenckich. Odwołanie składa się za pośrednictwem Zarządu w terminie 14 dni od daty otrzymania przez wykluczonego Członka pisemnej informacji o wykluczeniu.
10. Po otrzymaniu odwołania i jego rozpatrzeniu Zarząd, jeśli uzna, że odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, może uchylić swoją uchwałę w sprawie wykluczenia i przywrócić studenta/doktoranta w prawach członka; o tym fakcie student/doktorant winien być powiadomiony w formie pisemnej.
Walne zebranie organizacji
§ 7
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Organizacji.
2. Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy m.in.:
- wybór członków Zarządu Koła;
- decydowanie o strukturze;
- określanie kierunków działalności;
- rozpatrywanie wniosków i propozycji zgłaszanych przez Zarząd i poszczególnych członków;
- zatwierdzanie przedkładanego przez Zarząd sprawozdania z działalności Organizacji za poprzedni rok akademicki oraz sprawozdania finansowego za poprzedni rok akademicki, jeżeli takie zostało sporządzone w przypadku przyznania środków finansowych oraz planu pracy na kolejny rok akademicki – po ich uprzednim zaopiniowaniu przez opiekuna naukowego;
- uchwalanie zmian Regulaminu;
- uchylanie uchwał Zarządu;
- podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania Organizacji.
3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad Walnego Zebrania Zarząd informuje wszystkich członków z co najmniej 4-dniowym wyprzedzeniem. O Walnym Zebraniu Członków Zarząd każdorazowo powiadamia Opiekuna.
4. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, na wniosek 30% członków lub na wniosek Opiekuna.
5. W Walnym Zebraniu Członków mają prawo uczestniczyć wszyscy członkowie Organizacji.
6. Zwyczajne Walne Zebranie Członków odbywa się co najmniej dwa razy w roku kalendarzowym, przy czym pierwsze Walne Zebranie winno się odbyć niezwłocznie po dokonaniu rejestracji.
7. W razie potrzeby może być zwoływane Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków.
8. Walne Zebranie Członków jest zdolne do podejmowania ważnych uchwał, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej połowa aktualnej liczby członków.
9. Jeżeli kworum, o którym mowa w ust. 8, nie zostanie osiągnięte w pierwszym terminie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie Członków w drugim terminie, z zachowaniem trybu określonego w ust.3. Uchwały podjęte podczas Zebrania zwołanego w drugim terminie są ważne bez względu na liczbę członków uczestniczących w Walnym Zebraniu.
10. Uchwały na Walnym Zebraniu Członków są podejmowane zwykłą większością głosów.
Zarząd organizacji
§ 8
1. Zarząd jest wybierany przez Walne Zebranie Członków spośród członków Organizacji. Uchwały w sprawie wyboru Zarządu są podejmowane w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej 50% członków Organizacji.
2. Zarząd Organizacji składa się z 5 osób, które spośród swego grona wybierają Przewodniczącego, który kieruje pracami Zarządu i reprezentującego go na zewnątrz.
3. Kadencja Zarządu trwa 2 lata.
4. Dokumenty w imieniu Organizacji podpisuje Przewodniczący lub z jego upoważnienia członek Zarządu.
5. Uchwały Zarządu są podejmowane zwykłą większością głosów.
6. Zarząd jest organem wykonawczym i reprezentacyjnym Organizacji.
7. Do kompetencji Zarządu należy w szczególności:
1) reprezentowanie Organizacji;
2) kierowanie jego działalnością;
3) sporządzanie i wykonywanie planu pracy na dany rok akademicki;
4) sporządzanie sprawozdań merytorycznych z działalności i finansowych (w przypadku, gdy na działalność zostały przyznane środki) w poprzednim roku akademickim;
5) rozpatrywanie deklaracji członkowskich oraz podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i utraty członkostwa w Organizacji.
8. Na wniosek co najmniej 30% członków Organizacji Zarząd lub poszczególni jego członkowie mogą zostać odwołani przez Walne Zebranie Organizacji w czasie trwania kadencji większością kwalifikowaną 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków.
9. Wybór nowego Zarządu lub uzupełnienie jego składu odbywa się w trybie określonym w ust. 1.
Opiekun organizacji
§ 9
1. Opiekunem Organizacji może zostać wyłącznie nauczyciel akademicki UJD, który wyrazi pisemną zgodę na pełnienie tej funkcji.
2. W przypadku, gdy Organizacja działa przy konkretnym wydziale, opiekuna powołuje Dziekan właściwego wydziału.
3. W przypadku, gdy Organizacja zrzesza studentów lub doktorantów z różnych wydziałów i nie można jej przypisać do konkretnej jednostki, opiekuna powołuje Prorektor ds. studenckich.
Zawieszenie lub rozwiązanie organizacji
§ 10
1. Wniosek o czasowe zawieszenie działalności może złożyć Zarząd Organizacji bądź opiekun naukowy.
2. Zawieszenie działalności może nastąpić, na okres nie dłuższy niż dwa lata.
3. Jeżeli Organizacja nie wznowi działalności w terminie, określonym we wniosku o zawieszenie lub wyznaczonym przez Prorektora ds. studenckich. Prorektor może podjąć decyzję rozwiązaniu i wykreśleniu Organizacji z Rejestru.
§ 11
1. Prorektor ds. studenckich może z własnej inicjatywy lub na wniosek dziekana właściwego wydziału lub opiekuna naukowego, podjąć decyzję rozwiązaniu i wykreśleniu Organizacji z Rejestru po stwierdzeniu:
1) niepodjęcia działalności w okresie dwóch lat kalendarzowych
lub
2) zmniejszenia się liczby członków poniżej wymaganej minimalnej liczby członków,
lub
3) gdy w działalności Organizacji rażąco lub uporczywie naruszane są obowiązujące przepisy prawa, Statut UJD lub Regulaminu Organizacji.
2. Z wnioskiem o wykreślenie z rejestru Organizacji może również wystąpić opiekun naukowy lub Zarząd po podjęciu przez Walne Zebranie Organizacji uchwały o rozwiązaniu, co najmniej bezwzględną większością głosów przy obecności 50% członków.
Przepisy końcowe
§ 12
1. Uchwały Organizacji niezgodne z obowiązującym prawem powszechnie obowiązującym, prawem wewnętrznym Uniwersytetu w tym Statutem Uniwersytetu, lub godzące bądź naruszające powagę i interes Uniwersytetu mogą być uchylone przez Prorektora ds. studenckich.
2. Organizacja nie posiada podmiotowości prawnej, nie może zaciągać żadnych zobowiązań finansowych. Organizacja korzysta z osobowości prawnej UJD, co oznacza, że wszelkie zobowiązania mogą być zaciągane zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, statutu UJD oraz innego prawa wewnętrznego obowiązującego w Uniwersytecie.
3. Organizacje rozpoczynają swoją działalność z chwilą wpisania jej do Rejestru.
4. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia go przez Prorektora ds. Studenckich Uczelni.
Data dodania: 04 lutego 2025