Instrukcja praktyki drugiego stopnia Historia, specjalność archiwistyczna
Instrukcja praktyki zawodowej dla studentów dwuletnich studiów magisterskich drugiego stopnia, studia stacjonarne, odbywających praktykę zawodową ciągłą na kierunku Historia, specjalność archiwistyczna
I. Informacje wstępne:
- Zgodnie z przyjętym programem studiów oraz Regulaminem praktyk obowiązującym w UJD, studentka/student są zobowiązani do odbycia praktyki zawodowej ciągłej. Jednostkami organizacyjnymi, w których mogą odbyć niniejszą praktykę są: archiwa państwowe, archiwa IPN, archiwa kościelne oraz archiwa placówek naukowych oraz państwowych.
- Praktyki mogą odbywać się w archiwach spełniających kryteria umożliwiające praktykantom realizację wyszczególnionych poniżej efektów uczenia się. Archiwa powinny być odpowiednio uposażone, dysponować bazą danych oraz programem do opracowywania materiałów archiwalnych.
- Praktyka ciągła realizowana w semestrze 3, w wymiarze 120 godzin. Wymiar realizacyjny praktyki jest zgodny z programem studiów dla kierunku Historia; specjalność archiwistyczna.
- Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi planem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu. Za praktyki student/ka otrzymują łącznie 4 pkt ECTS.
- Z ramienia placówki, w której odbywają się praktyki, praktykantami opiekują się wyznaczeni przez zwierzchnika jednostki organizacyjnej opiekunowie. Opiekunem może zostać osoba, która ukończyła studia wyższe ze specjalności archiwistycznej oraz posiada przynajmniej pięcioletni staż pracy.
- Z ramienia UJD praktykantami opiekują się wyznaczeni nauczyciele akademiccy.
II. Cele praktyki:
Celem praktyk jest przygotowanie studentki/studenta do realizacji zadań zawodowych związanych z działalnością archiwum państwowego, archiwum IPN, archiwum kościelnego oraz archiwum placówek naukowych, instytucji państwowych. W tym:
- zapoznanie ze specyfiką, organizacją, warunkami oraz metodami pracy archiwum, w którym odbywają się praktyki;
- utrwalenie wiedzy w zakresie teorii i metodyki archiwalnej oraz zarządzania współczesną dokumentacją;
- wykorzystanie w praktyce wiedzy teoretycznej; korzystanie z nowoczesnych technik informatycznych oraz baz danych (ZOSiA);
- umożliwienie kształtowania i rozwoju kompetencji personalnych, niezbędnych dla efektywnego planowania, działania oraz motywowania do samodoskonalenia oraz samokształcenia;
- przybliżenie studentom metod pracy w archiwum historycznym;
- wskazanie miejsca archiwum w strukturze organizacyjnej Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych;
- zapoznanie z zasobem archiwum historycznego (państwowego, z powierzonym zasobem i wyodrębnionym zasobem oraz kościelnego);
- zapoznanie z warunkami przechowywania i topografią magazynowania materiałów archiwalnych;
- pogłębianie w praktyce wiedzy teoretycznej z zakresu archiwistyki;
- udział w przejmowaniu materiałów archiwalnych z przedpola archiwalnego;
- udział w udostępnianiu materiałów archiwalnych w czytelni;
- wykształcenie właściwej postawy metodycznej wobec materiałów archiwalnych;
- weryfikacja własnych predyspozycji do wykonywania zawodu;
- przestrzegania norm etycznych i standardów jakości pracy zawodowej archiwisty;
- public relations w archiwach czyli promowanie dziedzictwa historycznego i kulturowego Europy, Polski i swojego regionu.
III. Efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy studentka/student:
- K_W04; posiada pogłębioną wiedzę z zakresu wybranej specjalności
W zakresie umiejętności:
- K_U04 – potrafi zaplanować i przeprowadzić wnikliwą kwerendę archiwalną i biblioteczną posługując się bibliografiami, bazami danych oraz zdobywać wiedzę pod kątem swojego rozwoju
- K_U05 - wykorzystuje w sposób pogłębiony wiedzę teoretyczną w praktyce zawodowej
- K_U06 - w sposób pogłębiony korzysta z nowoczesnych technik komunikacyjnych, informacyjnych, multimedialnych, zasobów Internetu
- K_U13 - posiada pogłębione umiejętności zawodowe związane ze studiowaną specjalnością
W zakresie kompetencji społecznych:
- K_K01 – dostrzega konieczność pracy w zespole
- K_K02 -ma pogłębioną świadomość konieczności organizowania własnej pracy, efektywnego planowania i zarządzania czasem, krytycznego oceniania efektów swych działań. Dostrzega konieczność przedsiębiorczości i samokształcenia
- K_K06 - docenia konieczność przestrzegania norm etycznych w pracy zawodowej oraz przestrzega zasad prawa, w tym prawa autorskiego
IV. Szczegółowe zadania realizowane podczas praktyki:
W trakcie realizowania praktyki studentka/student:
Zapoznaje się ze specyfiką pracy wybranego archiwum, w szczególności:
- wewnętrzną organizacją i zasadami funkcjonowania archiwum;
- zasobem archiwalnym;
- metodami pracy archiwalnej
- bazami danych, programami wykorzystywanymi do opracowywania dokumentacji
- procedurami związanymi z przyjmowaniem dokumentacji, opracowywaniem, przechowywaniem oraz udostępnianiem
- czynnościami opiekuna praktyki, zakresem obowiązków pozostałych pracowników;
- podejmuje realizację samodzielnego zadania, przydzielonego przez opiekuna praktyki, np. opracowanie akt
V. Organizacja praktyki:
- Student odbywa praktykę na podstawie umowy o organizację praktyk ciągłych zawartą pomiędzy UJD a placówką.
- Absencję podczas trwania praktyki student usprawiedliwia zwolnieniem lekarskim lub dokumentem urzędowym przedstawionym bezpośredniemu przełożonemu z ramienia placówki, w której odbywa praktykę oraz opiekunowi praktyki z ramienia uczelni. Opuszczone dni powinny być odrobione w uzgodnieniu z obu opiekunami praktyk.
- Nieusprawiedliwiona nieobecność powoduje niezaliczenie praktyki.
VI. Przebieg praktyki:
Obowiązkiem studentki/studenta jest:
- zapoznanie się z instrukcją praktyk;
- realizacja praktyki w semestrze 3 w wymiarze 120 godzin, w terminie ustalonym przez uczelnię;
- zapoznanie się z dokumentami, warunkami, bazą, wyposażeniem, strukturą organizacyjną danego archiwum;
- obserwacja czynności opiekuna wynikających z realizacji przydzielonych zadań;
- aktywne uczestnictwo w działaniach podejmowanych przez archiwum;
- samodzielna realizacja zadania przydzielonego przez opiekuna praktyki;
- systematyczne prowadzenie dziennika praktyki;
- analizowanie i podsumowanie przebiegu praktyki z opiekunem z ramienia uczelni.
VII. Zadania opiekuna praktyk wyznaczonego przez placówkę:
Zadania opiekuna wynikają z celów oraz zadań realizowanych podczas praktyki zgodnie z instrukcją. W szczególności odnoszą się do:
- zapoznania studenta ze specyfiką i zadaniami danego archiwum;
- zapoznania z programami do opracowywania materiałów archiwalnych;
- korzystania z baz danych (ZOSiA);
- zapoznania z zasobem archiwalnym;
- zapoznania z warunkami przechowywania akt;
- umożliwienia studentowi udziału w procesie gromadzenia, opracowywania oraz udostępniania akt;
- koordynowania samodzielnej pracy studenta.
VIII. Zaliczenie praktyk:
1. Zaliczenia praktyk dokonuje opiekun z ramienia uczelni na podstawie zrealizowanych efektów uczenia się, pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:
- „Karty zaliczenia efektów uczenia się” wypełnionej przez opiekuna praktyki z ramienia archiwum wraz z oceną osiągniętych efektów (ocena wg skali stopni używanej w uczelni: 5.0; 4.5; 4.0; 3.5; 3.0; 2.0)
- „Oceny praktyki zawodowej” wraz z opinią opiekuna z ramienia archiwum (ocena wg skali stopni używanej w uczelni)
- dziennika praktyk poświadczonego przez archiwum
- pisemnego sprawozdania studentki/studenta z praktyki zawierającego refleksje na temat: analizowanej w trakcie praktyki dokumentacji placówki; realizowanych przez archiwum zadań; spostrzeżeń związanych z wykonywanymi podczas praktyki pracami oraz ogólnymi warunkami praktyk.
2. Pełną dokumentację z przebiegu praktyki należy przedstawić opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni w ciągu tygodnia od zakończenia praktyki.
IX. Dokumentacja praktyki zawodowej:
- Instrukcja przebiegu praktyk obowiązująca studentów i opiekunów praktyk.
- Dziennik praktyk.
- „Karta zaliczenia efektów uczenia się” oraz „Ocena praktyki zawodowej” wypełnione przez opiekuna z ramienia archiwum. Na tej podstawie koordynator z ramienia UJD wpisuje zaliczenie. Dokumenty w/w są przekazywane później do teczki osobowej studenta.
- „Zaliczenie praktyki studenckiej ciągłej” (zaliczenie wpisywane przez nauczyciela akademickiego na podstawie „Karty zaliczenia efektów uczenia się” i „Oceny praktyki zawodowej oraz dziennika praktyk).
X. Uwagi dodatkowe:
- Kierownictwo jednostki organizacyjnej zapewnia warunki realizacji praktyki, które umożliwią praktykantom pełne wykonanie zadań.
- W czasie trwania praktyki studenci są zobowiązani do przestrzegania dyscypliny i zasad pracy obowiązujących w danej instytucji.
Karta zaliczenia efektów uczenia się kierunek Historia, specjalność archiwistyczna, studia drugiego stopnia - pobierz plik pdf, 192 kB lub pobierz plik doc, 39 kB
Data dodania: 12 marca 2025