Instrukcja praktyki zawodowej ciągłej pierwszego stopnia Iberoznawstwo, specjalność turystyczna
Instrukcja praktyki zawodowej dla studentów studiów pierwszego stopnia (studia stacjonarne) odbywających praktykę zawodową ciągłą na kierunku Iberoznawstwo - specjalność turystyczna.
I. Informacje wstępne:
- Zgodnie z przyjętym programem studiów oraz Regulaminem praktyk obowiązującym w UJD, studentka/student są zobowiązani do odbycia praktyki zawodowej ciągłej. Instytucjami, w których mogą odbyć niniejszą praktykę są: biura informacji turystycznej, biura podróży czy agencje turystyczne oraz hotele.
- Praktyki mogą odbywać się w placówkach spełniających kryteria umożliwiające praktykantom realizację wyszczególnionych poniżej efektów uczenia się. Instytucje dysponują odpowiednią infrastrukturą związaną z ich profilem działalności, wykazują dużą aktywność w regionie, funkcjonują przynajmniej 3 lata.
- Praktyka ciągła realizowana w semestrze 5, w wymiarze 120 godzin. Wymiar realizacyjny praktyki jest zgodny z programem studiów dla kierunku Iberoznawstwo; specjalność turystyczna.
- Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi planem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu. Obowiązkowy wymiar praktyk to cztery tygodnie po 30 godz. - 120 godz. Za praktyki studentka/student otrzymują łącznie 8 pkt ECTS.
- Z ramienia placówki, w której odbywają się praktyki, praktykantami opiekują się wyznaczeni przez dyrektora (kierownika placówki) opiekunowie. Opiekunem może zostać doświadczony pracownik, posiadający przynajmniej trzyletni staż pracy.
- Z ramienia UJD praktykantami opiekują się wyznaczeni nauczyciele akademiccy.
II. Cele praktyki:
Celem praktyk jest przygotowanie studentki/studenta do realizacji zadań zawodowych związanych z działalnością biur informacji turystycznej, biur podróży, agencji turystycznych czy hoteli. W tym:
- zapoznanie ze specyfiką, organizacją, warunkami oraz metodami pracy placówki, w której odbywają się praktyki;
- wykorzystanie w praktyce wiedzy teoretycznej; korzystanie z nowoczesnych technik informacyjnych;
- doskonalenie umiejętności komunikacji;
- umożliwienie kształtowania i rozwoju kompetencji personalnych, niezbędnych dla samodzielnego rozwoju, działania oraz motywowania do samodoskonalenia oraz samokształcenia;
- weryfikacja własnych predyspozycji do wykonywania zawodu;
- gromadzenie doświadczenia powiązanego z pracą w wybranej instytucji;
- przestrzegania norm etycznych i standardów jakości pracy zawodowej;
III. Efekty uczenia się:
w zakresie wiedzy studentka/student:
- K_W13; Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu wybranej specjalności
w zakresie umiejętności:
- K_U05; Umie wykorzystać w praktyce zawodowej wiedzę teoretyczną
- K_U11; Posiada umiejętność korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych i zasobów Internetu
w zakresie kompetencji społecznych:
- K_K02; Sprawnie organizuje własną pracę, efektywnie planując i zarządzając czasem. Krytycznie ocenia efekty swych działań, biorąc za nie odpowiedzialność. Wykazuje się przedsiębiorczością i umiejętnością samokształcenia
- K_K10; Jest gotowa/gotów do promocji dziedzictwa historycznego i kulturowego krajów iberyjskiego obszaru kulturowego.
IV. Szczegółowe zadania realizowane podczas praktyki:
W trakcie realizowania praktyki studentka/student:
Zapoznaje się ze specyfiką pracy placówki, w której odbywa praktykę (biuro informacji turystycznej, biuro podróży, agencja turystyczna, hotel), w szczególności:
- wewnętrzną organizacją i zasadami funkcjonowania wybranej instytucji;
- zadaniami wynikającymi z konkretnej działalności placówki;
- czynnościami opiekuna praktyki, zakresem obowiązków pozostałych pracowników;
- uczestniczy (w miarę możliwości) w bieżących inicjatywach placówki;
- podejmuje realizację samodzielnego zadania, przydzielonego przez opiekuna praktyki, np. zaplanowanie wycieczki, objazdu; zakwaterowanie i obsługa gości hotelowych, itp.
V. Organizacja praktyki:
- Studentka/student odbywa praktykę na podstawie umowy o organizację praktyk ciągłych zawartą pomiędzy UJD a placówką.
- Absencję podczas trwania praktyki studentka/student usprawiedliwia zwolnieniem lekarskim lub dokumentem urzędowym przedstawionym bezpośredniemu przełożonemu z ramienia placówki, w której odbywa praktykę oraz opiekunowi praktyki z ramienia uczelni. Opuszczone dni powinny być odrobione w uzgodnieniu z obu opiekunami praktyk.
- Nieusprawiedliwiona nieobecność powoduje niezaliczenie praktyki.
VI. Przebieg praktyki:
Obowiązkiem studentki/studenta jest:
- zapoznanie się z instrukcją praktyk;
- realizacja praktyki w semestrze 5 w wymiarze 120 godzin, w terminie ustalonym przez uczelnię;
- zapoznanie się z dokumentami, warunkami, bazą, wyposażeniem, strukturą organizacyjną placówki;
- obserwacja czynności opiekuna wynikających z realizacji przydzielonych zadań;
- aktywne uczestnictwo w działaniach podejmowanych przez daną placówkę;
- samodzielna realizacja zadania przydzielonego przez opiekuna praktyki;
- systematyczne prowadzenie dziennika praktyki;
- przygotowanie pisemnego sprawozdania z realizacji praktyki zawodowej;
- analizowanie i podsumowanie przebiegu praktyki z opiekunem z ramienia uczelni;
VII. Zadania opiekuna praktyk wyznaczonego przez placówkę:
Zadania opiekuna wynikają z celów oraz zadań realizowanych podczas praktyki zgodnie z instrukcją. W szczególności odnoszą się do:
- zapoznania studentki/studenta ze specyfiką danej instytucji, jej organizacją;
- zapoznania z poszczególnymi zadaniami wynikającymi z profilu jej działalności;
- zapoznanie z zakresem pracy w poszczególnych działach (jeżeli są wyodrębnione);
- zaangażowania studentki/studenta (w miarę możliwości) w realizację wszystkich istotnych przedsięwzięć podejmowanych przez placówkę;
- koordynowanie samodzielnej pracy studentki/studenta;
- zaliczenia praktyki (uzupełnienie „Karty oceny praktyki zawodowej”, sprawdzenie dziennika praktyk)
VIII. Zaliczenie praktyk:
1. Zaliczenia praktyk dokonuje opiekun z ramienia uczelni na podstawie zrealizowanych efektów uczenia się, pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:
- „Karty oceny praktyki zawodowej” wypełnionej przez opiekuna z ramienia placówki wraz z jego opinią na temat praktykantki/praktykanta. Karta zawiera zadania realizowane przez studentkę/studenta w czasie praktyki, wynikające z efektów uczenia się (por. pkt III)
- dziennika praktyk poświadczonego przez placówkę
- pisemnego sprawozdania studentki/studenta z praktyki zawierającego własne refleksje na temat: analizowanej w trakcie praktyki dokumentacji placówki; spostrzeżeń związanych z wykonanymi podczas praktyki zadaniami.
2. Pełną dokumentację z przebiegu praktyki należy przedstawić opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni w ciągu tygodnia od zakończenia praktyki.
IX. Dokumentacja praktyki zawodowej:
- Instrukcja przebiegu praktyk obowiązująca studentów i opiekunów praktyk.
- Dziennik praktyk.
- „Karta oceny praktyki zawodowej” wypełniona przez opiekuna z ramienia danej instytucji. Na tej podstawie koordynator z ramienia UJD wpisuje zaliczenie. Dokumenty w/w są przekazywane do teczki osobowej studentki/studenta.
- Sprawozdanie z przebiegu praktyki oraz „Druk zaliczenia praktyki ciągłej”, przygotowane przez opiekuna z ramienia UJD na podstawie „Karty oceny praktyki zawodowej”, sprawozdania studentki/studenta oraz dziennika praktyk.
X. Uwagi dodatkowe:
- Kierownictwo instytucji zapewnia warunki realizacji praktyki, które umożliwią praktykantom pełne wykonanie zadań.
- W czasie trwanie praktyki studentki/studenci są zobowiązani do przestrzegania dyscypliny i zasad pracy obowiązujących w danej instytucji.
Karta oceny praktyki zawodowej kierunek Iberoznawstwo, specjalność turystyczna, studia pierwszego stopnia - pobierz plik pdf, 254 kB lub pobierz plik doc, 38 kB
Data dodania: 12 marca 2025