W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Instrukcja praktyki zawodowej ciągłej pierwszego stopnia Iberoznawstwo, specjalność turystyczna

Instrukcja praktyki zawodowej dla studentów studiów pierwszego stopnia (studia stacjonarne) odbywających praktykę zawodową ciągłą na kierunku Iberoznawstwo - specjalność turystyczna.


I. Informacje wstępne:

  1. Zgodnie z przyjętym programem studiów oraz Regulaminem praktyk obowiązującym w UJD, studentka/student są zobowiązani do odbycia praktyki zawodowej ciągłej. Instytucjami, w których mogą odbyć niniejszą praktykę są: biura informacji turystycznej, biura podróży czy agencje turystyczne oraz hotele.
  2. Praktyki mogą odbywać się w placówkach spełniających kryteria umożliwiające praktykantom realizację wyszczególnionych poniżej efektów uczenia się. Instytucje dysponują odpowiednią infrastrukturą związaną z ich profilem działalności, wykazują dużą aktywność w regionie, funkcjonują przynajmniej 3 lata.
  3. Praktyka ciągła realizowana w semestrze 5, w wymiarze 120 godzin. Wymiar realizacyjny praktyki jest zgodny z programem studiów dla kierunku Iberoznawstwo; specjalność turystyczna.
  4. Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi planem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu. Obowiązkowy wymiar praktyk to cztery tygodnie po 30 godz. - 120 godz. Za praktyki studentka/student otrzymują łącznie 8 pkt ECTS.
  5. Z ramienia placówki, w której odbywają się praktyki, praktykantami opiekują się wyznaczeni przez dyrektora (kierownika placówki) opiekunowie. Opiekunem może zostać doświadczony pracownik, posiadający przynajmniej trzyletni staż pracy.
  6. Z ramienia UJD praktykantami opiekują się wyznaczeni nauczyciele akademiccy.

II. Cele praktyki:

Celem praktyk jest przygotowanie studentki/studenta do realizacji zadań zawodowych związanych z działalnością biur informacji turystycznej, biur podróży, agencji turystycznych czy hoteli. W tym:

  • zapoznanie ze specyfiką, organizacją, warunkami oraz metodami pracy placówki, w której odbywają się praktyki;
  • wykorzystanie w praktyce wiedzy teoretycznej; korzystanie z nowoczesnych technik informacyjnych;
  • doskonalenie umiejętności komunikacji;
  • umożliwienie kształtowania i rozwoju kompetencji personalnych, niezbędnych dla samodzielnego rozwoju, działania oraz motywowania do samodoskonalenia oraz samokształcenia;
  • weryfikacja własnych predyspozycji do wykonywania zawodu;
  • gromadzenie doświadczenia powiązanego z pracą w wybranej instytucji;
  • przestrzegania norm etycznych i standardów jakości pracy zawodowej;

III. Efekty uczenia się:

w zakresie wiedzy studentka/student:

  • K_W13; Posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu wybranej specjalności

w zakresie umiejętności:

  • K_U05; Umie wykorzystać w praktyce zawodowej wiedzę teoretyczną
  • K_U11; Posiada umiejętność korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych i zasobów Internetu

w zakresie kompetencji społecznych:

  • K_K02; Sprawnie organizuje własną pracę, efektywnie planując i zarządzając czasem. Krytycznie ocenia efekty swych działań, biorąc za nie odpowiedzialność. Wykazuje się przedsiębiorczością i umiejętnością samokształcenia
  • K_K10; Jest gotowa/gotów do promocji dziedzictwa historycznego i kulturowego krajów iberyjskiego obszaru kulturowego.

 

IV. Szczegółowe zadania realizowane podczas praktyki:

W trakcie realizowania praktyki studentka/student:

Zapoznaje się ze specyfiką pracy placówki, w której odbywa praktykę (biuro informacji turystycznej, biuro podróży, agencja turystyczna, hotel), w szczególności:

  • wewnętrzną organizacją i zasadami funkcjonowania wybranej instytucji;
  • zadaniami wynikającymi z konkretnej działalności placówki;
  • czynnościami opiekuna praktyki, zakresem obowiązków pozostałych pracowników;
  • uczestniczy (w miarę możliwości) w bieżących inicjatywach placówki;
  • podejmuje realizację samodzielnego zadania, przydzielonego przez opiekuna praktyki, np. zaplanowanie wycieczki, objazdu; zakwaterowanie i obsługa gości hotelowych, itp.

V. Organizacja praktyki:

  1. Studentka/student odbywa praktykę na podstawie umowy o organizację praktyk ciągłych zawartą pomiędzy UJD a placówką.
  2. Absencję podczas trwania praktyki studentka/student usprawiedliwia zwolnieniem lekarskim lub dokumentem urzędowym przedstawionym bezpośredniemu przełożonemu z ramienia placówki, w której odbywa praktykę oraz opiekunowi praktyki z ramienia uczelni. Opuszczone dni powinny być odrobione w uzgodnieniu z obu opiekunami praktyk.
  3. Nieusprawiedliwiona nieobecność powoduje niezaliczenie praktyki.

VI. Przebieg praktyki:

Obowiązkiem studentki/studenta jest:

  • zapoznanie się z instrukcją praktyk;
  • realizacja praktyki w semestrze 5 w wymiarze 120 godzin, w terminie ustalonym przez uczelnię;
  • zapoznanie się z dokumentami, warunkami, bazą, wyposażeniem, strukturą organizacyjną placówki;
  • obserwacja czynności opiekuna wynikających z realizacji przydzielonych zadań;
  • aktywne uczestnictwo w działaniach podejmowanych przez daną placówkę;
  • samodzielna realizacja zadania przydzielonego przez opiekuna praktyki;
  • systematyczne prowadzenie dziennika praktyki;
  • przygotowanie pisemnego sprawozdania z realizacji praktyki zawodowej;
  • analizowanie i podsumowanie przebiegu praktyki z opiekunem z ramienia uczelni;

VII. Zadania opiekuna praktyk wyznaczonego przez placówkę:

Zadania opiekuna wynikają z celów oraz zadań realizowanych podczas praktyki zgodnie z instrukcją. W szczególności odnoszą się do:

  • zapoznania studentki/studenta ze specyfiką danej instytucji, jej organizacją;
  • zapoznania z poszczególnymi zadaniami wynikającymi z profilu jej działalności;
  • zapoznanie z zakresem pracy w poszczególnych działach (jeżeli są wyodrębnione);
  • zaangażowania studentki/studenta (w miarę możliwości) w realizację wszystkich istotnych przedsięwzięć podejmowanych przez placówkę;
  • koordynowanie samodzielnej pracy studentki/studenta;
  • zaliczenia praktyki (uzupełnienie „Karty oceny praktyki zawodowej”, sprawdzenie dziennika praktyk)

VIII. Zaliczenie praktyk:

1. Zaliczenia praktyk dokonuje opiekun z ramienia uczelni na podstawie zrealizowanych efektów uczenia się, pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:

  • „Karty oceny praktyki zawodowej” wypełnionej przez opiekuna z ramienia placówki wraz z jego opinią na temat praktykantki/praktykanta. Karta zawiera zadania realizowane przez studentkę/studenta w czasie praktyki, wynikające z efektów uczenia się (por. pkt III)
  • dziennika praktyk poświadczonego przez placówkę
  • pisemnego sprawozdania studentki/studenta z praktyki zawierającego własne refleksje na temat: analizowanej w trakcie praktyki dokumentacji placówki; spostrzeżeń związanych z wykonanymi podczas praktyki zadaniami.

2. Pełną dokumentację z przebiegu praktyki należy przedstawić opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni w ciągu tygodnia od zakończenia praktyki.


IX. Dokumentacja praktyki zawodowej:

  1. Instrukcja przebiegu praktyk obowiązująca studentów i opiekunów praktyk.
  2. Dziennik praktyk.
  3. „Karta oceny praktyki zawodowej” wypełniona przez opiekuna z ramienia danej instytucji. Na tej podstawie koordynator z ramienia UJD wpisuje zaliczenie. Dokumenty w/w są przekazywane do teczki osobowej studentki/studenta.
  4. Sprawozdanie z przebiegu praktyki oraz „Druk zaliczenia praktyki ciągłej”, przygotowane przez opiekuna z ramienia UJD na podstawie „Karty oceny praktyki zawodowej”, sprawozdania studentki/studenta oraz dziennika praktyk.

X. Uwagi dodatkowe:

  1. Kierownictwo instytucji zapewnia warunki realizacji praktyki, które umożliwią praktykantom pełne wykonanie zadań.
  2. W czasie trwanie praktyki studentki/studenci są zobowiązani do przestrzegania dyscypliny i zasad pracy obowiązujących w danej instytucji.

Karta oceny praktyki zawodowej kierunek Iberoznawstwo, specjalność turystyczna, studia pierwszego stopnia - pobierz plik pdf, 254 kB lub pobierz plik doc, 38 kB





Data dodania: 12 marca 2025