Instrukcja praktyki zawodowej ciągłej pierwszego stopnia Historia, specjalność archiwistyczna
Instrukcja praktyki zawodowej dla studentów trzyletnich studiów pierwszego stopnia, studia stacjonarne, odbywających praktykę zawodową ciągłą na kierunku Historia - specjalność archiwistyczna.
I. Informacje wstępne:
- Zgodnie z przyjętym programem studiów oraz regulamin praktyk obowiązujący w Uczelni, studentka / student są zobowiązani do odbycia praktyki zawodowej ciągłej. Instytucjami, w których mogą odbyć niniejszą praktykę są: archiwa zakładowe.
- Praktyki mogą odbywać się w archiwach zakładowych spełniających kryteria umożliwiające praktykantom realizację wyszczególnionych poniżej efektów uczenia się. Archiwa powinny pracować w godzinach praktyk, posiadać swój lokal, magazyn oraz dysponować bazą danych oraz programem do opracowywania materiałów archiwalnych.
- Praktyka zawodowa ciągła realizowana jest w wymiarze 120 godzin; 60 godzin w semestrze 5 i 60 godzin w semestrze 6. Wymiar realizacyjny praktyki jest zgodny z programem studiów dla kierunku Historia; specjalność archiwistyczna.
- Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi planem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu. Za praktyki studentka / student otrzymują łącznie 4 pkt ECTS.
- Z ramienia placówki, w której odbywają się praktyki, praktykantami opiekują się wyznaczeni przez zwierzchnika jednostki organizacyjnej opiekunowie. Opiekunem może zostać osoba, która ukończyła studia z zakresu archiwistyki lub kurs archiwalny oraz posiada pięcioletni staż pracy.
- Z ramienia Uczelni praktykantami opiekują się wyznaczeni nauczyciele akademiccy.
II. Cele praktyki:
Celami praktyk jest przygotowanie studentki/studenta do realizacji zadań zawodowych związanych z zadaniami archiwum zakładowego. W tym:
- zapoznanie ze specyfiką, organizacją, warunkami oraz metodami pracy archiwum zakładowego, w którym odbywają się praktyki.
- utrwalenie wiedzy w zakresie teorii i metodyki archiwalnej oraz zarządzania współczesną dokumentacją.
- wykorzystanie w praktyce wiedzy teoretycznej; korzystanie z nowoczesnych technik informatycznych oraz baz danych.
- umożliwienie kształtowania i rozwoju kompetencji personalnych, niezbędnych dla efektywnego planowania, działania oraz motywowania do samodoskonalenia oraz samokształcenia
- przybliżenie studentom metod pracy w archiwum zakładowym
- wskazanie miejsca archiwum w strukturze organizacyjnej zakładu pracy
- zapoznanie z zasobem archiwum
- zapoznanie z warunkami przechowywania materiałów archiwalnych
- pogłębianie w praktyce, wiedzy teoretycznej z zakresu archiwistyki
- udział w przejmowaniu dokumentacji z komórek organizacyjnych jednostki
- udział w brakowaniu dokumentacji niearchiwalnej
- właściwe udostępnianie materiałów archiwalnych
- wykształcenie właściwej postawy metodycznej wobec materiałów archiwalnych oraz dokumentacji niearchiwalnej
- wdrożenie do samodzielnej pracy na poziomie archiwum zakładowego
- weryfikacja własnych predyspozycji do wykonywania zawodu
- przestrzegania norm etycznych i standardów jakości pracy zawodowej
- public relations w archiwach czyli promowanie dziedzictwa historycznego i kulturowego Europy, Polski i swojego regionu
III. Efekty uczenia się:
W zakresie wiedzy studentka / student:
- K_W04; posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu wybranej specjalności
W zakresie umiejętności:
- K_U04; potrafi samodzielnie przeprowadzać kwerendę i zdobywać wiedzę posługując się bibliografiami, bazami danych itp.
- K_U05; wykorzystuje w praktyce zawodowej wiedzę teoretyczną
- K_U06; posiada umiejętność korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych i zasobów Internetu
- K_U13; posiada umiejętności zawodowe związane ze studiowaną specjalnością
W zakresie kompetencji społecznych:
- K_K01; dostrzega konieczność pracy w zespole
- K_K02; ma świadomość konieczności organizowania własnej pracy, efektywnego planowania i zarządzania czasem, krytycznego oceniania efektów swych działań. Dostrzega konieczność przedsiębiorczości i samokształcenia
- K_K06; dostrzega konieczność przestrzegania norm etycznych i standardów jakości w pracy zawodowej i naukowej
IV. Szczegółowe zadania realizowane podczas praktyki:
W trakcie realizowania praktyki studentka / student zapoznaje się ze specyfiką pracy archiwum zakładowego, w szczególności:
- wewnętrzną organizacją i zasadami funkcjonowania wybranego archiwum
- zasobem archiwalnym
- metodami pracy archiwalnej
- programami wykorzystywanymi do opracowywania dokumentacji
- procedurami związanymi z przyjmowaniem dokumentacji, brakowaniem, opracowywaniem, przechowywaniem oraz udostępnianiem, w tym przekazywaniem akt do Archiwum Państwowego
- czynnościami opiekuna praktyki, zakresem obowiązków pozostałych pracowników
- podejmuje realizację samodzielnego zadania, przydzielonego przez opiekuna praktyki np. brakowanie, opracowanie akt itp.
V. Organizacja praktyki:
- Student odbywa praktykę na podstawie umowy o organizację praktyk ciągłych zawartą pomiędzy Uczelnią a placówką.
- Absencję podczas trwania praktyki student usprawiedliwia zwolnieniem lekarskim lub dokumentem urzędowym przedstawionym bezpośredniemu przełożonemu z ramienia placówki, w której odbywa praktykę oraz opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni. Opuszczone dni powinny być odrobione w uzgodnieniu z obu opiekunami praktyk.
- Nieusprawiedliwiona nieobecność powoduje niezaliczenie praktyki.
VI. Przebieg praktyki:
Obowiązkiem studentki/studenta jest:
- zapoznanie się z instrukcją praktyk
- realizacja praktyki w wymiarze 120 godzin; 60 godzin w semestrze 5 i 60 godzin w semestrze 6 w terminie ustalonym przez Uczelnię
- zapoznanie się z dokumentami, warunkami, bazą, wyposażeniem, strukturą organizacyjną archiwum zakładowego
- obserwacja czynności opiekuna wynikających z realizacji przydzielonych zadań
- aktywne uczestnictwo w działaniach podejmowanych przez archiwum zakładowe
- samodzielna realizacja zadania przydzielonego przez opiekuna praktyki
- systematyczne prowadzenie dziennika praktyki
- analizowanie i podsumowanie przebiegu praktyki z opiekunem z ramienia Uczelni
VII. Zadania opiekuna praktyk w archiwum:
Zadania opiekuna wynikają z celów oraz zadań realizowanych podczas praktyki zgodnie z instrukcją. W szczególności odnoszą się do:
- zapoznania studenta ze specyfiką i zadaniami archiwum zakładowego, instrukcją BHP
- zapoznania z programami do opracowywania materiałów archiwalnych
- zapoznania z zasobem archiwalnym
- zapoznania z warunkami przechowywania akt
- koordynowania samodzielnej pracy studenta
- umożliwienia studentowi udziału w przejmowaniu dokumentacji z komórek organizacyjnych jednostki
- udziału studenta w brakowaniu dokumentacji niearchiwalnej
- zaangażowania studenta (w miarę możliwości) w procedurę udostępniania akt, w tym przekazywania akt do Archiwum Państwowego.
VIII. Zaliczenie praktyk:
1. Zaliczenia praktyk dokonuje opiekun z ramienia Uczelni na podstawie zrealizowanych efektów uczenia się, pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:
- „Karty zaliczenia efektów uczenia się” wypełnionej przez opiekuna praktyki z ramienia archiwum wraz z oceną osiągniętych efektów (ocena wg skali stopni używanej na Uczelni (5.0; 4.5; 4.0; 3.5; 3.0, 2.0).
- „Oceny praktyki zawodowej” wraz z opinią opiekuna z ramienia archiwum (ocena wg skali stopni używanej na Uczelni)
- dziennika praktyk poświadczonego przez w/w placówkę
- pisemnego sprawozdania studenta z praktyki zawierającego refleksje na temat: analizowanej w trakcie praktyki dokumentacji placówki; realizowanych przez placówkę zadań, spostrzeżeń związanych z wykonywanymi podczas praktyki pracami oraz ogólnymi warunkami praktyk.
2. Pełną dokumentację z przebiegu praktyki należy przedstawić opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni w ciągu tygodnia od zakończenia praktyki.
IX. Dokumentacja praktyki zawodowej:
- Instrukcja przebiegu praktyk obowiązująca studentów i opiekunów praktyk.
- Dziennik praktyk.
- „Karta zaliczenia praktyki zawodowej” oraz „Ocena praktyki zawodowej”, wypełnione przez opiekuna z ramienia instytucji, w której odbywały się praktyki. Na tej podstawie koordynator z ramienia Uczelni wpisuje zaliczenie. Dokumenty w/w są przekazywane później do teczki osobowej studenta.
- „Zaliczenie praktyki studenckiej ciągłej” (zaliczenie wpisywane przez nauczyciela akademickiego na podstawie „Karty zaliczenia efektów uczenia się” i „Oceny praktyki zawodowej” oraz dziennika praktyk.
X. Uwagi dodatkowe:
- Kierownictwo instytucji zapewnia warunki realizacji praktyki, które umożliwią praktykantom pełne wykonanie zadań.
- W czasie trwanie praktyki studenci są zobowiązani do przestrzegania dyscypliny i zasad pracy obowiązujących w danej jednostce organizacyjnej.
Karta zaliczenia efektów uczenia się kierunek Historia, specjalność archiwistyczna; studia pierwszego stopnia - pobierz plik pdf, 197 kB lub pobierz plik doc, 37 kB
Data dodania: 11 marca 2025