W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Instrukcja praktyki zawodowej ciągłej pierwszego stopnia Historia, specjalność archiwistyczna

Instrukcja praktyki zawodowej dla studentów trzyletnich studiów pierwszego stopnia, studia stacjonarne, odbywających praktykę zawodową ciągłą na kierunku Historia - specjalność archiwistyczna.


I. Informacje wstępne:

  1. Zgodnie z przyjętym programem studiów oraz regulamin praktyk obowiązujący w Uczelni, studentka / student są zobowiązani do odbycia praktyki zawodowej ciągłej. Instytucjami, w których mogą odbyć niniejszą praktykę są: archiwa zakładowe.
  2. Praktyki mogą odbywać się w archiwach zakładowych spełniających kryteria umożliwiające praktykantom realizację wyszczególnionych poniżej efektów uczenia się. Archiwa powinny pracować w godzinach praktyk, posiadać swój lokal, magazyn oraz dysponować bazą danych oraz programem do opracowywania materiałów archiwalnych.
  3. Praktyka zawodowa ciągła realizowana jest w wymiarze 120 godzin; 60 godzin w semestrze 5 i 60 godzin w semestrze 6. Wymiar realizacyjny praktyki jest zgodny z programem studiów dla kierunku Historia; specjalność archiwistyczna.
  4. Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi planem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu. Za praktyki studentka / student otrzymują łącznie 4 pkt ECTS.
  5. Z ramienia placówki, w której odbywają się praktyki, praktykantami opiekują się wyznaczeni przez zwierzchnika jednostki organizacyjnej opiekunowie. Opiekunem może zostać osoba, która ukończyła studia z zakresu archiwistyki lub kurs archiwalny oraz posiada pięcioletni staż pracy.
  6. Z ramienia Uczelni praktykantami opiekują się wyznaczeni nauczyciele akademiccy.

II. Cele praktyki:

Celami praktyk jest przygotowanie studentki/studenta do realizacji zadań zawodowych związanych z zadaniami archiwum zakładowego. W tym:

  • zapoznanie ze specyfiką, organizacją, warunkami oraz metodami pracy archiwum zakładowego, w którym odbywają się praktyki.
  • utrwalenie wiedzy w zakresie teorii i metodyki archiwalnej oraz zarządzania współczesną dokumentacją.
  • wykorzystanie w praktyce wiedzy teoretycznej; korzystanie z nowoczesnych technik informatycznych oraz baz danych.
  • umożliwienie kształtowania i rozwoju kompetencji personalnych, niezbędnych dla efektywnego planowania, działania oraz motywowania do samodoskonalenia oraz samokształcenia
  • przybliżenie studentom metod pracy w archiwum zakładowym
  • wskazanie miejsca archiwum w strukturze organizacyjnej zakładu pracy
  • zapoznanie z zasobem archiwum
  • zapoznanie z warunkami przechowywania materiałów archiwalnych
  • pogłębianie w praktyce, wiedzy teoretycznej z zakresu archiwistyki
  • udział w przejmowaniu dokumentacji z komórek organizacyjnych jednostki
  • udział w brakowaniu dokumentacji niearchiwalnej
  • właściwe udostępnianie materiałów archiwalnych
  • wykształcenie właściwej postawy metodycznej wobec materiałów archiwalnych oraz dokumentacji niearchiwalnej
  • wdrożenie do samodzielnej pracy na poziomie archiwum zakładowego
  • weryfikacja własnych predyspozycji do wykonywania zawodu
  • przestrzegania norm etycznych i standardów jakości pracy zawodowej
  • public relations w archiwach czyli promowanie dziedzictwa historycznego i kulturowego Europy, Polski i swojego regionu

III. Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy studentka / student:

  • K_W04; posiada zaawansowaną wiedzę z zakresu wybranej specjalności

W zakresie umiejętności:

  • K_U04; potrafi samodzielnie przeprowadzać kwerendę i zdobywać wiedzę posługując się bibliografiami, bazami danych itp.
  • K_U05; wykorzystuje w praktyce zawodowej wiedzę teoretyczną
  • K_U06; posiada umiejętność korzystania z nowoczesnych technik informacyjnych i zasobów Internetu
  • K_U13; posiada umiejętności zawodowe związane ze studiowaną specjalnością

W zakresie kompetencji społecznych:

  • K_K01; dostrzega konieczność pracy w zespole
  • K_K02; ma świadomość konieczności organizowania własnej pracy, efektywnego planowania i zarządzania czasem, krytycznego oceniania efektów swych działań. Dostrzega konieczność przedsiębiorczości i samokształcenia
  • K_K06; dostrzega konieczność przestrzegania norm etycznych i standardów jakości w pracy zawodowej i naukowej

IV. Szczegółowe zadania realizowane podczas praktyki:

W trakcie realizowania praktyki studentka / student zapoznaje się ze specyfiką pracy archiwum zakładowego, w szczególności:

  • wewnętrzną organizacją i zasadami funkcjonowania wybranego archiwum
  • zasobem archiwalnym
  • metodami pracy archiwalnej
  • programami wykorzystywanymi do opracowywania dokumentacji
  • procedurami związanymi z przyjmowaniem dokumentacji, brakowaniem, opracowywaniem, przechowywaniem oraz udostępnianiem, w tym przekazywaniem akt do Archiwum Państwowego
  • czynnościami opiekuna praktyki, zakresem obowiązków pozostałych pracowników
  • podejmuje realizację samodzielnego zadania, przydzielonego przez opiekuna praktyki np. brakowanie, opracowanie akt itp.

V. Organizacja praktyki:

  1. Student odbywa praktykę na podstawie umowy o organizację praktyk ciągłych zawartą pomiędzy Uczelnią a placówką.
  2. Absencję podczas trwania praktyki student usprawiedliwia zwolnieniem lekarskim lub dokumentem urzędowym przedstawionym bezpośredniemu przełożonemu z ramienia placówki, w której odbywa praktykę oraz opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni. Opuszczone dni powinny być odrobione w uzgodnieniu z obu opiekunami praktyk.
  3. Nieusprawiedliwiona nieobecność powoduje niezaliczenie praktyki.

VI. Przebieg praktyki:

Obowiązkiem studentki/studenta jest:

  • zapoznanie się z instrukcją praktyk
  • realizacja praktyki w wymiarze 120 godzin; 60 godzin w semestrze 5 i 60 godzin w semestrze 6 w terminie ustalonym przez Uczelnię
  • zapoznanie się z dokumentami, warunkami, bazą, wyposażeniem, strukturą organizacyjną archiwum zakładowego
  • obserwacja czynności opiekuna wynikających z realizacji przydzielonych zadań
  • aktywne uczestnictwo w działaniach podejmowanych przez archiwum zakładowe
  • samodzielna realizacja zadania przydzielonego przez opiekuna praktyki
  • systematyczne prowadzenie dziennika praktyki
  • analizowanie i podsumowanie przebiegu praktyki z opiekunem z ramienia Uczelni

VII. Zadania opiekuna praktyk w archiwum:

Zadania opiekuna wynikają z celów oraz zadań realizowanych podczas praktyki zgodnie z instrukcją. W szczególności odnoszą się do:

  • zapoznania studenta ze specyfiką i zadaniami archiwum zakładowego, instrukcją BHP
  • zapoznania z programami do opracowywania materiałów archiwalnych
  • zapoznania z zasobem archiwalnym
  • zapoznania z warunkami przechowywania akt
  • koordynowania samodzielnej pracy studenta
  • umożliwienia studentowi udziału w przejmowaniu dokumentacji z komórek organizacyjnych jednostki
  • udziału studenta w brakowaniu dokumentacji niearchiwalnej
  • zaangażowania studenta (w miarę możliwości) w procedurę udostępniania akt, w tym przekazywania akt do Archiwum Państwowego.

VIII. Zaliczenie praktyk:

1. Zaliczenia praktyk dokonuje opiekun z ramienia Uczelni na podstawie zrealizowanych efektów uczenia się, pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:

  • „Karty zaliczenia efektów uczenia się” wypełnionej przez opiekuna praktyki z ramienia archiwum wraz z oceną osiągniętych efektów (ocena wg skali stopni używanej na Uczelni (5.0; 4.5; 4.0; 3.5; 3.0, 2.0).
  • „Oceny praktyki zawodowej” wraz z opinią opiekuna z ramienia archiwum (ocena wg skali stopni używanej na Uczelni)
  • dziennika praktyk poświadczonego przez w/w placówkę
  • pisemnego sprawozdania studenta z praktyki zawierającego refleksje na temat: analizowanej w trakcie praktyki dokumentacji placówki; realizowanych przez placówkę zadań, spostrzeżeń związanych z wykonywanymi podczas praktyki pracami oraz ogólnymi warunkami praktyk.

2. Pełną dokumentację z przebiegu praktyki należy przedstawić opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni w ciągu tygodnia od zakończenia praktyki.


IX. Dokumentacja praktyki zawodowej:

  1. Instrukcja przebiegu praktyk obowiązująca studentów i opiekunów praktyk.
  2. Dziennik praktyk.
  3. „Karta zaliczenia praktyki zawodowej” oraz „Ocena praktyki zawodowej”, wypełnione przez opiekuna z ramienia instytucji, w której odbywały się praktyki. Na tej podstawie koordynator z ramienia Uczelni wpisuje zaliczenie. Dokumenty w/w są przekazywane później do teczki osobowej studenta.
  4. „Zaliczenie praktyki studenckiej ciągłej” (zaliczenie wpisywane przez nauczyciela akademickiego na podstawie „Karty zaliczenia efektów uczenia się” i „Oceny praktyki zawodowej” oraz dziennika praktyk.

X. Uwagi dodatkowe:

  1. Kierownictwo instytucji zapewnia warunki realizacji praktyki, które umożliwią praktykantom pełne wykonanie zadań.
  2. W czasie trwanie praktyki studenci są zobowiązani do przestrzegania dyscypliny i zasad pracy obowiązujących w danej jednostce organizacyjnej.


Karta zaliczenia efektów uczenia się kierunek Historia, specjalność archiwistyczna; studia pierwszego stopnia - pobierz plik pdf, 197 kB lub pobierz plik doc, 37 kB





Data dodania: 11 marca 2025