W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Instrukcja praktyki ciągłej psychologiczno-pedagogicznej (studia drugiego stopnia)

Instrukcja praktyki zawodowej III

(w odniesieniu do grupy zajęć B. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne) dla studentów dwuletnich studiów magisterskich (drugiego stopnia) odbywających praktykę zawodową ciągłą w szkole ponadpodstawowej na kierunkach ze specjalnością nauczycielską


I. Informacje wstępne

  1. Zgodnie z przyjętym programem studiów, w oparciu o standard kształcenia przygotowujący do wykonywania zawodu nauczyciela oraz regulamin praktyk obowiązujący w Uczelni, student zobowiązany jest do odbycia praktyki zawodowej ciągłej. Instytucjami, w których student może odbywać niniejszą praktykę są szkoły ponadpodstawowe.
  2. Praktyki mogą odbywać się w szkołach ponadpodstawowych spełniających kryteria umożliwiające praktykantom realizację wyszczególnionych poniżej efektów uczenia się. Powinny dysponować odpowiednim zapleczem lokalowym oraz pedagogiczno-dydaktycznym. Szkoły zapewniają praktykantom dostęp do odpowiednio uposażonych pracowni przedmiotowych, pokoju nauczycielskiego, gabinetu pedagoga szkolnego ewentualnie gabinetu psychologa. 
  3. Praktyka ciągła realizowana jest w semestrze 2, w wymiarze 15 godzin (1 tydzień). Wymiar realizacyjny praktyki jest zgodny z programem studiów dla poszczególnych kierunków ze specjalnościami nauczycielskimi.
  4. Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi planem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu.
  5. Z ramienia szkoły praktykantami opiekują się wyznaczeni przez dyrektora szkoły nauczyciele. Zalecana jest opieka ze strony nauczyciela-wychowawcy, psychologa czy pedagoga szkolnego. W przypadku wychowawcy powinien być to nauczyciel w stopniu mianowanym, natomiast w przypadku psychologa czy pedagoga posiadać pięcioletni staż pracy.
  6. Z ramienia Uczelni praktykantami opiekują się wyznaczeni nauczyciele akademiccy.

II. Cele praktyki:

Celami praktyki jest przygotowanie studentki/studenta do realizacji zadań zawodowych: dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z zawodu nauczyciela. W tym:

  • zapoznanie się z organizacją pracy szkoły, warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania,
  • umożliwienie kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z uczniami,
  • weryfikacja własnych predyspozycji do wykonywania zawodu,
  • poznanie zakresu form pomocy pedagogicznej i psychologicznej realizowanych w szkole,
  • gromadzenie doświadczenia powiązanego z pracą dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.

III. Efekty uczenia się zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

a) B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;

b) B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;

c) B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

a) B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;

b) B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;

c) B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas;

d) B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;

e) B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych;

f) B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

a) B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.


IV. Szczegółowe zadania realizowane podczas praktyki:

W trakcie odbywania praktyk studentka/student:

  • zapoznaje się ze specyfiką pracy szkoły ponadpodstawowej, w szczególności z:
    - zadaniami charakterystycznymi dla tego typu placówki,
    - środowiskiem działania szkoły,
    - organizacją szkoły,
    - statutem szkoły,
    - planem pracy szkoły,
    - programem wychowawczo-profilaktycznym,
    - bezpieczeństwem uczniów w szkole i poza nią,
    - rolą i zadaniami działających w szkole organów społecznych.
  • obserwuje pracę opiekuńczo-wychowawczą nauczycieli, w tym prowadzone przez nich lekcje wychowawcze oraz pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawczych,
  • obserwuje aktywność uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poznaje zainteresowania uczniów i wzajemne relacje pomiędzy nimi,
  • samodzielnie przygotowuje, przeprowadza i ewaluuje przynajmniej jedną lekcję wychowawczą,
  • zapoznaje się z realizacją zasad edukacji włączającej w odniesieniu do wybranych przedmiotów,
  • w miarę możliwości obserwuje pracę pedagoga lub psychologa w szkole oraz zespołu wychowawców.

V. Organizacja praktyki:

  1. Student odbywa praktykę na podstawie umowy o organizację praktyk ciągłych zawartą pomiędzy Uczelnią a placówką.
  2. Absencję podczas trwania praktyki student usprawiedliwia zwolnieniem lekarskim lub dokumentem urzędowym przedstawionym dyrektorowi szkoły oraz opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni. Opuszczone dni powinny być odrobione w uzgodnieniu z opiekunem praktyk zarówno z ramienia szkoły jak i Uczelni.
  3. Nieusprawiedliwiona nieobecność powoduje niezaliczenie praktyki.

VI. Przebieg praktyki:

Obowiązkiem studentki/studenta jest:

  • zapoznanie się z instrukcją praktyk,
  • realizacja praktyki w wymiarze 15 godzin w semestrze 2 w terminie ustalonym przez Uczelnię,
  • zapoznanie się z dokumentami, warunkami, bazą, wyposażeniem, strukturą organizacyjną placówki,
  • hospitowanie prowadzonych przez nauczyciela zajęć wychowawczych,
  • aktywne uczestnictwo w działaniach wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych podejmowanych w placówce,
  • samodzielne przeprowadzenie przynajmniej jednej lekcji wychowawczej,
  • systematyczne prowadzenie dziennika praktyk, w którym studentka/student opisuje zadania wynikające z punktu IV niniejszej instrukcji. Opis musi zawierać termin i obszar zrealizowanych zadań,
  • analizowanie i podsumowanie przebiegu praktyki z opiekunem z ramienia Uczelni.

VII. Zadania opiekuna praktyk wyznaczonego przez szkołę:

Zadania opiekuna wynikają z zadań szczegółowych realizowanych przez studenta w czasie praktyki. W szczególności odnoszą się do:

  • zapoznania studenta ze specyfiką i zadaniami szkoły, w tym obowiązującymi w szkole dokumentami oraz realizowanymi programami
  • opieki w wymiarze dydaktycznym oraz psychologiczno-pedagogicznym
  • umożliwienia studentowi obserwacji i prowadzenia lekcji wychowawczych oraz pozalekcyjnych zajęć opiekuńczo-wychowawczych
  • włączenia studenta do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • koordynowania samodzielnej pracy studenta
  • zaliczenia praktyki (uzupełnienie „Karty oceny praktyki psychologiczno-pedagogicznej”, sprawdzenie dziennika praktyk)

VIII. Zaliczenie praktyk:

  1. Zaliczenia praktyki dokonuje opiekun praktyk z ramienia Uczelni na podstawie zrealizowanych efektów uczenia się, pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:
    a) „Karty oceny praktyki psychologiczno-pedagogicznej”, wypełnionej przez opiekuna z ramienia szkoły wraz z jego opinią na temat praktykantki/praktykanta. Karta zawiera zadania realizowane przez studentkę/studenta w czasie praktyki, wynikające z efektów uczenia się (por. pkt III).
    b) dziennika praktyki poświadczonego przez szkołę;
    c) scenariusza przeprowadzonych zajęć wychowawczych z ich oceną, wystawioną przez opiekuna z ramienia placówki,
    d) pisemnego sprawozdania studentki/studenta z praktyki zawierającego własne refleksje na temat:
    - analizowanej w trakcie praktyki dokumentacji placówki,
    - hospitowanych zajęć programowych i/lub pozaprogramowych,
    - przeprowadzonych przez siebie zajęć,
    - obserwowanej w czasie trwania praktyki grupy rówieśniczej (klasy szkolnej),
    - spostrzeżeń związanych z wykonanymi podczas praktyki zadaniami.
  2. Pełną dokumentację z przebiegu praktyki należy przedstawić opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni w ciągu tygodnia od zakończenia praktyki. Studenci studiów niestacjonarnych składają wymagane dokumenty na najbliższym zjeździe po zakończonej praktyce.

IX. Dokumentacja praktyki psychologiczno-pedagogicznej:

  1. Instrukcja przebiegu praktyk obowiązująca studentów i nauczycieli będących opiekunami praktyk.
  2. Dziennik praktyk.
  3. „Karta oceny praktyki psychologiczno-pedagogicznej”, wypełniona przez opiekuna z ramienia szkoły. Na tej podstawie koordynator z ramienia Uczelni wpisuje zaliczenie. Dokumenty w/w są przekazywane później do teczki osobowej studenta.
  4. Sprawozdanie z przebiegu praktyki oraz „Druk zaliczenia praktyki ciągłej”, przygotowane przez opiekuna z ramienia Uczelni na podstawie „Karty oceny praktyki psychologiczno-pedagogicznej”, sprawozdania studentki/studenta oraz dziennika praktyk.

X. Uwagi dodatkowe:

  1. Dyrektor szkoły zapewnia warunki realizacji praktyki, które umożliwią praktykantom pełne wykonanie zadań.
  2. W czasie trwania praktyki studenci są zobowiązani do przestrzegania dyscypliny i regulaminu pracy obowiązującego w szkole.
  3. Konspekt lekcji w formie pisemnej powinien być przedstawiony szkolnemu opiekunowi praktyki do zatwierdzenia nie później niż w przeddzień prowadzonej lekcji. Zatwierdzenie konspektu jest równoznaczne z dopuszczeniem praktykanta do prowadzenia lekcji.




Data dodania: 06 marca 2025