Instrukcja praktyki ciągłej psychologiczno-pedagogicznej (studia drugiego stopnia)
Instrukcja praktyki zawodowej III
(w odniesieniu do grupy zajęć B. Przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne) dla studentów dwuletnich studiów magisterskich (drugiego stopnia) odbywających praktykę zawodową ciągłą w szkole ponadpodstawowej na kierunkach ze specjalnością nauczycielską
I. Informacje wstępne
- Zgodnie z przyjętym programem studiów, w oparciu o standard kształcenia przygotowujący do wykonywania zawodu nauczyciela oraz regulamin praktyk obowiązujący w Uczelni, student zobowiązany jest do odbycia praktyki zawodowej ciągłej. Instytucjami, w których student może odbywać niniejszą praktykę są szkoły ponadpodstawowe.
- Praktyki mogą odbywać się w szkołach ponadpodstawowych spełniających kryteria umożliwiające praktykantom realizację wyszczególnionych poniżej efektów uczenia się. Powinny dysponować odpowiednim zapleczem lokalowym oraz pedagogiczno-dydaktycznym. Szkoły zapewniają praktykantom dostęp do odpowiednio uposażonych pracowni przedmiotowych, pokoju nauczycielskiego, gabinetu pedagoga szkolnego ewentualnie gabinetu psychologa.
- Praktyka ciągła realizowana jest w semestrze 2, w wymiarze 15 godzin (1 tydzień). Wymiar realizacyjny praktyki jest zgodny z programem studiów dla poszczególnych kierunków ze specjalnościami nauczycielskimi.
- Praktyki stanowią integralną część procesu dydaktycznego i równorzędnie z innymi zajęciami objętymi planem studiów podlegają obowiązkowemu zaliczeniu.
- Z ramienia szkoły praktykantami opiekują się wyznaczeni przez dyrektora szkoły nauczyciele. Zalecana jest opieka ze strony nauczyciela-wychowawcy, psychologa czy pedagoga szkolnego. W przypadku wychowawcy powinien być to nauczyciel w stopniu mianowanym, natomiast w przypadku psychologa czy pedagoga posiadać pięcioletni staż pracy.
- Z ramienia Uczelni praktykantami opiekują się wyznaczeni nauczyciele akademiccy.
II. Cele praktyki:
Celami praktyki jest przygotowanie studentki/studenta do realizacji zadań zawodowych: dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, wynikających z zawodu nauczyciela. W tym:
- zapoznanie się z organizacją pracy szkoły, warsztatem pracy nauczyciela, formami i metodami nauczania i wychowania,
- umożliwienie kształtowania i rozwoju umiejętności dydaktyczno-wychowawczych w bezpośrednim kontakcie z uczniami,
- weryfikacja własnych predyspozycji do wykonywania zawodu,
- poznanie zakresu form pomocy pedagogicznej i psychologicznej realizowanych w szkole,
- gromadzenie doświadczenia powiązanego z pracą dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą.
III. Efekty uczenia się zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela:
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
a) B.3.W1. zadania charakterystyczne dla szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają;
b) B.3.W2. organizację, statut i plan pracy szkoły, program wychowawczo-profilaktyczny oraz program realizacji doradztwa zawodowego;
c) B.3.W3. zasady zapewniania bezpieczeństwa uczniom w szkole i poza nią.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
a) B.3.U1. wyciągać wnioski z obserwacji pracy wychowawcy klasy, jego interakcji z uczniami oraz sposobu, w jaki planuje i przeprowadza zajęcia wychowawcze;
b) B.3.U2. wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli przedmiotów;
c) B.3.U3. wyciągać wnioski, w miarę możliwości, z bezpośredniej obserwacji pracy rady pedagogicznej i zespołu wychowawców klas;
d) B.3.U4. wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich;
e) B.3.U5. zaplanować i przeprowadzić zajęcia wychowawcze pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych;
f) B.3.U6. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
a) B.3.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i z nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy.
IV. Szczegółowe zadania realizowane podczas praktyki:
W trakcie odbywania praktyk studentka/student:
- zapoznaje się ze specyfiką pracy szkoły ponadpodstawowej, w szczególności z:
- zadaniami charakterystycznymi dla tego typu placówki,
- środowiskiem działania szkoły,
- organizacją szkoły,
- statutem szkoły,
- planem pracy szkoły,
- programem wychowawczo-profilaktycznym,
- bezpieczeństwem uczniów w szkole i poza nią,
- rolą i zadaniami działających w szkole organów społecznych. - obserwuje pracę opiekuńczo-wychowawczą nauczycieli, w tym prowadzone przez nich lekcje wychowawcze oraz pozalekcyjne działania opiekuńczo-wychowawczych,
- obserwuje aktywność uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poznaje zainteresowania uczniów i wzajemne relacje pomiędzy nimi,
- samodzielnie przygotowuje, przeprowadza i ewaluuje przynajmniej jedną lekcję wychowawczą,
- zapoznaje się z realizacją zasad edukacji włączającej w odniesieniu do wybranych przedmiotów,
- w miarę możliwości obserwuje pracę pedagoga lub psychologa w szkole oraz zespołu wychowawców.
V. Organizacja praktyki:
- Student odbywa praktykę na podstawie umowy o organizację praktyk ciągłych zawartą pomiędzy Uczelnią a placówką.
- Absencję podczas trwania praktyki student usprawiedliwia zwolnieniem lekarskim lub dokumentem urzędowym przedstawionym dyrektorowi szkoły oraz opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni. Opuszczone dni powinny być odrobione w uzgodnieniu z opiekunem praktyk zarówno z ramienia szkoły jak i Uczelni.
- Nieusprawiedliwiona nieobecność powoduje niezaliczenie praktyki.
VI. Przebieg praktyki:
Obowiązkiem studentki/studenta jest:
- zapoznanie się z instrukcją praktyk,
- realizacja praktyki w wymiarze 15 godzin w semestrze 2 w terminie ustalonym przez Uczelnię,
- zapoznanie się z dokumentami, warunkami, bazą, wyposażeniem, strukturą organizacyjną placówki,
- hospitowanie prowadzonych przez nauczyciela zajęć wychowawczych,
- aktywne uczestnictwo w działaniach wychowawczych, opiekuńczych i dydaktycznych podejmowanych w placówce,
- samodzielne przeprowadzenie przynajmniej jednej lekcji wychowawczej,
- systematyczne prowadzenie dziennika praktyk, w którym studentka/student opisuje zadania wynikające z punktu IV niniejszej instrukcji. Opis musi zawierać termin i obszar zrealizowanych zadań,
- analizowanie i podsumowanie przebiegu praktyki z opiekunem z ramienia Uczelni.
VII. Zadania opiekuna praktyk wyznaczonego przez szkołę:
Zadania opiekuna wynikają z zadań szczegółowych realizowanych przez studenta w czasie praktyki. W szczególności odnoszą się do:
- zapoznania studenta ze specyfiką i zadaniami szkoły, w tym obowiązującymi w szkole dokumentami oraz realizowanymi programami
- opieki w wymiarze dydaktycznym oraz psychologiczno-pedagogicznym
- umożliwienia studentowi obserwacji i prowadzenia lekcji wychowawczych oraz pozalekcyjnych zajęć opiekuńczo-wychowawczych
- włączenia studenta do pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- koordynowania samodzielnej pracy studenta
- zaliczenia praktyki (uzupełnienie „Karty oceny praktyki psychologiczno-pedagogicznej”, sprawdzenie dziennika praktyk)
VIII. Zaliczenie praktyk:
- Zaliczenia praktyki dokonuje opiekun praktyk z ramienia Uczelni na podstawie zrealizowanych efektów uczenia się, pozytywnej oceny praktyki oraz dokumentacji praktyki:
a) „Karty oceny praktyki psychologiczno-pedagogicznej”, wypełnionej przez opiekuna z ramienia szkoły wraz z jego opinią na temat praktykantki/praktykanta. Karta zawiera zadania realizowane przez studentkę/studenta w czasie praktyki, wynikające z efektów uczenia się (por. pkt III).
b) dziennika praktyki poświadczonego przez szkołę;
c) scenariusza przeprowadzonych zajęć wychowawczych z ich oceną, wystawioną przez opiekuna z ramienia placówki,
d) pisemnego sprawozdania studentki/studenta z praktyki zawierającego własne refleksje na temat:
- analizowanej w trakcie praktyki dokumentacji placówki,
- hospitowanych zajęć programowych i/lub pozaprogramowych,
- przeprowadzonych przez siebie zajęć,
- obserwowanej w czasie trwania praktyki grupy rówieśniczej (klasy szkolnej),
- spostrzeżeń związanych z wykonanymi podczas praktyki zadaniami. - Pełną dokumentację z przebiegu praktyki należy przedstawić opiekunowi praktyki z ramienia Uczelni w ciągu tygodnia od zakończenia praktyki. Studenci studiów niestacjonarnych składają wymagane dokumenty na najbliższym zjeździe po zakończonej praktyce.
IX. Dokumentacja praktyki psychologiczno-pedagogicznej:
- Instrukcja przebiegu praktyk obowiązująca studentów i nauczycieli będących opiekunami praktyk.
- Dziennik praktyk.
- „Karta oceny praktyki psychologiczno-pedagogicznej”, wypełniona przez opiekuna z ramienia szkoły. Na tej podstawie koordynator z ramienia Uczelni wpisuje zaliczenie. Dokumenty w/w są przekazywane później do teczki osobowej studenta.
- Sprawozdanie z przebiegu praktyki oraz „Druk zaliczenia praktyki ciągłej”, przygotowane przez opiekuna z ramienia Uczelni na podstawie „Karty oceny praktyki psychologiczno-pedagogicznej”, sprawozdania studentki/studenta oraz dziennika praktyk.
X. Uwagi dodatkowe:
- Dyrektor szkoły zapewnia warunki realizacji praktyki, które umożliwią praktykantom pełne wykonanie zadań.
- W czasie trwania praktyki studenci są zobowiązani do przestrzegania dyscypliny i regulaminu pracy obowiązującego w szkole.
- Konspekt lekcji w formie pisemnej powinien być przedstawiony szkolnemu opiekunowi praktyki do zatwierdzenia nie później niż w przeddzień prowadzonej lekcji. Zatwierdzenie konspektu jest równoznaczne z dopuszczeniem praktykanta do prowadzenia lekcji.
Data dodania: 06 marca 2025