Regulamin organizacyjny Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Regulamin organizacyjny Wydziału Humanistycznego określa strukturę i tryb powoływania podmiotów tej jednostki oraz zasady organizacyjnej podległości pracowników, w tym nauczycieli akademickich.
- Podstawy prawne niniejszego regulaminu stanowią: Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571) zwana dalej Ustawą, Statut Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie przyjęty uchwałą Nr 40.2024 Senatu Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie z dnia 26 czerwca 2024 r. (zwany dalej Statutem), Regulamin Organizacyjny Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie będący załącznikiem do Zarządzenia Nr R.021.1.118.2024 Rektora Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie z dnia 31 października 2024 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (zwany dalej Regulaminem Organizacyjnym), Regulamin Pracy Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie będący załącznikiem do Zarządzenia Nr R.021.1.73.2024 Rektora Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie z dnia 28 sierpnia 2024 roku w sprawie wprowadzenia zmian do Regulaminu Pracy w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie (zwany dalej Regulaminem Pracy), a także inne obowiązujące akty prawne.
§ 2
- Wydział Humanistyczny (zwany dalej Wydziałem) jest jednostką organizacyjną o charakterze podstawowym Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (zwanego dalej Uniwersytetem).
- Prace naukowo-badawcze prowadzone są na Wydziale w dziedzinie nauk humanistycznych, przede wszystkim w zakresie dyscyplin: historia, językoznawstwo, literaturoznawstwo, filozofia, nauki o kulturze i religii.
- Wydział nadzoruje działalność badawczą, badawczo-dydaktyczną i dydaktyczną, prowadzoną w ramach dyscyplin naukowych i kierunków studiów przypisanych do Wydziału.
- Wydział prowadzi działalność dydaktyczną na kierunkach przyporządkowanych do dyscyplin naukowych przypisanych do Wydziału, realizuje proces dydaktyczny na tych kierunkach, a także prowadzi działania na rzecz studentów i doktorantów.
- Na Wydziale mogą być prowadzone studia podyplomowe, warsztaty, szkolenia oraz kursy dokształcające, których wykaz ogłaszany jest przez władze Wydziału, instytutów i katedr.
II. Struktura organizacyjna Wydziału
§ 3
- Jednostkami organizacyjnymi Wydziału są: instytuty, katedry, zakłady.
- W skład Wydziału wchodzą: Instytut Historii, Instytut Literaturoznawstwa, Instytut Językoznawstwa i Katedra Filozofii.
- W instytutach, katedrach i zakładach mogą powstawać jednostki lub zespoły pomocnicze niemające podstawowego charakteru organizacyjnego.
- Na Wydziale funkcjonują rady dyscyplin naukowych, które mają moc opiniodawczo-doradczą.
- Na Wydziale funkcjonują kierunkowe zespoły ds. jakości kształcenia, które mają moc opiniodawczo-doradczą.
- Jednostki administracyjne Wydziału, podporządkowane w zakresie działalności merytorycznej dziekanowi, stanowią: dziekanat i centrum obsługi wydziału.
- Jednostki wymienione w ust. 1 funkcjonują w szczególności w oparciu o Ustawę, Statut, Regulamin.
§ 4
Utworzenie, przekształcenie i likwidacja jednostek organizacyjnych Wydziału następuje zgodnie ze Statutem.
§ 5
Powołanie dziekana, prodziekanów, dyrektorów instytutów, kierowników katedr i innych jednostek wchodzących w skład Wydziału określa Statut i odrębne przepisy Uniwersytetu.
III. Dziekan i prodziekani
§ 6
- Wydziałem kieruje dziekan Wydziału (zwany dalej dziekanem) oraz reprezentuje Wydział na zewnątrz i podejmuje określone w Statucie decyzje dotyczące funkcjonowania Wydziału, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do decyzji innych organów.
- Dziekan jest przełożonym wszystkich pracowników i studentów Wydziału w zakresie powierzonym przez Rektora.
- Dziekan ponosi odpowiedzialność za swoje działania przed Rektorem oraz innymi organami Uczelni.
- Szczegółowe zadania dziekana określone są w Statucie i Regulaminie.
- Decyzje dziekana są obowiązujące dla całej społeczności Wydziału.
- Dziekan może powierzyć wyznaczonym pracownikom Wydziału koordynację niektórych działań związanych z realizacją zadań Wydziału.
- W przypadku nieobecności dziekana zastępuje go wyznaczony przez niego prodziekan, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora.
- Od decyzji dziekana przysługuje prawo odwołania do Rektora.
§ 7
- Dziekan kieruje Wydziałem przy pomocy prodziekanów.
- Prodziekani ponoszą odpowiedzialność przed dziekanem.
- Szczegółowe kompetencje prodziekanów określa dziekan.
- Dziekan może przekazać prodziekanom część kompetencji określonych w Statucie.
IV. Dyrektorzy instytutów i kierownicy katedr
§ 8
- Dyrektor instytutu jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników instytutu.
- Kierownik katedry jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników katedry.
- Dyrektor instytutu kieruje instytutem przy pomocy zastępcy, o ile został powołany przez Rektora.
- Dyrektor instytutu i kierownik katedry podejmują decyzje w sprawach dotyczących funkcjonowania odpowiednio instytutu lub katedry określonych w Statucie, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do decyzji innych organów.
- Decyzje dyrektora instytutu i kierownika katedry są obowiązujące odpowiednio dla wszystkich pracowników instytutu i katedry.
- Od decyzji dyrektora instytutu lub kierownika katedry przysługuje odwołanie do dziekana.
- Dziekan uchyla decyzję kierownika jednostki organizacyjnej niższego szczebla naruszającą przepisy Ustawy, Statutu lub ważny interes Uczelni.
- Zakres kompetencji i obowiązków dyrektorów instytutów oraz kierowników katedr określają: Statut, Regulamin, zarządzenia Rektora.
- Podmiotami doradczo-opiniującymi dyrektora instytutu i kierownika katedry są rady dyscyplin naukowych, zgodnie z zakresem określonym przez Statut.
V. Pracownicy Wydziału
§ 9
- Pracownikami Wydziału są nauczyciele akademiccy oraz pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi.
- Uprawnienia i obowiązki pracowników, o których mowa w ust. 1, a także zasady zatrudniania i wynagradzania oraz rozwiązywania stosunków pracy regulują przepisy Ustawy, Statutu oraz Kodeksu Pracy.
§ 10
- Podstawowy zakres obowiązków nauczyciela akademickiego określa Ustawa, Statut oraz Regulamin Pracy Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.
- Szczegółowy zakres obowiązków nauczyciela akademickiego ustala Rektor. Rektor może upoważnić osoby pełniące funkcje kierownicze w Uczelni do realizacji obowiązku, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
- Tryb i zasady zatrudniania nauczycieli akademickich określa Statut.
- Nauczyciel akademicki może zostać przeniesiony na swój wniosek lub wniosek przełożonych z jednostki organizacyjnej Wydziału, w której jest zatrudniony, do innej jednostki organizacyjnej Wydziału za porozumieniem pracownika i kierowników jednostek organizacyjnych.
- Przejście pracownika z Wydziału na inny wydział odbywa się na jego wniosek lub na wniosek przełożonych za obopólną zgodą dziekanów odpowiednich wydziałów. W przypadkach spornych decyzję podejmuje Rektor.
- Nauczyciele akademiccy zatrudnieni na Wydziale podlegają okresowym ocenom zgodnie z Ustawą, Statutem oraz uchwałami Senatu Uniwersytetu.
§ 11
- Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi współuczestniczą w realizacji zadań statutowych Wydziału.
- Tryb i zasady zatrudniania pracowników niebędących nauczycielami akademickimi określa Statut.
- Pracownicy Wydziału niebędący nauczycielami akademickimi podlegają w zakresie działalności merytorycznej dziekanowi (w odniesieniu do pracowników dziekanatu oraz centrum obsługi wydziału) oraz kierownictwu jednostek administracyjnych.
- Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wymienionych w ust. 1 opracowują ich bezpośredni przełożeni.
- Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi podlegają ocenie okresowej.
VI. Kolegium Dziekańskie
§ 12
- Na Wydziale funkcjonuje kolegium dziekańskie.
- Kolegium dziekańskie jest ciałem doradczo-opiniującym, którego zadaniem jest wyrażanie opinii i rekomendacji w sprawach przekazanych do rozpatrzenia przez dziekana oraz wykonywanie zadań określonych w Statucie lub innych regulaminach.
- Skład i zadania kolegium dziekańskiego określa Statut.
§ 13
- Posiedzenia kolegium dziekańskiego zwołuje dziekan.
- Posiedzenia kolegium dziekańskiego odbywają się stosownie do potrzeb.
- Dziekan powiadamia pisemnie lub drogą elektroniczną członków kolegium dziekańskiego o terminie i proponowanym porządku obrad posiedzenia, załączając niezbędne materiały na posiedzenie, nie później niż 5 dni przed wyznaczonym terminem.
- Udział w posiedzeniach kolegium dziekańskiego jest obowiązkowy dla każdego członka kolegium. W razie przeszkody uniemożliwiającej udział w posiedzeniu członek kolegium zobowiązany jest zwrócić się pisemnie do dziekana o uznanie jego nieobecności za usprawiedliwioną.
- Przewodniczącym kolegium dziekańskiego jest dziekan.
- Posiedzenia kolegium dziekańskiego odbywają się pod kierunkiem przewodniczącego lub osoby przez niego wyznaczonej, z wyjątkiem spraw dotyczących oceny działalności przewodniczącego, jeżeli zostaje przeprowadzona.
- Posiedzenia kolegium dziekańskiego, w tym podejmowanie uchwał i stanowisk, mogą być przeprowadzane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
a) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
b) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku – z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.
§ 14
- Kolegium dziekańskie podejmuje uchwały i wyraża opinie poprzez głosowanie.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, chyba że przepisy Ustawy albo Statutu stanowią inaczej.
- Głosowania w sprawach osobowych są tajne, z wyjątkiem składów komisji, o ile Ustawa i Statut nie stanowią inaczej.
- Uchwały i protokoły posiedzeń kolegium dziekańskiego są jawne i dostępne dla wszystkich członków społeczności akademickiej. Przyczynami wyłączenia jawności jest ochrona informacji niejawnych.
- Od uchwał kolegium dziekańskiego przysługuje odwołanie do Rektora.
- Rektor uchyla uchwałę kolegium dziekańskiego w razie jej niezgodności z Ustawą lub Statutem lub naruszenia ważnego interesu Uczelni.
§ 15
- Dziekan może powoływać stałe i doraźne komisje wydziałowe.
- Przewodniczącym stałych komisji wydziałowych jest dziekan lub odpowiedni prodziekan.
- Zakres prac komisji oraz termin posiedzeń komisji określa przewodniczący.
- Kolegium dziekańskie wybiera członków komisji stałych na kadencje czteroletnie.
- W skład komisji mogą być wybierane osoby spośród pracowników i studentów Wydziału.
- Dziekan określa skład oraz okres działania komisji konkursowych.
- Kandydatów na członków komisji konkursowych zgłasza dziekan.
- Członkowie powołanych komisji mają obowiązek uczestniczenia w ich pracach.
VII. Rady dyscyplin naukowych
§ 16
- Na Wydziale Humanistycznym funkcjonują rady dyscyplin naukowych, powołane zgodnie z warunkami określonymi w Statucie.
- Skład i tryb powoływania członków rad dyscyplin naukowych określa Statut.
- Rady dyscyplin naukowych mają charakter opiniodawczo-doradczy w sprawach dotyczących nauki i dydaktyki w zakresie danej dyscypliny. Ich zadaniem jest wyrażanie opinii i rekomendacji w sprawach przekazanych radzie do rozpatrzenia przez Rektora, dziekana lub dyrektora szkoły doktorskiej.
- Szczegółowe zadania rady dyscypliny naukowej określone są w Statucie.
- Przewodniczącego rady dyscypliny naukowej wyznacza Rektor.
- Do zadań przewodniczącego rady dyscypliny naukowej należy projektowanie i kształtowanie polityki naukowej i badawczej danej dyscypliny.
VIII. Kierunkowe zespoły ds. jakości kształcenia
§ 17
- Na Wydziale Humanistycznym funkcjonują kierunkowe zespoły ds. jakości kształcenia dla kierunków studiów, w ramach których prowadzone jest kształcenie.
- Kierunkowe zespoły ds. jakości kształcenia na Wydziale tworzy i likwiduje dziekan.
- Członków kierunkowych zespołów ds. jakości kształcenia i ich przewodniczących wskazuje dziekan zgodnie z warunkami określonymi w Statucie.
- Zespoły realizują zadania w zakresie spraw dotyczących dydaktyki i kształcenia, wynikające ze Statutu oraz regulaminów.
- Zespoły pełnią również funkcję opiniodawczo-doradczą w sprawach dotyczących dydaktyki i kształcenia.
IX. Administracja Wydziału
§ 18
- Organizacją spraw studenckich na wydziale zajmuje się dziekanat. Szczegółowe zadania dziekanatu określone są w Regulaminie.
- Organizacją spraw pracowniczych na Wydziale zajmuje się centrum obsługi wydziału. Szczegółowe zadania centrum określone są w Regulaminie.
- Nadzór nad pracą dziekanatu oraz centrum obsługi wydziału sprawuje kierownik.
- Przełożonym kierownika administracyjnego wydziału jest dziekan.
- Kierownik jest przełożonym zatrudnionych na wydziale pracowników administracyjnych. Podstawowe obowiązki pracowników administracyjnych określa Regulamin.
- Szczegółowy zakres zadań kierownika oraz zakres jego odpowiedzialności określa Regulamin.
X. Mienie i gospodarka finansowa Wydziału
§ 19
- Mienie Wydziału jest wydzielonym mieniem Uniwersytetu.
- Uprawnienia i obowiązki dziekana do podejmowania decyzji w sprawach dotyczących mienia Wydziału określone są w zarządzeniu Rektora.
- Dziekan podejmuje decyzje o przekazaniu składników mienia jednostkom organizacyjnym Wydziału i określa formę przekazania.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych Wydziału są odpowiedzialni za prawidłowe wykorzystanie i zabezpieczenie mienia przydzielonego kierowanym przez nich jednostkom.
XI. Postanowienia końcowe
§ 20
Niniejszy regulamin wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Senat Uniwersytetu w trybie uregulowanym w Statucie.
Data dodania: 12 marca 2025