W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Regulamin organizacyjny Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie


I. Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Regulamin organizacyjny Wydziału Humanistycznego określa strukturę i tryb powoływania podmiotów tej jednostki oraz zasady organizacyjnej podległości pracowników, w tym nauczycieli akademickich.
  2. Podstawy prawne niniejszego regulaminu stanowią: Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z dnia 20 lipca 2018 r. (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571) zwana dalej Ustawą, Statut Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie przyjęty uchwałą Nr 40.2024 Senatu Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie z dnia 26 czerwca 2024 r. (zwany dalej Statutem), Regulamin Organizacyjny Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie będący załącznikiem do Zarządzenia Nr R.021.1.118.2024 Rektora Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie z dnia 31 października 2024 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (zwany dalej Regulaminem Organizacyjnym), Regulamin Pracy Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie będący załącznikiem do Zarządzenia Nr R.021.1.73.2024 Rektora Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie z dnia 28 sierpnia 2024 roku w sprawie wprowadzenia zmian do Regulaminu Pracy w Uniwersytecie Jana Długosza w Częstochowie (zwany dalej Regulaminem Pracy), a także inne obowiązujące akty prawne.

§ 2

  1. Wydział Humanistyczny (zwany dalej Wydziałem) jest jednostką organizacyjną o charakterze podstawowym Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (zwanego dalej Uniwersytetem).
  2. Prace naukowo-badawcze prowadzone są na Wydziale w dziedzinie nauk humanistycznych, przede wszystkim w zakresie dyscyplin: historia, językoznawstwo, literaturoznawstwo, filozofia, nauki o kulturze i religii.
  3. Wydział nadzoruje działalność badawczą, badawczo-dydaktyczną i dydaktyczną, prowadzoną w ramach dyscyplin naukowych i kierunków studiów przypisanych do Wydziału.
  4. Wydział prowadzi działalność dydaktyczną na kierunkach przyporządkowanych do dyscyplin naukowych przypisanych do Wydziału, realizuje proces dydaktyczny na tych kierunkach, a także prowadzi działania na rzecz studentów i doktorantów.
  5. Na Wydziale mogą być prowadzone studia podyplomowe, warsztaty, szkolenia oraz kursy dokształcające, których wykaz ogłaszany jest przez władze Wydziału, instytutów i katedr.

II. Struktura organizacyjna Wydziału

§ 3

  1. Jednostkami organizacyjnymi Wydziału są: instytuty, katedry, zakłady.
  2. W skład Wydziału wchodzą: Instytut Historii, Instytut Literaturoznawstwa, Instytut Językoznawstwa i Katedra Filozofii.
  3. W instytutach, katedrach i zakładach mogą powstawać jednostki lub zespoły pomocnicze niemające podstawowego charakteru organizacyjnego.
  4. Na Wydziale funkcjonują rady dyscyplin naukowych, które mają moc opiniodawczo-doradczą.
  5. Na Wydziale funkcjonują kierunkowe zespoły ds. jakości kształcenia, które mają moc opiniodawczo-doradczą.
  6. Jednostki administracyjne Wydziału, podporządkowane w zakresie działalności merytorycznej dziekanowi, stanowią: dziekanat i centrum obsługi wydziału.
  7. Jednostki wymienione w ust. 1 funkcjonują w szczególności w oparciu o Ustawę, Statut, Regulamin.

§ 4

Utworzenie, przekształcenie i likwidacja jednostek organizacyjnych Wydziału następuje zgodnie ze Statutem.

§ 5

Powołanie dziekana, prodziekanów, dyrektorów instytutów, kierowników katedr i innych jednostek wchodzących w skład Wydziału określa Statut i odrębne przepisy Uniwersytetu.


III. Dziekan i prodziekani

§ 6

  1. Wydziałem kieruje dziekan Wydziału (zwany dalej dziekanem) oraz reprezentuje Wydział na zewnątrz i podejmuje określone w Statucie decyzje dotyczące funkcjonowania Wydziału, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do decyzji innych organów.
  2. Dziekan jest przełożonym wszystkich pracowników i studentów Wydziału w zakresie powierzonym przez Rektora.
  3. Dziekan ponosi odpowiedzialność za swoje działania przed Rektorem oraz innymi organami Uczelni.
  4. Szczegółowe zadania dziekana określone są w Statucie i Regulaminie.
  5. Decyzje dziekana są obowiązujące dla całej społeczności Wydziału.
  6. Dziekan może powierzyć wyznaczonym pracownikom Wydziału koordynację niektórych działań związanych z realizacją zadań Wydziału.
  7. W przypadku nieobecności dziekana zastępuje go wyznaczony przez niego prodziekan, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Rektora.
  8. Od decyzji dziekana przysługuje prawo odwołania do Rektora.

§ 7

  1. Dziekan kieruje Wydziałem przy pomocy prodziekanów.
  2. Prodziekani ponoszą odpowiedzialność przed dziekanem.
  3. Szczegółowe kompetencje prodziekanów określa dziekan.
  4. Dziekan może przekazać prodziekanom część kompetencji określonych w Statucie.

IV. Dyrektorzy instytutów i kierownicy katedr

§ 8

  1. Dyrektor instytutu jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników instytutu.
  2. Kierownik katedry jest bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników katedry.
  3. Dyrektor instytutu kieruje instytutem przy pomocy zastępcy, o ile został powołany przez Rektora.
  4. Dyrektor instytutu i kierownik katedry podejmują decyzje w sprawach dotyczących funkcjonowania odpowiednio instytutu lub katedry określonych w Statucie, z wyjątkiem spraw zastrzeżonych do decyzji innych organów.
  5. Decyzje dyrektora instytutu i kierownika katedry są obowiązujące odpowiednio dla wszystkich pracowników instytutu i katedry.
  6. Od decyzji dyrektora instytutu lub kierownika katedry przysługuje odwołanie do dziekana.
  7. Dziekan uchyla decyzję kierownika jednostki organizacyjnej niższego szczebla naruszającą przepisy Ustawy, Statutu lub ważny interes Uczelni.
  8. Zakres kompetencji i obowiązków dyrektorów instytutów oraz kierowników katedr określają: Statut, Regulamin, zarządzenia Rektora.
  9. Podmiotami doradczo-opiniującymi dyrektora instytutu i kierownika katedry są rady dyscyplin naukowych, zgodnie z zakresem określonym przez Statut.

V. Pracownicy Wydziału

§ 9

  1. Pracownikami Wydziału są nauczyciele akademiccy oraz pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi.
  2. Uprawnienia i obowiązki pracowników, o których mowa w ust. 1, a także zasady zatrudniania i wynagradzania oraz rozwiązywania stosunków pracy regulują przepisy Ustawy, Statutu oraz Kodeksu Pracy.

§ 10

  1. Podstawowy zakres obowiązków nauczyciela akademickiego określa Ustawa, Statut oraz Regulamin Pracy Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków nauczyciela akademickiego ustala Rektor. Rektor może upoważnić osoby pełniące funkcje kierownicze w Uczelni do realizacji obowiązku, o którym mowa w zdaniu pierwszym.
  3. Tryb i zasady zatrudniania nauczycieli akademickich określa Statut.
  4. Nauczyciel akademicki może zostać przeniesiony na swój wniosek lub wniosek przełożonych z jednostki organizacyjnej Wydziału, w której jest zatrudniony, do innej jednostki organizacyjnej Wydziału za porozumieniem pracownika i kierowników jednostek organizacyjnych.
  5. Przejście pracownika z Wydziału na inny wydział odbywa się na jego wniosek lub na wniosek przełożonych za obopólną zgodą dziekanów odpowiednich wydziałów. W przypadkach spornych decyzję podejmuje Rektor.
  6. Nauczyciele akademiccy zatrudnieni na Wydziale podlegają okresowym ocenom zgodnie z Ustawą, Statutem oraz uchwałami Senatu Uniwersytetu.

§ 11

  1. Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi współuczestniczą w realizacji zadań statutowych Wydziału.
  2. Tryb i zasady zatrudniania pracowników niebędących nauczycielami akademickimi określa Statut.
  3. Pracownicy Wydziału niebędący nauczycielami akademickimi podlegają w zakresie działalności merytorycznej dziekanowi (w odniesieniu do pracowników dziekanatu oraz centrum obsługi wydziału) oraz kierownictwu jednostek administracyjnych.
  4. Szczegółowe zakresy obowiązków pracowników wymienionych w ust. 1 opracowują ich bezpośredni przełożeni.
  5. Pracownicy niebędący nauczycielami akademickimi podlegają ocenie okresowej.

VI. Kolegium Dziekańskie

§ 12

  1. Na Wydziale funkcjonuje kolegium dziekańskie.
  2. Kolegium dziekańskie jest ciałem doradczo-opiniującym, którego zadaniem jest wyrażanie opinii i rekomendacji w sprawach przekazanych do rozpatrzenia przez dziekana oraz wykonywanie zadań określonych w Statucie lub innych regulaminach.
  3. Skład i zadania kolegium dziekańskiego określa Statut.

§ 13

  1. Posiedzenia kolegium dziekańskiego zwołuje dziekan.
  2. Posiedzenia kolegium dziekańskiego odbywają się stosownie do potrzeb.
  3. Dziekan powiadamia pisemnie lub drogą elektroniczną członków kolegium dziekańskiego o terminie i proponowanym porządku obrad posiedzenia, załączając niezbędne materiały na posiedzenie, nie później niż 5 dni przed wyznaczonym terminem.
  4. Udział w posiedzeniach kolegium dziekańskiego jest obowiązkowy dla każdego członka kolegium. W razie przeszkody uniemożliwiającej udział w posiedzeniu członek kolegium zobowiązany jest zwrócić się pisemnie do dziekana o uznanie jego nieobecności za usprawiedliwioną.
  5. Przewodniczącym kolegium dziekańskiego jest dziekan.
  6. Posiedzenia kolegium dziekańskiego odbywają się pod kierunkiem przewodniczącego lub osoby przez niego wyznaczonej, z wyjątkiem spraw dotyczących oceny działalności przewodniczącego, jeżeli zostaje przeprowadzona.
  7. Posiedzenia kolegium dziekańskiego, w tym podejmowanie uchwał i stanowisk, mogą być przeprowadzane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
    a) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
    b) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia mogą wypowiadać się w jego toku – z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.

§ 14

  1. Kolegium dziekańskie podejmuje uchwały i wyraża opinie poprzez głosowanie.
  2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania, chyba że przepisy Ustawy albo Statutu stanowią inaczej.
  3. Głosowania w sprawach osobowych są tajne, z wyjątkiem składów komisji, o ile Ustawa i Statut nie stanowią inaczej.
  4. Uchwały i protokoły posiedzeń kolegium dziekańskiego są jawne i dostępne dla wszystkich członków społeczności akademickiej. Przyczynami wyłączenia jawności jest ochrona informacji niejawnych.
  5. Od uchwał kolegium dziekańskiego przysługuje odwołanie do Rektora.
  6. Rektor uchyla uchwałę kolegium dziekańskiego w razie jej niezgodności z Ustawą lub Statutem lub naruszenia ważnego interesu Uczelni.

§ 15

  1. Dziekan może powoływać stałe i doraźne komisje wydziałowe.
  2. Przewodniczącym stałych komisji wydziałowych jest dziekan lub odpowiedni prodziekan.
  3. Zakres prac komisji oraz termin posiedzeń komisji określa przewodniczący.
  4. Kolegium dziekańskie wybiera członków komisji stałych na kadencje czteroletnie.
  5. W skład komisji mogą być wybierane osoby spośród pracowników i studentów Wydziału.
  6. Dziekan określa skład oraz okres działania komisji konkursowych.
  7. Kandydatów na członków komisji konkursowych zgłasza dziekan.
  8. Członkowie powołanych komisji mają obowiązek uczestniczenia w ich pracach.

VII. Rady dyscyplin naukowych

§ 16

  1. Na Wydziale Humanistycznym funkcjonują rady dyscyplin naukowych, powołane zgodnie z warunkami określonymi w Statucie.
  2. Skład i tryb powoływania członków rad dyscyplin naukowych określa Statut.
  3. Rady dyscyplin naukowych mają charakter opiniodawczo-doradczy w sprawach dotyczących nauki i dydaktyki w zakresie danej dyscypliny. Ich zadaniem jest wyrażanie opinii i rekomendacji w sprawach przekazanych radzie do rozpatrzenia przez Rektora, dziekana lub dyrektora szkoły doktorskiej.
  4. Szczegółowe zadania rady dyscypliny naukowej określone są w Statucie.
  5. Przewodniczącego rady dyscypliny naukowej wyznacza Rektor.
  6. Do zadań przewodniczącego rady dyscypliny naukowej należy projektowanie i kształtowanie polityki naukowej i badawczej danej dyscypliny.

VIII. Kierunkowe zespoły ds. jakości kształcenia

§ 17

  1. Na Wydziale Humanistycznym funkcjonują kierunkowe zespoły ds. jakości kształcenia dla kierunków studiów, w ramach których prowadzone jest kształcenie.
  2. Kierunkowe zespoły ds. jakości kształcenia na Wydziale tworzy i likwiduje dziekan.
  3. Członków kierunkowych zespołów ds. jakości kształcenia i ich przewodniczących wskazuje dziekan zgodnie z warunkami określonymi w Statucie.
  4. Zespoły realizują zadania w zakresie spraw dotyczących dydaktyki i kształcenia, wynikające ze Statutu oraz regulaminów.
  5. Zespoły pełnią również funkcję opiniodawczo-doradczą w sprawach dotyczących dydaktyki i kształcenia.

IX. Administracja Wydziału

§ 18

  1. Organizacją spraw studenckich na wydziale zajmuje się dziekanat. Szczegółowe zadania dziekanatu określone są w Regulaminie.
  2. Organizacją spraw pracowniczych na Wydziale zajmuje się centrum obsługi wydziału. Szczegółowe zadania centrum określone są w Regulaminie.
  3. Nadzór nad pracą dziekanatu oraz centrum obsługi wydziału sprawuje kierownik.
  4. Przełożonym kierownika administracyjnego wydziału jest dziekan.
  5. Kierownik jest przełożonym zatrudnionych na wydziale pracowników administracyjnych. Podstawowe obowiązki pracowników administracyjnych określa Regulamin.
  6. Szczegółowy zakres zadań kierownika oraz zakres jego odpowiedzialności określa Regulamin.

X. Mienie i gospodarka finansowa Wydziału

§ 19

  1. Mienie Wydziału jest wydzielonym mieniem Uniwersytetu.
  2. Uprawnienia i obowiązki dziekana do podejmowania decyzji w sprawach dotyczących mienia Wydziału określone są w zarządzeniu Rektora.
  3. Dziekan podejmuje decyzje o przekazaniu składników mienia jednostkom organizacyjnym Wydziału i określa formę przekazania.
  4. Kierownicy jednostek organizacyjnych Wydziału są odpowiedzialni za prawidłowe wykorzystanie i zabezpieczenie mienia przydzielonego kierowanym przez nich jednostkom.

XI. Postanowienia końcowe

§ 20

Niniejszy regulamin wchodzi w życie po zatwierdzeniu przez Senat Uniwersytetu w trybie uregulowanym w Statucie.





Data dodania: 12 marca 2025