Zagadnienia na egzamin dyplomowy: Kierunek Filologia, specjalność filologia angielska - studia pierwszego i drugiego stopnia
Filologia angielska
Zagadnienia do egzaminu licencjackiego z językoznawstwa
- Main units of syntax (constituents): phrase, clause, sentence.
- Modification vs. complementation in English syntax
- The internal structure of NPs, AdjPs, and AdverbPs
- The internal structure of PPs, and VPs
- Tense, aspect, and mood in English.
- Discuss the main sentence patterns in English (intransitive, intensive, etc)
- Discuss and illustrate the main syntactic functions – subject, direct/indirect object, etc. and semantic roles in English sentences
- Main kinds of finite and non-finite clauses in English and their syntactic functions
- Construction grammar: intransitive, monotransitive, ditransitive and resultative constructions
- Information packaging constructions: passive and raising constructions
- It-cleft vs. Wh-cleft sentences in English - structure and function
- Main types of adverbial clauses in English
- Why is English considered an isolating (analytic) language and Polish an inflectional language?
- Define and illustrate structural and categorical contrasts between English and Polish
- Define and illustrate functional and morphosyntactic contrasts between English and Polish
Zagadnienia z do egzaminu licencjackiego z historii literatury anglojęzycznej
- Old English literature, its major genres and surviving works.
- Middle English literature: the masterpieces of alliterative revival.
- Middle English drama.
- Geoffrey Chaucer's contribution to the development of English verse.
- Renaissance sonnets in English poetry.
- The Elizabethan theatre. Its conventions, genres, representatives and major works.
- William Shakespeare's dramatic output.
- Metaphysical poets.
- John Milton's contribution to English literature.
- The rise of the novel in English.
- Romanticism: the new theory of poetry.
- Romanticism: major representatives and their works.
- The novel in the Romantic period.
- The Victorian age: the socio-intellectual background.
- The early Victorian novel.
- Realism: major representatives and their works.
- Late Victorian fiction and Victorian popular literature.
- Victorian poetry.
- The first half of the 20th century: the socio-intellectual background.
- The Edwardian novel.
- WW I poetry.
- Modernism: its genesis and development.
- Modernist poetry: major trends and representatives and their works.
- Modernist experiments in prose.
- The English novel of the 1930s and 1940s.
- Angry Young Men and the revival of the English drama.
- The theatre of the Absurd.
- Postmodernism: the characteristics of the movement, major representatives and their works.
- British poetry in the second half of the 20th century.
- The heritage of Native American peoples: major verbal formulas and motifs.
- Colonial literature: major representatives.
- The American Revolution. Literature of the American Enlightenment.
- American Romanticism. Transcendentalism vs. Dark Romanticism.
- Realism and regionalism: definitions of the terms; major representatives and their works.
- American naturalist prose.
- American modernism.
- The Lost Generation.
Zagadnienia do egzaminu licencjackiego z nauczania języka angielskiego
- Charakterystyka grup wiekowych. Zasady nauczania języka angielskiego wmłodszych i starszych klasach szkoły podstawowej.
- Proces uczenia się i nauczania słownictwa w języku angielskim na poziomie szkoły podstawowej.
- Proces uczenia się i nauczania gramatyki w języku angielskim na poziomie szkoły podstawowej.
- Proces uczenia się i nauczania wymowy i pisowni w języku angielskim na poziomie szkoły podstawowej.
- Rozwój umiejętności rozumienia tekstu słuchanego w języku angielskim na poziomie szkoły podstawowej.
- Rozwój umiejętności rozumienia tekstu słuchanego na podstawie historyjek (podejście narracyjne), piosenek i video.
- Rozwój umiejętności rozumienia tekstu pisanego w języku angielskim na poziomie szkoły podstawowej.
- Rozwój umiejętności mówienia w języku angielskim na poziomie szkoły podstawowej, ze szczególnym uwzględnieniem rozwoju kompetencji komunikacyjnej.
- Rozwój umiejętności pisania w języku angielskim na poziomie szkoły podstawowej.
- Typy błędów i techniki poprawiania błędów ucznia w mowie i piśmie.
- Ewaluacja uczniów, typy testów i techniki stosowane na różnych etapach szkoły podstawowej.
- Planowanie kursu językowego, z uwzględnieniem różnych typów programów nauczania, oraz planowanie różnych typów lekcji i przygotowanie materiałów dydaktycznych.
- Gry, zabawy i konkursy, a także plastyka, muzyka i ruch na lekcji języka angielskiego na poziomie szkoły podstawowej.
- Proces zarządzania klasą: specyfika roli nauczyciela, formy pracy, dyscyplina, użycie języka pierwszego, wybór podręcznika.
- Wpływ inteligencji ogólnej i inteligencji wielorakich na przyswajanie języka drugiego.
- Wpływ inteligencji emocjonalnej na przyswajanie języka drugiego.
- Wpływ zdolności językowych na przyswajanie języka drugiego.
- Wpływ stylów poznawczych i stylów uczenia się na przyswajanie języka drugiego.
- Rola osobowości w procesie przyswajania języka drugiego, ze szczególnym uwzględnieniem lęku językowego.
- Rola motywacji w procesie przyswajania języka drugiego.
- Rola strategii uczenia się i strategii komunikacyjnych w procesie przyswajania języka drugiego, ze szczególnym uwzględnieniem strategii bezpośrednich i pośrednich.
- Przyswajanie pierwszego i drugiego języka według behawioryzmu.
- Przyswajanie pierwszego i drugiego języka według natywizmu i mentalizmu.
- Przyswajanie pierwszego i drugiego języka według kognitywizmu.
- Przyswajanie pierwszego i drugiego języka według interakcjonizmu i interakcjonizmu społecznego.
- Wykorzystanie aplikacji i narzędzi internetowych w procesie kształcenia sprawności czytania ze zrozumieniem.
- Wykorzystanie aplikacji i narzędzi internetowych w procesie kształcenia sprawności słuchania ze zrozumieniem.
- Wykorzystanie aplikacji i narzędzi internetowych w procesie kształcenia sprawności mówienia.
- Wykorzystanie aplikacji i narzędzi internetowych w procesie kształcenia sprawności pisania.
- Wykorzystanie aplikacji i narzędzi internetowych w procesie uczenia słownictwa.
- Wykorzystanie aplikacji i narzędzi internetowych w procesie uczenia gramatyki.
- Wykorzystanie aplikacji i narzędzi internetowych w procesie nauczania i ćwiczenia wymowy.
- Wpływ wykorzystania technologii cyfrowych na cechy ucznia nastoletniego.
Zagadnienia do egzaminu licencjackiego, specjalizacje tłumaczeniowe
- Methods, strategies, procedures and techniques of translation– different perspectives.
- Specificity of audiovisual translation.
- Problems with slang translation a translator may encounter.
- Specialistic discourse. Text types and translation
- Theories of and approaches to the notion of equivalence
- Discuss the notion of untranslatability
- Figurative language and translation
- Culture specific translation – discuss
- Humour in translation – main problems
- Problems with literary translation
- Stereotypes in translation and their linguistic realizations
- One text - different translations. Comparison of translated texts.
- Concept of meaning and lexical sense relations e.g., synonymy, polysemy, etc.
- English and Polish language similarities and contrasts (analytic vs. inflectional language)
- Linguistic analysis of Polish and English texts
- Definitions, approaches to and theories of translation
- Translational analysis of Polish-to-English and English-to Polish translated texts
- Typology and definitions of language corpora and corpus tools (theories, examples and practical use)
- Przedstaw dowolny model tłumaczenia ustnego (np. Kirchhoff, Kopczyński, Pöchhacker).
- Objaśnij zagadnienia ekwiwalencji i adekwatności przekładu.
- Omów najistotniejsze funkcje modeli tłumaczenia ustnego.
- Przedstaw parametry odróżniające od siebie przekład pisemny i ustny (wg. Kopczyńskiego).
- Wyjaśnij termin „narzędzia CAT”, a następnie podaj dowolny przykład.
- Wymień i pokrótce opisz dwa rodzaje modeli tłumaczenia ustnego.
- Objaśnij termin „speech shadowing” i podaj przykład jego zastosowania w pracy tłumacza.
Zagadnienia do egzaminu magisterskiego
Zagadnienia do egzaminu magisterskiego z literaturoznawstwa
- The European avant-garde and English modernism. Interactions between literature and the visual arts.
- WW I: literature and propaganda.
- The Harlem Renaissance.
- The innovative tendencies in the American theatre as a reaction against Broadway’s popular performances. The drama of Eugene O’Neill.
- American modernist prose and poetry (E. Hemingway, F.S. Fitzgerald, W. Faulkner,mWallace Stevens, William Carlos Williams, e.e. cummings).
- The internationalization of English literature. The rise of postcolonial literature. The influence of postcolonial theory on contemporary literature.
- Fiction by writers of different ethnic origins in Great Britain.
- Multiethnic literature in the USA.
- The historical turn in contemporary fiction. Types of contemporary historical fiction. The “new historical fiction”: the influence of poststructuralist and postmodernist ideas.
- Neo-Victorian fiction – major representatives; examples.
- Neo-slave narrative – major representatives; examples.
- Literary authorship and celebrity culture. Theories explaining the intensification of literary celebrity culture in the 21st c.
- Literature and terrorism; the influence of the 11th September terrorist attacks on literature; the theme of terrorism in contemporary novels.
- The author and censorship. The Satanic Verses affair.
- Foundations of contemporary literary theory: ancient Greek and Latin literary theory (Plato, Aristotle, Longinus, Quintilian).
- Foundations of contemporary literary theory: English writing about literature from the Renaissance to the end of the 18th c. (Philip Sidney, John Dryden, Samuel Johnson).
- Foundations of contemporary literary theory: English writing about literature in the 19th c. (William Wordsworth, S.T. Coleridge, P.B. Shelley, John Keats, Matthew Arnold, Henry James).
- Foundations of contemporary literary theory: English writing about literature in the first half of the 20th c. (T.S. Eliot, E.M. Forster, Virginia Woolf).
- Liberal humanism. The Cambridge English School. New Criticism.
- Structuralism. Structuralist approaches to literature.
- Poststructuralism and deconstruction.
- Psychoanalysis and literature.
- Feminist literary criticism.
- The main tenets of New Historicism.
- The origins of Trauma Theory and its applications to literature.
- Ecocriticism and ecofeminism.
- The spatial turn in literary studies. Theories of space and types of spatial analysis in literature.
Zagadnienia do egzaminu magisterskiego z językoznawstwa
- Types of signs
- Structuring principles in language: indexicality, iconicity, symbolicity
- Types of deixis
- Linguistic and conceptual categories: prototypicality
- Semasiology vs onomasiology
- Polysemy vs synonymy
- Links between word senses: radial networks
- Salience in conceptual domains: basic level terms
- Conceptual groupings of categories: taxonomies and partonomies (meronymies)
- Frames and domains
- Conceptual metaphor vs conceptual metonymy
- Meaning extension processes: metaphor, metonymy, specialisation, generalisation, feature modification
- Other basic figures of speech and thought (simile, meiosis and hyperbole, irony, paradox and oxymoron)
- The concept of mapping, image schemas and experiential correlations (Primary Metaphor)
- Types of conceptual metaphor: structural, orientational, ontological metaphors
- Image metaphors and synesthetic metaphors
- Event Structure Metaphor
- Constraints on source-target relationships
- Metonymy types (whole-part and part-part metonymies)
- Established models of metonymy: referential, predicational and illocutionary metonymy; Source in Target metonymy vs Target in Source metonymy; varying strengths of contiguity model; active zones; progressive membership constraint model; radial category approach to metonymy
- Mental spaces and blending: blending processes and types of blends
- Construction grammar
Zagadnienia do egzaminu magisterskiego z nauczania języka angielskiego
- Proces uczenia się, nauczania i ewaluacji obszarów językowych, takich jak słownictwo, gramatyka, wymowa i pisownia na poziomie szkoły ponadpodstawowej.
- Rozwój i ewaluacja sprawności językowych takich jak słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie na poziomie szkoły ponadpodstawowej, ze szczególnym uwzględnieniem procesów zachodzących w trakcie percepcji i produkcji języka.
- Proces zarządzania klasą językową, formy pracy, dyscyplina, użycie języka pierwszego, wykorzystanie i ewaluacja podręcznika.
- Role ucznia i nauczyciela. Rozwój autonomii ucznia i strategii uczenia się. Autonomia i rozwój zawodowy nauczyciela.
- Proces przyswajania pierwszego i drugiego języka z punktu widzenia różnych teorii glottodydaktycznych.
- Wpływ czynników neurologicznych, kognitywnych, afektywnych i społecznych na proces przyswajania języka.
- Teorie przyswajania drugiego języka w środowisku naturalnym. Rozwój kompetencji interkulturowej i rola kultury języka drugiego w klasie szkolnej.
- Rola nauczania formalnego w przyswajaniu drugiego języka, transfer językowy oraz wariantywność językowa ucznia.
- Konwencjonalne, komunikacyjne i niekonwencjonalne podejścia i metody nauczania języków obcych, z uwzględnieniem nauczania wspomaganego komputerowo.
- Organizacja zajęć językowych w trybie online – narzędzia i techniki.
- Koncepcja Wspólnoty Dociekań (ang. Community of Inquiry) i jej wpływ na strukturę kursu online.
- Nauczanie wspomagane komputerem w ujęciu a) behawiorystycznym, b) kognitywistycznym, c) konstruktywistycznym d) konektywistycznym
- Wykorzystanie aplikacji i narzędzi internetowych w procesie kształcenia poszczególnych sprawności i komponentów językowych na poziomie szkoły średniej.
- Zasady tworzenia zadań dydaktycznych w środowisku online.
- Wykorzystanie aplikacji i narzędzi cyfrowych w zadaniach opartych o współpracę.
- Internetowe źródła leksykograficzne i referencyjne.
- Gamifikacja (grywalizacja) w kształceniu językowym.
Zagadnienia do egzaminu magisterskiego, specjalizacje tłumaczeniowe
- Przytocz funkcje pełnione przez pamięć krótkotrwałą i długotrwałą podczas tłumaczenia ustnego.
- Opisz zasoby internetowe charakteryzujące się największą użytecznością podczas pracy tłumacza.
- Podaj trzy źródła informacji pomocne podczas wykonywania przekładu technicznego. Uargumentuj swój wybór na podstawie wybranych przykładów.
- Wyjaśnij, dlaczego w pracy tłumacza konieczne jest ciągłe doskonalenie wiedzy i kompetencji z zakresu języka rodzimego.
- Opisz, czym cechują się tłumaczenia interlingwalne (wg. Jakobsona) i podaj dowolne dwa przykłady takiego przekładu.
- Pokrótce opisz, czym charakteryzują się tłumaczenia intersemiotyczne (wg. Jakobsona) i podaj dowolny przykład takiego przekładu.
- Przytocz, a następnie omów najczęstsze problemy tłumaczeniowe pojawiające się podczas przekładu tekstów pisanych.
- Wymień i zwięźle omów najpowszechniejsze problemy tłumaczeniowe pojawiające się podczas przekładu tekstów słuchanych.
- Objaśnij specyfikę tłumaczeń audiowizualnych i podaj dowolny przykład ich zastosowania.
- Wymień i opisz rodzaje tłumaczenia ustnego (wg. Herberta lub Kopczyńskiego).
- Opisz trzy dowolne techniki paratłumaczeniowe. Podaj przykłady ich zastosowania.
- Wyjaśnij funkcje intonacji oraz modulacji głosu podczas wykonywania przekładu ustnego.
- Przytocz najistotniejsze różnice pomiędzy tłumaczeniem szeptanym (chuchotage) i tłumaczeniem kabinowym.
UWAGA:
Znajomość zagadnień z egzaminu licencjackiego jest obligatoryjna dla osób, które nie realizowały specjalizacji tłumaczeniowej na pierwszym stopniu.
Data dodania: 04 marca 2025