Zestaw zagadnień na egzamin dyplomowy na kierunku dziennikarstwo i kultura mediów – studia pierwszego stopnia
Zestaw zagadnień na egzamin dyplomowy na kierunku dziennikarstwo i kultura mediów – studia pierwszego stopnia
- System medialny w Polsce.
- Wybrane modele systemów medialnych na świecie.
- Wybrane teorie komunikowania masowego.
- Pojęcie i specyfika współczesnego dyskursu medialnego.
- Etyka w zawodzie dziennikarza.
- Cechy dziennikarstwa internetowego
- Podstawowe zasady etyki komunikacji.
- Metody badania tekstów medialnych.
- Główne czynniki polityczno-społeczne, kulturowe wpływające na przemianę języka mediów po 1989 roku.
- Dziennikarskie gatunki publicystyczne.
- Dziennikarskie gatunki informacyjne.
- Gatunki dziennikarstwa internetowego.
- Infotainment –termin, przejawy w wypowiedziach dziennikarskich.
- Największe i najpopularniejsze portale społecznościowe: YouTube, Instagram, Facebook, Twitter (aspekt socjologiczny i psychologiczny).
- Blog i jego typologie. Blog w praktyce dziennikarskiej.
- Główne tendencje w języku współczesnych mediów
- Zjawisko potocyzacji języka w mediach.
- Tytuł/ nagłówek tekstu prasowego i internetowego -definicje, cechy, rodzaje.
- Lid –definicja, rodzaje lidów, funkcje.
- Wyróżniki prasy opiniotwórczej.
- Wyróżniki prasy tabloidowej. Zjawisko tabloidyzacji w mediach.
- Agenda setting, ramowanie (framing) –definicja pojęć, wpływ na kształtowanie przekazu medialnego
- Perswazja, manipulacja, wartościowanie i ich przejawy w tekstach medialnych.
- Stereotypy w komunikacji medialnej –wybrane przykłady.
- Nieetyczne zachowania komunikacyjne w mediach (agresja językowa, mowa nienawiści, etykietowanie, stygmatyzacja itp.).
- Nieetyczne zachowania w komunikacji internetowej (hejt, mowa nienawiści itp.).
- Cechy, funkcje i formy kultury popularnej.
- Cechy i typy komunikacji językowej w Internecie i ich cechy.
- Zjawisko cyberkultury XXI wieku.
- Struktura i funkcjonowanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
- Metody budowania wizerunku w mediach.
- Cele, formy i funkcje komunikacji interpersonalnej.
Zestaw zagadnień na egzamin dyplomowy na kierunku dziennikarstwo i kultura mediów – studia drugiego stopnia
- Dyskurs: różne aspekty i sposoby rozumienia dyskursu w praktyce komunikacyjno-społecznej.
- Specyfika dyskursu medialnego i jego definicje.
- Zasady etyki języka w komunikacji medialnej.
- Wartości i wartościowanie w komunikacji medialnej (sposoby i funkcje wartościowania, językowe sposoby i środki wyrażania wartości).
- Podstawy aksjolingwistyki: założenia, główne zasady etyki słowa/komunikacji.
- Socjolingwistyczne uwarunkowania komunikacji medialnej (kontekst, sytuacja komunikacyjna, medium i uczestnicy).
- Formy transferu informacji i obiegi informacji w ujęciu historycznym.
- Wybrane typologie gatunków medialnych/ dziennikarskich.
- Gatunki dziennikarskie, gatunki medialne. Gatunek a format medialny.
- Wybrane metody badań tekstów medialnych (komunikacji medialnej) w perspektywie lingwistycznej (np. metody dyskursywne, badania multimodalne, onomastyka medialna, analiza zawartości).
- Zjawiska komunikacyjno-stylistyczne w wypowiedziach dziennikarskich i medialnych (np. eklektyczność, potocyzacja, kolokwializacja, wulgaryzacja/ dewulgaryzacja, interakcyjność, profesjonalizacja).
- Zewnątrzjęzykowe przyczyny przemian języka polskiego po 1989 roku, tendencje rozwojowe w polszczyźnie po 1990 roku.
- Najważniejsze tendencje rozwojowe w najnowszej polszczyźnie, w tym w polszczyźnie w mediach.
- Prasa przed rokiem 1989 w Polsce.
- Radio i telewizja przed rokiem 1989 w Polsce (sytuacja prawna, zasady funkcjonowania).
- Media a cenzura w Polsce przed 1989 roku. Zmiany na rynku medialnym w Polsce po 1989 roku.
- Typologia źródeł informacji dziennikarskiej.
- Interpretacja tekstu literackiego w tekstach dziennikarskich.
- Tekst kultury – zakres i znaczenie terminu.
- Techniki narracyjne we współczesnym reportażu.
- Reportaż – definicja gatunku, poetyka. Analiza wybranych przykładów.
- Felietony literackie – charakterystyka gatunku i współczesne przykłady.
- Performans, teatralizacja, widowiskowość, estetyzacja życia codziennego – zakres i znaczenie terminów.
- Teatralizacja w kulturze i mediach.
- Sztuka audiowizualna jako nośnik ideologii.
- Instytucje kultury w Polsce – zasady funkcjonowania.
- Strategie marketingowe i public relations w instytucji kultury.
- Radio a literatura – gatunki literatury audialnej.
- Liternet – definicja i charakterystyka zjawiska.
- Kultura masowa – definicje, teksty i praktyki kulturowe.
- Zasady etyki dziennikarskiej.
- Akty prawne regulujące pracę dziennikarza w Polsce.
- „Logos”, „patos”, „etos” w retoryce: omów pojęcia, odwołując się do wybranych tekstów współczesnej kultury.
- Interdyscyplinarność retoryki.
- Dawna i współczesna retoryka wobec prawdy i etyki (norm etycznych).
- Znaczenie komunikowania pozawerbalnego i retoryki wizualnej (wizualności).
Data dodania: 04 marca 2025