W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zestaw zagadnień na egzamin dyplomowy na kierunku dziennikarstwo i kultura mediów – studia pierwszego stopnia

Zestaw zagadnień na egzamin dyplomowy na kierunku dziennikarstwo i kultura mediów – studia pierwszego stopnia

  1. System medialny w Polsce.
  2. Wybrane modele systemów medialnych na świecie.
  3. Wybrane teorie komunikowania masowego.
  4. Pojęcie i specyfika współczesnego dyskursu medialnego.
  5. Etyka w zawodzie dziennikarza.
  6. Cechy dziennikarstwa internetowego
  7. Podstawowe zasady etyki komunikacji.
  8. Metody badania tekstów medialnych.
  9. Główne czynniki polityczno-społeczne, kulturowe wpływające na przemianę języka mediów po 1989 roku.
  10. Dziennikarskie gatunki publicystyczne.
  11. Dziennikarskie gatunki informacyjne.
  12. Gatunki dziennikarstwa internetowego.
  13. Infotainment –termin, przejawy w wypowiedziach dziennikarskich.
  14. Największe i najpopularniejsze portale społecznościowe: YouTube, Instagram, Facebook, Twitter (aspekt socjologiczny i psychologiczny).
  15. Blog i jego typologie. Blog w praktyce dziennikarskiej.
  16. Główne tendencje w języku współczesnych mediów
  17. Zjawisko potocyzacji języka w mediach.
  18. Tytuł/ nagłówek tekstu prasowego i internetowego -definicje, cechy, rodzaje.
  19. Lid –definicja, rodzaje lidów, funkcje.
  20. Wyróżniki prasy opiniotwórczej.
  21. Wyróżniki prasy tabloidowej. Zjawisko tabloidyzacji w mediach.
  22. Agenda setting, ramowanie (framing) –definicja pojęć, wpływ na kształtowanie przekazu medialnego
  23. Perswazja, manipulacja, wartościowanie i ich przejawy w tekstach medialnych.
  24. Stereotypy w komunikacji medialnej –wybrane przykłady.
  25. Nieetyczne zachowania komunikacyjne w mediach (agresja językowa, mowa nienawiści, etykietowanie, stygmatyzacja itp.).
  26. Nieetyczne zachowania w komunikacji internetowej (hejt, mowa nienawiści itp.).
  27. Cechy, funkcje i formy kultury popularnej.
  28. Cechy i typy komunikacji językowej w Internecie i ich cechy.
  29. Zjawisko cyberkultury XXI wieku.
  30. Struktura i funkcjonowanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
  31. Metody budowania wizerunku w mediach.
  32. Cele, formy i funkcje komunikacji interpersonalnej.


Zestaw zagadnień na egzamin dyplomowy na kierunku dziennikarstwo i kultura mediów – studia drugiego stopnia

  1. Dyskurs: różne aspekty i sposoby rozumienia dyskursu w praktyce komunikacyjno-społecznej.
  2. Specyfika dyskursu medialnego i jego definicje.
  3. Zasady etyki języka w komunikacji medialnej.
  4. Wartości i wartościowanie w komunikacji medialnej (sposoby i funkcje wartościowania, językowe sposoby i środki wyrażania wartości).
  5. Podstawy aksjolingwistyki: założenia, główne zasady etyki słowa/komunikacji.
  6. Socjolingwistyczne uwarunkowania komunikacji medialnej (kontekst, sytuacja komunikacyjna, medium i uczestnicy).
  7. Formy transferu informacji i obiegi informacji w ujęciu historycznym.
  8. Wybrane typologie gatunków medialnych/ dziennikarskich.
  9. Gatunki dziennikarskie, gatunki medialne. Gatunek a format medialny.
  10. Wybrane metody badań tekstów medialnych (komunikacji medialnej) w perspektywie lingwistycznej (np. metody dyskursywne, badania multimodalne, onomastyka medialna, analiza zawartości).
  11. Zjawiska komunikacyjno-stylistyczne w wypowiedziach dziennikarskich i medialnych (np. eklektyczność, potocyzacja, kolokwializacja, wulgaryzacja/ dewulgaryzacja, interakcyjność, profesjonalizacja).
  12. Zewnątrzjęzykowe przyczyny przemian języka polskiego po 1989 roku, tendencje rozwojowe w polszczyźnie po 1990 roku.
  13. Najważniejsze tendencje rozwojowe w najnowszej polszczyźnie, w tym w polszczyźnie w mediach.
  14. Prasa przed rokiem 1989 w Polsce.
  15. Radio i telewizja przed rokiem 1989 w Polsce (sytuacja prawna, zasady funkcjonowania).
  16. Media a cenzura w Polsce przed 1989 roku. Zmiany na rynku medialnym w Polsce po 1989 roku.
  17. Typologia źródeł informacji dziennikarskiej.
  18. Interpretacja tekstu literackiego w tekstach dziennikarskich.
  19. Tekst kultury – zakres i znaczenie terminu.
  20. Techniki narracyjne we współczesnym reportażu.
  21. Reportaż – definicja gatunku, poetyka. Analiza wybranych przykładów.
  22. Felietony literackie – charakterystyka gatunku i współczesne przykłady.
  23. Performans, teatralizacja, widowiskowość, estetyzacja życia codziennego – zakres i znaczenie terminów.
  24. Teatralizacja w kulturze i mediach.
  25. Sztuka audiowizualna jako nośnik ideologii.
  26. Instytucje kultury w Polsce – zasady funkcjonowania.
  27. Strategie marketingowe i public relations w instytucji kultury.
  28. Radio a literatura – gatunki literatury audialnej.
  29. Liternet – definicja i charakterystyka zjawiska.
  30. Kultura masowa – definicje, teksty i praktyki kulturowe.
  31. Zasady etyki dziennikarskiej.
  32. Akty prawne regulujące pracę dziennikarza w Polsce.
  33. „Logos”, „patos”, „etos” w retoryce: omów pojęcia, odwołując się do wybranych tekstów współczesnej kultury.
  34. Interdyscyplinarność retoryki.
  35. Dawna i współczesna retoryka wobec prawdy i etyki (norm etycznych).
  36. Znaczenie komunikowania pozawerbalnego i retoryki wizualnej (wizualności).




Data dodania: 04 marca 2025