Wydarzenia
Zarządzenie Rektora z dnia 11 maja 2020 r. w sprawie wprowadzenia zasad weryfikacji uzyskania efektów uczenia się określonych w programie studiów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację
Data dodania: 19-05-2020
Zarządzenie wewnętrzne Nr R.021.1.41.2020 Rektora Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie z dnia 11 maja 2020 r. w sprawie wprowadzenia zasad weryfikacji uzyskania efektów uczenia się określonych w programie studiów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację, w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19
Na podstawie art. 23 ust. 1 i 2 w związku z art. 76a ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2020 r. poz. 85, z późn. zm.) oraz § 24 ust. 1-3 statutu Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie w związki z § 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 23 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania niektórych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 511, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1
1. W roku akademickim 2019/2020 w ramach studiów pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów doktoranckich, studiów podyplomowych oraz innych form kształcenia ustawicznego możliwa jest organizacja weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów, w tym przeprowadzania zaliczeń i egzaminów kończących określone zajęcia, poza siedzibą Uczelni z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację.
2. W roku akademickim 2019/2020 możliwe jest przeprowadzenie egzaminu dyplomowego lub egzaminu końcowego w przypadku studiów podyplomowych, szkoleń lub kursów, w porozumieniu ze studentem lub słuchaczem poza siedzibą Uczelni z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę jego przebiegu i rejestrację. Terminy złożenia pracy dyplomowej i zasady przesunięcia terminu złożenia pracy określa Regulamin studiów.
3. Nadzór nad prawidłowym przeprowadzaniem zaliczeń i egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych sprawuje dziekan lub prodziekan ds. studencko-dydaktycznych a w przypadku jednostek ogólnouczelnianych prowadzących działalność dydaktyczną dyrektor lub jego zastępca.
4. Wytyczne dotyczące organizacji i przeprowadzania zaliczeń oraz egzaminów, o których mowa w ust. 1 i 2, z wykorzystaniem technologii informatycznych określa załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
5. Rekomenduje się w szczególności następujące technologie informatyczne:
1) platforma enauka.ujd.edu.pl,
2) Microsoft Office365 (w szczególności MS Teams),
3) program Google Meet,
4) program Google Classroom,
5) program Skype
6) program ZOOM.
6. Wsparcia technicznego w przypadku przygotowania zaliczeń i egzaminów przeprowadzanych poza siedzibą Uczelni z wykorzystaniem technologii informatycznych udziela Centrum Kształcenia na Odległość oraz Zespół Systemów Informatycznych i Obsługi Dydaktyki.
7. W przypadku adaptacji egzaminu lub zaliczenia do potrzeb osób z niepełnosprawnościami należy stosować technologie informatyczne dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami zgodnie z rekomendacjami pełnomocnika rektora ds. osób z niepełnosprawnością.
§ 2
1. Możliwe jest dokonywanie przez nauczycieli akademickich zmian w karcie przedmiotu w zakresie form i metod weryfikacji efektów uczenia się oraz warunków zaliczenia w celu przeprowadzenia weryfikacji efektów uczenia się w sposób określony w § 1 (przy czym nie wymagają zmian w karcie przedmiotu sformułowania „zaliczenie" oraz „egzamin", które oznaczają zarówno zaliczenie oraz egzamin przeprowadzony w siedzibie Uczelni, jak i przeprowadzone z wykorzystaniem technologii informatycznych).
2. Wprowadzenie zmian, o których mowa w ust. 1, w przypadku studiów pierwszego i drugiego stopnia, studiów magisterskich oraz studiów doktoranckich wymaga akceptacji dziekana lub dyrektora jednostki prowadzącej działalność dydaktyczną.
3. Wprowadzenie zmian, o których mowa w ust. 1, w przypadku studiów podyplomowych oraz innych form kształcenia ustawicznego wymaga akceptacji dziekana lub dyrektora jednostki prowadzącej działalność dydaktyczną po wcześniejszej opinii kierownika studiów podyplomowych lub kierownika innych form kształcenia ustawicznego.
4. Informacje o wprowadzonych zmianach oraz terminach egzaminów i zaliczeń przekazywane są niezwłocznie studentom za pośrednictwem systemu USOS-web oraz ogłaszane na stronie internetowej jednostki.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania
Rektor
Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego
im. Jana Długosza w Częstochowie
prof. dr hab. Anna Wypych-Gawrońska
Załącznik nr 1 do Zarządzenia wewnętrznego Nr R021.1.41.2020
Wytyczne dotyczące organizacji i przeprowadzania weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się określonych w programie studiów z wykorzystaniem technologii informatycznych
1. Przeprowadzanie zaliczeń i egzaminów końcowych oraz innych form weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się, ustnych i pisemnych z danego przedmiotu:
1) przed rozpoczęciem zaliczenia lub egzaminu należy zweryfikować tożsamość wszystkich zdających, w tym na podstawie logowania do poczty wewnętrznej Uczelni ujd.edu.pl, st.ujd.edu.pl albo na platformie enauka.ujd.edu.pl; z uwzględnieniem możliwości składania przez osobę zdającą oświadczenia o samodzielnym wykonaniu zaliczenia albo egzaminu;
2) liczbę zdających należy dostosować do wykorzystywanej technologii informatycznej; w przypadku zaliczenia lub egzaminu ustnego kamery internetowe zarówno u nauczyciela egzaminującego lub członków komisji egzaminacyjnej, jak i osoby zdającej muszą pozostać włączone na czas trwania zaliczenia lub egzaminu; w przypadku nagrywania zaliczenia albo egzaminu osoba zdająca powinna zostać poinformowana przez nauczyciela egzaminującego o ochronie danych osobowych zgodnie z wzorem informacji stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia lub powinno być zarejestrowane na nagraniu oświadczenie osoby zdającej o zapoznaniu się z informacją dotyczącą ochrony danych osobowych;
3) w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie przebiegu zaliczenia lub egzaminu nauczyciel egzaminujący, po uprzednim upomnieniu studenta, doktoranta lub słuchacza dopuszczającego się naruszenia, może zarządzić przerwanie zaliczenia lub egzaminu wobec tej osoby;
4) w przypadku przerwania zaliczenia lub egzaminu z przyczyn niezależnych od studenta, doktoranta, słuchacza lub nauczyciela egzaminującego, gdy wznowienie zaliczenia lub egzaminu nie jest możliwe, zaliczenie lub egzamin należy powtórzyć w innym terminie;
5) w przypadku, gdy przebieg zaliczenia lub egzaminu jest rejestrowany w formie nagrania, należy je przechowywać przez okres minimum 14 dni od daty zaliczenia lub egzaminu (w przypadku zaliczeń lub egzaminów pisemnych przeprowadzonych na platformie enauka.ujd.edu.pl wyniki zostaną zarchiwizowane na platformie) lub do czasu sporządzenia pisemnego protokołu zaliczenia lub egzaminu; obowiązek usuwania nagrania należy do nauczyciela egzaminującego;
6) powyższe zasady powinny być stosowane także w przypadku innych form weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się (np. kolokwiów), jeśli wymagają one szczególnego zastosowania technologii informatycznych.
2. Przeprowadzanie egzaminu dyplomowego lub egzaminu końcowego w przypadku studiów podyplomowych, szkoleń lub kursów:
1) dziekan lub dyrektor jednostki ogólnouczelnianej określa w porozumieniu z promotorem, recenzentem i osobą zdającą program technologii informatycznej, który zostanie wykorzystany w czasie egzaminu (do obecności w trakcie egzaminu może być dopuszczona przez dziekana lub dyrektora osoba, niebędąca członkiem komisji, spośród pracowników jednostki, służąca komisji wsparciem technicznym);
2) w celu przystąpienia do egzaminu osoba zdająca musi:
- dysponować urządzeniem obsługującym wybraną technologię informatyczną, wyposażonym w kamerę i mikrofon oraz posiadać dostęp do sieci Internet, zapewniające odpowiedną jakość przekazu audio i wideo, kamery internetowe zarówno u członków komisji egzaminacyjnej, jak i osoby zdającej muszą pozostać włączone na czas trwania egzaminu,
- przygotować pomieszczenie, w którym będzie zdawała egzamin w taki sposób, aby nie przebywała w nim żadna inna osoba, nie znajdowały się w nim żadne inne urządzenia multimedialne (w szczególności telefony, tablety itp.) z wyjątkiem urządzenia, za pośrednictwem którego będzie prowadzony egzamin (dopuszcza się obecność w pomieszczeniu innych osób, o ile wynika to z warunków adaptacji egzaminu dyplomowego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, z zachowaniem warunków bezpieczeństwa związanych ze stanem zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii);
3) przed rozpoczęciem egzaminu należy zweryfikować tożsamość osoby zdającej;
4) przed rozpoczęciem egzaminu komisja informuje osobę zdającą o zasadach przeprowadzenia egzaminu, w tym osoba zdająca powinna zostać poinformowana o przetwarzaniu danych osobowych zgodnie z wzorem informacji stanowiącym załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia lub powinno być zarejestrowane na nagraniu oświadczenie osoby zdającej o zapoznaniu się z informacją dotyczącą ochrony danych osobowych;
5) komisji przysługuje prawo weryfikacji warunków dotyczących pomieszczenia, wymienionych w punkcie 2, w którym przebywa osoba zdająca; stwierdzenie przez komisję braku spełnienia warunków, jakie musi spełniać pomieszczenie, skutkuje wstrzymaniem rozpoczęcia egzaminu. Osoba zdająca zobowiązana jest doprowadzić pomieszczenie do stanu zgodnego z wytycznymi komisji. W przypadku odmowy lub braku możliwości spełnienia wymagań określonych przez komisję egzamin nie jest przeprowadzany. Dziekan lub dyrektor jednostki ogólnouczelnianej wyznacza w porozumieniu z przewodniczącym komisji i osobą zdającą dodatkowy termin egzaminu;
6) w trakcie trwania egzaminu osoba zdająca ma obowiązek udostępniania dźwięku i obrazu (nie jest dopuszczalne wyłączanie kamery oraz wyłączanie lub wyciszanie mikrofonu) oraz nieprzerwanie znajdować się w kadrze kamery. Na żądanie komisji student ma obowiązek udostępnić ekran swojego urządzenia, o ile stosowana technologia informatyczna zapewnia taką funkcjonalność;
7) stwierdzenie przez komisję naruszenia warunków egzaminu, będącego następstwem zawinionego przez osobę zdającą działania, skutkuje przerwaniem egzaminu; dziekan lub dyrektor jednostki ogólnouczelnianej wyznacza drugi termin egzaminu;
8) w przypadku przerwania połączenia lub niedostatecznej jakości połączenia pomiędzy osobą zdającą a wszystkimi członkami komisji w trakcie trwania egzaminu dyplomowego, wynikającego z sytuacji niezależnej od osoby zdającej lub członków komisji, należy niezwłocznie podjąć próbę wznowienia połączenia; w przypadku gdy wznowienie połączenia nie jest możliwe, egzamin należy powtórzyć w innym terminie;
9) po przeprowadzeniu egzaminu i ustaleniu oceny z egzaminu należy niezwłocznie poinformować osobę zdającą o wyniku egzaminu za pośrednictwem technologii informatycznej stosowanej do jego przeprowadzania;
10) egzamin jest rejestrowany przez jednostkę, nagranie z przebiegu egzaminu przechowuje się przez co najmniej 6 miesięcy; obowiązek usuwania nagrania należy do pracownika dziekanatu wskazanego przez dziekana lub pracownika jednostki ogólnouczelnianej wskazanego przez dyrektora;
11) z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, który zostaje zatwierdzony przez wszystkich członków komisji.
Załącznik nr 2 do Zarządzenia wewnętrznego Nr R021.1.41.2020
Informacja o ochronie danych osobowych w przypadku dokonywania nagrania zaliczenia lub egzaminu z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację
Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, ul. Waszyngtona 4/8, 42-200 Częstochowa, administrator Pani/Pana danych osobowych informuje, że w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Pani/Pana dane osobowe przetwarzane w celu realizacji procesu kształcenia, na podstawie przepisu prawa lub do wykonania umowy (w przypadku szkoleń, kursów), będą obecnie przetwarzane w przypadku nagrań zaliczeń i egzaminów z wykorzystaniem technologii informatycznych zapewniających kontrolę ich przebiegu i rejestrację.
Dane mogą być przetwarzane z wykorzystaniem następujących technologii informatycznych:
1) platforma enauka.ujd.edu.pl,
2) Microsoft Office365 (w szczególności MS Teams),
3) program Google Meet,
4) program Google Classroom,
5) program Skype
6) program ZOOM.
W związku z tym Pani/Pana dane osobowe w zakresie niezbędnym do zrealizowania działania w procesie kształcenia, takich jak przeprowadzenie zaliczenia lub egzaminu, będą przekazane podmiotom zewnętrznym (z wyjątkiem platformy enauka.ujd.edu.pl) będącym dostawcami ww. technologii informatycznych.
Nagrania z przebiegu rejestrowanych zaliczeń i egzaminów przechowywane będą przez okres 14 dni w przypadku zaliczeń i egzaminów odbywających się w ciągu semestru lub 6 miesięcy w przypadku egzaminu dyplomowego albo egzaminu końcowego.
Posiada Pani/Pan, w uzasadnionych przypadkach, prawo dostępu do nagrań oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy Pani/Pan uzna, iż przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r.