Wydarzenia
Pierwsza edycja konkursu „Mistrz Ortografii"
Data dodania: 24-06-2013
28 maja 2013 roku odbyła się pierwsza edycja konkursu „Mistrz Ortografii", który został zainicjowany, przygotowany i przeprowadzony przez pracowników naukowych Instytutu Filologii Polskiej. Honorowy Patronat nad imprezą objęli: Prezydent Miasta Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, Rektor Akadami Jana Długosza dr hab. Zygmunt Bąk, prof. AJD oraz dziennik „Życie Częstochowy i Powiatu".
Wydarzenie odnotowane zostało przez lokalne media - telewizję Orion, czasopismo internetowe studentów polonistyki AJD „Logos", portal internetowy czestochowa.naszemiasto.pl, cz.info.pl, czestochowa.pl, no i współorganizatora „Życie Częstochowy i Powiatu", a przebieg dyktanda transmitowano w formie NEWS-a na stronie głównej AJD jako najnowszą wiadomość 28 maja.
Dyktando rozpoczęło się o godzinie 11:30. Konkurs uroczyście otworzył Jego Magnificencja Rektor AJD prof. Zygmunt Bąk. Głos zabrali także Dziekan Wydziału Filologiczno-Historycznego dr hab., prof. AJD, Agnieszka Czajkowska oraz Dyrektor Instytutu Filologii Polskiej dr hab., prof. AJD, Adam Regiewicz. Sprawdzian odczytał aktor częstochowskiego teatru Adam Hutyra.
Pracownicy naszego Instytutu aktywnie włączyli się do przygotowania i sprawnego przeprowadzenia przedsięwzięcia: wicedyrektor do spraw dydaktycznych dr Dorota Suska czuwała nad organizacją i przebiegiem całej imprezy, dr Małgorzata Dawidziak-Kładoczna opracowała tekst dyktanda, zaś inni pracownicy wraz ze studentami specjalności nauczycielskiej sprawdzili wszystkie teksty dyktanda i wyłonili „Mistrza Ortografii 2013". O drugim i trzecim miejscu zadecydowała ustna dogrywka, w której uczestnicy konkursu wykazali się wiedzą teoretyczną, odpowiadając na przygotowane wcześniej pytania.
I Dyktando dla szkół ponadgimnazjalnych „Mistrz Ortografii 2013" to ważna inicjatywa naszego Instytutu. Pierwsza edycja zyskała bardzo duże zainteresowanie wśród uczniów częstochowskich szkół, o czym świadczy zapełniona piękna i nowoczesna aula w budynku Wydziału Nauk Społecznych AJD przy ul. Zbierskiego 2/4. Mamy nadzieję, że to zainteresowanie będzie stale rosło, a nasze częstochowskie dyktando stanie się tak znane i prestiżowe w regionie jak katowickie Ogólnopolskie Dyktando, odbywające się od 1987 roku dzięki pomysłowi Krystyny Bochenek. Być może kiedyś częstochowski Mistrz Ortografii sięgnie po tytuł Mistrza Polskiej Ortografii, może nawet zostanie Arcymistrzem Polskiej Ortografii.
Nasz konkurs adresowany jest do uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Poprzez organizowane cyklicznie dyktando chcemy wdrożyć młodzież szkół średnich do samokontroli i samokształcenia w zakresie poprawności ortograficzno-interpunkcyjnej oraz doprowadzić do integracji społeczności szkolnej, a przede wszystkim do refleksji nad tym, jak się wypowiada. Za cel stawiamy sobie kształtowanie postaw dbałości o piękno języka ojczystego, zwłaszcza zwracanie uwagi na poprawność ortograficzno-interpunkcyjną oraz doskonalenie umiejętności wykorzystywania znajomości zasad ortograficznych i interpunkcyjnych w praktyce pisarskiej, nawyku korzystania z różnych opracowań poprawnościowych. Szkoły, z których będą pochodzili mistrzowie ortografii, tj. finaliści zajmujący pierwsze, drugie i trzecie miejsce, otrzymają puchar i tytuł „Kuźnia Ortografii".
„Mistrz Ortografii 2013" i wicemistrzowie otrzymali cenne nagrody rzeczowe, jednak zaszczepienie potrzeby doskonalenia sztuki poprawnego posługiwania się językiem ojczystym w piśmie wydaje się bezcennym efektem naszych działań popularyzatorskich, tym bardziej, że współczesna młodzież coraz częściej korzysta z e-booków i edytorów tekstu, a coraz rzadziej czyta tradycyjne książki czy przegląda publikacje poprawnościowe.
Na uznanie zasługują nasi studenci, którzy jak zawsze dumnie promowali Instytut Filologii Polskiej, udzielając wszelkich informacji zainteresowanym gościom, gawędząc i zachęcając swoich młodszych kolegów i koleżanki do dołączenia i poszerzenia grona przyszłych filologów, a przede wszystkim aktywnie włączyli się w prace podczas trwania konkursu: pilnowali porządku w czasie dyktanda i pomagali je sprawdzać.