Dla kandydatów - kierunki studiów - Filologia polska - studia pierwszego stopnia
Dla kandydatów - kierunki studiów - Filologia polska
Filologia polska - studia pierwszego stopnia
specjalności:
- nauczycielska
- edytorsko-redaktorska
- film i realizacja obrazu filmowego
Charakterystyka studiów
Studia pierwszego stopnia na kierunku filologia polska trwają trzy lata i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata w zakresie filologii polskiej z wybraną specjalnością.
Na studiach stacjonarnych liczba godzin wynosi nie mniej niż 1800, co daje 180 punktów ECTS. Po pierwszym roku student dokonuje wyboru jednej z proponowanych specjalności.
Na studiach niestacjonarnych łączna liczba godzin wynosi nie mniej niż 60% ogólnej liczby godzin na studiach stacjonarnych, pozostałych 40% godzin studenci realizują w ramach pracy indywidualnej, co daje 180 punktów ECTS. Specjalność nauczycielska realizowana jest od pierwszego roku, w wymiarze godzinowym i z uprawnieniami analogicznymi do tych, które uzyskuje absolwent studiów stacjonarnych.
Sylwetka absolwenta
Dzięki studiom pierwszego stopnia absolwent otrzymuje ogólne wykształcenie humanistyczne, uzyskując zarazem gruntowne przygotowanie w zakresie wiedzy o literaturze, językoznawstwa oraz podstawy wiedzy na temat kultury polskiej i europejskiej. Kształcenie podstawowe dostarcza wiedzy ogólnopolonistycznej i - szerzej - ogólnohumanistycznej zgodnie ze standardami nauczania kierunkowego oraz z koncepcją nowoczesnej polonistyki.
Absolwent studiów zawodowych uzyskuje umiejętności: analizy tekstu literackiego, wypowiedzi językowej, tekstu kultury w szerokim kontekście oraz samodzielnego wartościowania tychże zjawisk i procesów w aspekcie synchronicznym i diachronicznym; potrafi posługiwać się nowoczesnymi technologiami multimedialnymi w zakresie pozyskiwania i twórczego przetwarzania informacji; uzyskuje podstawy do indywidualnego rozwijania zainteresowań humanistycznych, twórczej aktywności; dostrzega i rozwiązuje problemy zawodowe; jest przygotowany do aktywnego, kreatywnego funkcjonowania we współczesnym świecie. Absolwent studiów zawodowych jest otwarty na rozwój i doskonalenie własnego warsztatu badawczego oraz jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Absolwent specjalności nauczycielskiej (studia pierwszego stopnia) uzyskuje wiedzę w zakresie dydaktyki literatury i języka polskiego, teorii nauczania integrującego; rozwija poznawczą dociekliwość, poszukuje sposobów optymalizacji procesu dydaktycznego; potrafi oryginalnie opracować i przeprowadzić zajęcia dydaktyczne z wykorzystaniem technik multimedialnych; zna tradycyjne oraz dostosowane do zreformowanego szkolnictwa metody ewaluacji. Student zdobywa kwalifikacje potrzebne do pracy w szkolnictwie i placówkach oświatowych (w szkole podstawowej); uprawnienia do nauczania języka polskiego otrzymuje jednak dopiero po ukończeniu studiów II stopnia.
Absolwent specjalności edytorsko-redaktorskiej (studia pierwszego stopnia) zdobywa kompetencje i umiejętności w zakresie redagowania i przygotowania do druku tekstów współczesnych (użytkowych, naukowych oraz literackich). Zna podstawowe pojęcia związane z edytorstwem tekstów i typografią; posiada umiejętność korekty oraz komputerowej edycji; poznaje zasady funkcjonowania wydawnictwa w zmieniających się warunkach ekonomiczno-społecznych. Swoje umiejętności doskonali w trakcie zajęć warsztatowych oraz praktyk. Absolwent przygotowany jest do wykonywania pracy edytora i redaktora w wydawnictwach, redakcjach prasowych i internetowych, reklamie oraz instytucjach kulturalno-oświatowych, urzędach publicznych w zakresie: edycji i redakcji wydawnictw zwartych, prasowych i internetowych, reklamowych, promocyjnych.
Absolwent specjalności film i realizacja obrazu filmowego (studia pierwszego stopnia) posiada wiedzę z zakresu teorii i historii filmu światowego i polskiego, zna specyfikę filmu w obiegu informacji kulturowej oraz w komunikacji medialnej. Zdobywa umiejętności z zakresu przygotowania tekstów o charakterze krytycznym, doskonali umiejętności analizy oraz interpretacji filmu. Wpisuje swoje indywidualne zainteresowania w działania o charakterze filmoznawczym poprzez włączanie się w tworzone pokazy, festiwale czy imprezy filmowe. Zyskuje świadomość roli filmu w kształtowaniu tożsamości lokalnej i narodowej.
Absolwent jest przygotowany do pracy w instytucjach kultury i w mediach, w instytucjach zajmujących się komunikacją publiczną oraz jako krytyk filmowy.