Dla kandydatów - kierunki studiów - Dziennikarstwo i kultura mediów - studia pierwszego stopnia
Dla kandydatów - kierunki studiów - Dziennikarstwo i kultura mediów
Dziennikarstwo i kultura mediów - studia pierwszego stopnia,
stacjonarne (dzienne) i niestacjonarne (zaoczne)
Dostępne specjalności na studiach I stopnia:
- dziennikarstwo internetowe
- media regionalne
- edytorsko-redaktorska
Celem studiów I stopnia na kierunku dziennikarstwo i kultura mediów jest wykształcenie absolwenta, posiadającego wszechstronne przygotowanie do pracy w mediach (także elektronicznych), instytucjach kultury oraz różnego rodzaju przedsiębiorstwach, posiadających działy PR i prowadzących własną strategię budowania wizerunku oraz zarządzania informacją. Program studiów eksponuje kreatywność studenta, dojrzałość i odpowiedzialność intelektualną, przygotowując do aktywnego uczestnictwa w dyskursie publicznym i szeroko rozumianym życiu kulturalnym oraz społecznym. W programie kształcenia zwrócono szczególną uwagę na odpowiedzialne władanie słowem jako na fundament profesjonalnej, etycznej aktywności medialnej oraz na znaczenie badawczej refleksji nad językiem jako wciąż najważniejszym narzędziem komunikacji. Specyfika kierunku na poziomie studiów I stopnia polega na uwzględnieniu w programie głównych tradycji, szkół i kierunków oraz teorii w humanistyce, skoncentrowanych wokół zjawisk zachodzących w języku, komunikacji oraz w mediach. Znajdujące się w nim treści z obszaru nauk społecznych, pozwalają na rozumienie i opisywanie wybranych zjawisk, zachodzących w społeczeństwie oraz w obrębie mediów (instytucji medialnych). Program kładzie nacisk na rozwijanie umiejętności praktycznych, związanych z warsztatem zawodowym dziennikarza oraz pracownika działu PR. Zajęcia prowadzone są przez pracowników naukowo – dydaktycznych oraz doświadczonych praktyków – dziennikarzy.
Studia na kierunku dziennikarstwo i kultura mediów przygotowują do kontynuowania kształcenia zarówno na studiach dziennikarskich, jak i na innych kierunkach studiów humanistycznych i społecznych.
Absolwent specjalności: dziennikarstwo internetowe jest w szczególny sposób przygotowany do podjęcia pracy w mediach cyfrowych w charakterze dziennikarza i media workera, wykorzystującego w pracy narzędzia multimodalne. Absolwent zna specyfikę form dziennikarstwa internetowego (z uwzględnieniem najnowszych trendów panujących na rynku mediów elektronicznych) i potrafi łączyć je z wiedzą o zachowaniach użytkowników nowych mediów oraz z nowymi praktykami komunikacyjnymi (tzw. kulturą uczestnictwa). Uzyskuje także aktualną wiedzę i umiejętności praktyczne z zakresu: e-marketingu, reklamy internetowej, kreowania marki (e- brandingu), e-promocji i PR-u.
Absolwent specjalności: media regionalne jest w szczególny sposób przygotowany do podjęcia pracy w mediach (prasa, radio, media elektroniczne), związanych z regionem i uwzględniających uwarunkowania komunikacji i potrzeby wspólnot lokalnych. Absolwent rozumie specyfikę prasy regionalnej, posiada umiejętność budowania korzystnego wizerunku regionu w mediach. Zna różne aspekty kultury lokalnej oraz regionalnej i potrafi wykorzystać wiedzę o regionie w praktyce zawodowej związanej z mediami oraz animacją kultury.
Absolwent specjalności edytorsko-redaktorskiej (studia pierwszego stopnia) zdobywa kompetencje i umiejętności w zakresie redagowania i przygotowania do druku tekstów współczesnych (użytkowych, naukowych oraz literackich). Zna podstawowe pojęcia związane z edytorstwem tekstów i typografią; posiada umiejętność korekty oraz komputerowej edycji; poznaje zasady funkcjonowania wydawnictwa w zmieniających się warunkach ekonomiczno-społecznych. Swoje umiejętności doskonali w trakcie zajęć warsztatowych oraz praktyk. Absolwent przygotowany jest do wykonywania pracy edytora i redaktora w wydawnictwach, redakcjach prasowych i internetowych, reklamie oraz instytucjach kulturalno-oświatowych, urzędach publicznych w zakresie: edycji i redakcji wydawnictw zwartych, prasowych i internetowych, reklamowych, promocyjnych.
Miejscami pracy dla absolwenta kierunku dziennikarstwo i kultura mediów są media, oraz instytucje i urzędy, w tym instytucje prowadzące i promujące działalność kulturalną i artystyczną.
Absolwent może podjąć pracę m.in.:
- jako dziennikarz w redakcjach prasowych, radiowych, telewizyjnych i redakcjach portali internetowych;
- w agencjach reklamowych i public relations;
- w biurach rzecznika prasowego, biurach poselskich i sztabach wyborczych;
- w działach ds. promocji, wizerunku, budowania marki, komunikacji z mediami – w instytucjach, urzędach, organizacjach, firmach;
- w Internecie jako redaktor tekstów, bloger, media worker, administrator portalu.
Ponadto wszyscy absolwenci są przygotowani do podjęcia studiów drugiego stopnia (uzupełniających magisterskich).